Utföra kattvård själv

P

Pyrusan

Hur mycket gör ni själva på era katter? Dvs av sådant veterinär, tandläkare m fl annars brukar utföra.

Jag rensar öronen, klipper klor, tar hand om småsår och avmaskar i den mån som det behövs.
Ingen av mina katter går på p-piller eller liknande.
 
Hur mycket gör ni själva på era katter? Dvs av sådant veterinär, tandläkare m fl annars brukar utföra.

Jag rensar öronen, klipper klor, tar hand om småsår och avmaskar i den mån som det behövs.
Ingen av mina katter går på p-piller eller liknande.

Är det många som måste anlita veterinär för att klippa klor, avmaska och rensa öron?

Jag sköter den "vardagliga" vården precis som du säger avmaskning (görs iofs inte ofta), kloklippning, örontvätt samt ger p-piller till avelshonan. Hade en gång en katt som blev påkörd av en bil och då fick jag öva på mer "avancerad" vård som daglig medicinering (antiobiotika, smärtstillande), tvätt av köttsår samt operationssår, men det är väl sådant man som djurägare får räkna med att göra.

Räknar inte det jag gör/gjort som något en veterinär skulle behövas för.
 
Jag gör ju allt det där vanliga,klor,öron ,bad ,avmaskning osv...utöver det så ger jag vaccinationer själv....det är nog det enda jag gör som är veterinärens jobb..... :)

Har tagit p-spruta på Marrakech :smirk:också men det var hos vet och inte hemma.
 
Det kan vara jätteklurigt att t ex göra rent öronen för den som inte vet hur pass långt in man kan stoppa topsen och hur "hårt" man kan ta i.
Klippa klor kan vara ett h*lvete! Min kompis katt blir helt vild och inte det minsta nådig. :devil: Honom ska man garanterat ha tjocktröja, ansiktsmössa och handskar när man klipper.

Vissa djur är helt enkelt inte så lätthanterliga när det gäller vård. :crazy:
Sen är det ju så otroligt många som har katter idag och jag tror faktiskt inte ens hälften har den kunskap eller fingerfärdighet som krävs för en så enkel sak som en kloklippning. Många verkar inte ens ha en aning om att man SKA klippa klorna. Än mindre veta vad en pulpa är för något. :(
Så de gör nog klokt i att besöka en veterinär. :smirk:
 
Örongångarna hos katter är vinklade så det är ingen fara med att köra ner topsen långt! Håller med dig om att många inte vet hur man klipper klor, osv. Men man måste inte klippa klorna på katten, har man en utekatt tycker jag inte att man ska göra det, tänk på att katten ska kunna försvara sig!
 
Jag klipper klor, avmaskar, borstar ibland tänder på Chivas, och ger Chivas hans astmamedicin tre ggr/veckan (tabletter).
Öronen har jag aldrig behövt göra rent på mina katter, de håller sig så rena av sig själv!
 
Har oxå en kattkille som fick astma i höstas. Vad ger du din för medicin? Cortison? Är väldigt intresserad av att höra hur medicinen funkar för din katt. Blir den dålig ibland trots medicin? Mycket har mina katter drabbats av men inte visste jag att de kunde få astma.....
 
Han äter kortisontabletter, ja. Prednisolon, heter dom. Han har ju inte ätit så länge, och än så länge så visade han bara symtom när vi försökte sänka dosen till ½ tablett 3 ggr/veckan. Då kom hostan tillbaka, så då fick vi höja dosen igen. Så nu äter han alltså 3 tabletter i veckan, mån, ons, fre. Han har inte hostat sedan vi höjde.

Hur mycket kortison äter din katt?
 
Under delar av hösten har han gått på två tabletter om dagen och blev dålig så fort vi försökte sänka. Nu har han klarat sänkningen bra och vi har nu i samförstånd med vet. (på prov!) slutat helt med medicinen. Om/När han blir dålig igen sätter vi förstås direkt in medicin igen.
Han får även homeopatmedicin varje dag. Den har jag fått av den person som ger min häst akupunktur mm. Jag kan alltid hoppas att det är den som gör att han just nu verkar klara sig utan kortison.
 
Jadu, om jag inte missminner mig helt är det någon form av njurmedicin. Hon sa att att det brukar användas på katter (smådjur??) som har astma. Det var väldigt billigt, ca 100 kr. för en hel årsförbrukning. Han får 3 tabletter om dagen. De slinker ner med maten (torrfoder). (Jag tänkte att det inte kunde skada att prova iallafall) Om du vill kan jag ta reda på mer detaljer.
 
Jag rensar öronen, klipper klorna, avmaskar regelbundet, tar hand om ev. småsår, och badar honom ibland. Till veterinären åker vi bara för att vaccinera en gång om året, plus att vi var där ett par rundor häromåret när han hade problem med tänderna.
 
Jag gör det mesta själv, precis som de innan. Kloklippning, öronvård, tandvård, avmaskning, småsår osv. Har även plockat stygn efter kastrering och pysslat med lite omständigare utfodringar av vanvårdade katter som haft magproblem.
Har varit akuthem för ett katthem och på det viset fått lära mig "lite extra" vid tillfällen. Jobbigt ibland men otroligt givande och lärorikt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 341
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 212
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 028
Senast: tuaphua
·
Vab
Småbarn Jag jobbar som tjänsteman inom privat sektor och har ett stort mått av flexibilitet i mitt jobb, jag kan åka hem på lunchen om förskolan...
2
Svar
30
· Visningar
4 577
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp