"Utfyllnad" att ge tillskott i?

Kör på krossad korn i stället för havre, du kan ge uppåt 8-10 dl istället för 2 dl havre, Kör gärna även med 1-2 dl betfor så blir det riktigt smaskigt med tillskotten.

Men är du galen? Vet du hur mycket stärkelse korn innehåller?

Foderrådgivning från 1963.

Av alla spannmål är faktiskt havre det lämpligaste för häst, men även det är helt onödigt att ge.
 
Jag tror inte det är okunskap utan ekonomi och enkelhet. Med stor variation i vilka som har ansvar för att faktiskt fodra så är det svårt att ha det individualiserat mer än i mängd. De flesta får en väldigt liten mängd havre, det är några av de större hästarna som får mer där de inte hinner/vill äta tillräckligt med hö.

Kan inte uttala mig om teorilektionerna idag då jag inte ridit vanliga lektioner på många år. Jag minns att vi hade det någon gång, men det är ju inte så att man kommer ihåg nåt av det. :)
Inte något av det. Ekonomiskt är det bättre att inte ge onödiga saker och det är enklare med eftersom ingen behöver ge det.

Att ge havre till de som inte hinner /vill äta tillräcklig mängd grovfoder slutade de foderkunniga med för mycket längesedan eftersom man vet att stärkelserika foder ger mag-tarmproblem. Jag är ledsen men jag blir helt förfärad över att så okunniga människor driver ridskola. Vad lär sig elever av det?
 
Inte något av det. Ekonomiskt är det bättre att inte ge onödiga saker och det är enklare med eftersom ingen behöver ge det.

Fast de hästar som behöver mer än vad grovfodret ger dem måste ju få någonting. Nu har jag inte så bra koll på foderpriser, men jag skulle tro havre är billigare än specialblandade kraftfoder.

Att ge havre till de som inte hinner /vill äta tillräcklig mängd grovfoder slutade de foderkunniga med för mycket längesedan eftersom man vet att stärkelserika foder ger mag-tarmproblem. Jag är ledsen men jag blir helt förfärad över att så okunniga människor driver ridskola. Vad lär sig elever av det?

Det får du stå för, men jag tycker att rent generellt så finns det dålig kunskap ridskolors situation, speciellt ekonomiskt sätt. Man får vända på varje slant.
 
Jag tycker att Granngårdens betfiber mash är super att blanda div tillskott i! Lågt stärkelse och socker och rätt ok proteinhalt. Måste blötläggas, 1-2 dl torrt räcker långt då det sväller mkt. Smakligt och bra pris!
 
Alltså nej, bara...nej. Hästars mag/tarmsystem är inte gjort för att hantera stora mängder stärkelse. Uruselt råd!

Fungerade det att byta ut havren mot korn (och även öka givan) i dl för fång hästar på 90 och 00 talet fungerar det nog även i dag även för hästar som inte har fång...
 
Tycker havre dissas lite väl hårt i den här tråden. Till TS häst finns det ju ingen poäng att välja just havre, och det är inte heller mitt förstahandsval direkt när jag gör foderstat. Men det finns faktiskt situationer och hästar där en normal mängd havre absolut har sin plats. Sålänge hästen fixar stärkelsen såklart.

Tycker framförallt att havre är bra (som en del av foderstaten) till svårfödda hästar som inte är så hungriga som de borde vara (alltså där man behöver hålla även kraftfodermängden nere). Man kan ju inte ge hur mkt olja som helst tex och jag har sett flera tunnisar lägga på sig jättefint när man tillsätter havre i foderstaten.

Jag håller dock med om att det är väldigt ”gammalt” att ge alla hästar havre sådär slentrianmässigt. Framförallt om man dessutom håller nere grovfodermängden.
 
Om jag skulle ge spannmål till mina, så faller valet absolut på havre. Det är det mest hästlämpliga spannmålet.

Är man bonde eller har tillgång till billig närodlad havre kan jag ansöka se poängen med att ge det till svårfödda som är smala trots fri tillgång på bra grovfoder.

Men för de allra flesta är det ju tillräcklig med en grovfoderbaserad foderstat :).
 
Jag håller dock med om att det är väldigt ”gammalt” att ge alla hästar havre sådär slentrianmässigt. Framförallt om man dessutom håller nere grovfodermängden.

Det kan jag hålla med om nu när jag fått lite mera kött på benen. När det gäller utfodringen på ridskolan så är det några få hästar som får en större mängd havre och det är de som är svåra att hålla i hull och som lämnar en massa grovfoder om man ökar den mängden. Jag tror en del av dem även får ett ytterligare kraftfoder, har inte koll på exakt vad. Resten får mellan en halv till några deciliter havre. Jag skulle nästan säga att det hos de som får minst blir det mest som en gotta, för det uppskattas ju väldigt tydligt. Och då är det ju lättast att ge av det man har hemma istället för att köpa en sak till.

Men jag har räknat lite på Krafft Groov plus mineralpellets och det skulle fungera samt ge en större volym mat att blanda ut tillskotten med.
 
Det kan jag hålla med om nu när jag fått lite mera kött på benen. När det gäller utfodringen på ridskolan så är det några få hästar som får en större mängd havre och det är de som är svåra att hålla i hull och som lämnar en massa grovfoder om man ökar den mängden. Jag tror en del av dem även får ett ytterligare kraftfoder, har inte koll på exakt vad. Resten får mellan en halv till några deciliter havre. Jag skulle nästan säga att det hos de som får minst blir det mest som en gotta, för det uppskattas ju väldigt tydligt. Och då är det ju lättast att ge av det man har hemma istället för att köpa en sak till.

Men jag har räknat lite på Krafft Groov plus mineralpellets och det skulle fungera samt ge en större volym mat att blanda ut tillskotten med.
Men din häst behöver ju inget kraftfoder? Finns ingen poäng i att ge krafft groov. Det allra bästa tipset du fått (eftersom du inte vill blöta) är lusernstrå i liten mängd.
Kan du ordna blötläggning så är nog betfor bästa valet.

Krafft groov är ett sammansatt kraftfoder inkl mineraler som främst är till för svårfödda hästar. Pellets är dessutom ingen höjdare om syftet är att blanda ner tillskott, isf behöver man generellt blötlägga.
 
Men din häst behöver ju inget kraftfoder? Finns ingen poäng i att ge krafft groov. Det allra bästa tipset du fått (eftersom du inte vill blöta) är lusernstrå i liten mängd.
Kan du ordna blötläggning så är nog betfor bästa valet.

Krafft groov är ett sammansatt kraftfoder inkl mineraler som främst är till för svårfödda hästar. Pellets är dessutom ingen höjdare om syftet är att blanda ner tillskott, isf behöver man generellt blötlägga.
Det kan jag hålla med om nu när jag fått lite mera kött på benen. När det gäller utfodringen på ridskolan så är det några få hästar som får en större mängd havre och det är de som är svåra att hålla i hull och som lämnar en massa grovfoder om man ökar den mängden. Jag tror en del av dem även får ett ytterligare kraftfoder, har inte koll på exakt vad. Resten får mellan en halv till några deciliter havre. Jag skulle nästan säga att det hos de som får minst blir det mest som en gotta, för det uppskattas ju väldigt tydligt. Och då är det ju lättast att ge av det man har hemma istället för att köpa en sak till.

Men jag har räknat lite på Krafft Groov plus mineralpellets och det skulle fungera samt ge en större volym mat att blanda ut tillskotten med.
Jag håller med andra i tråden om att blötlagt foder är att föredra om du ger tillskott i pulverform, risk för hosta annars! Jag skulle föreslå att du ger detta själv utanför de ordinarie fodertiderna. Då kan du ta en liten mängd pellets, blanda i pulver och häll på vatten och låt svälla i en halvtimme eller så. Om du har någon medhjälpare kan du ju blanda allt torrt och be dem hälla på vatten och ge tex efter ridning.
 
Jag håller med andra i tråden om att blötlagt foder är att föredra om du ger tillskott i pulverform, risk för hosta annars! Jag skulle föreslå att du ger detta själv utanför de ordinarie fodertiderna. Då kan du ta en liten mängd pellets, blanda i pulver och häll på vatten och låt svälla i en halvtimme eller så. Om du har någon medhjälpare kan du ju blanda allt torrt och be dem hälla på vatten och ge tex efter ridning.

Jag kan göra det för de dagar jag har henne, men när ridskolan är ansvariga kan jag inte få den tjänsten. :)

Jag kan också tipsa om att man kan faktiskt ge dubbel dos varannan dag med en hel del grejer :).

Det har jag funderat på men inte vetat om det skulle fungera ok. :)
 
Jag kan göra det för de dagar jag har henne, men när ridskolan är ansvariga kan jag inte få den tjänsten. :)



Det har jag funderat på men inte vetat om det skulle fungera ok. :)
När ridskolan har henne, går hon lektioner då? Tänker att det inte borde vara så svårt att hälla i lite vatten i en hink och ge (kanske inte ens låta det svälla). När jag red på ridskola ingick ibland specialgrejer som att linda ben eller lägga på en viss typ av täcke, ta ut hönät osv. Det ingår ju i att sköta en häst..
 
Jag kan göra det för de dagar jag har henne, men när ridskolan är ansvariga kan jag inte få den tjänsten. :)



Det har jag funderat på men inte vetat om det skulle fungera ok. :)
Finns det inga engagerade tonåringar i stallet som gillar hästen och som skulle kunna göra det åt dig? Typ en ”skötare” eller så?😊
 
Fast de hästar som behöver mer än vad grovfodret ger dem måste ju få någonting. Nu har jag inte så bra koll på foderpriser, men jag skulle tro havre är billigare än specialblandade kraftfoder.



Det får du stå för, men jag tycker att rent generellt så finns det dålig kunskap ridskolors situation, speciellt ekonomiskt sätt. Man får vända på varje slant.
Ja de måste få något men det finns mycket som är bättre än havre. Många gånger är det bästa både ekonomiskt och för hästarnas hälsa att köpa in annat grovfoder till de svårfödda.

Att ge något som inte behövs är aldrig god ekonomi. Om det inte är en minimal ridskola är det ofta lönsamt att beställa mineralblandning utefter vad grovfodret innehåller. Det går fint att få det pelleterat med god smak så får man krubbskrammel på samma gång.
 
När ridskolan har henne, går hon lektioner då? Tänker att det inte borde vara så svårt att hälla i lite vatten i en hink och ge (kanske inte ens låta det svälla). När jag red på ridskola ingick ibland specialgrejer som att linda ben eller lägga på en viss typ av täcke, ta ut hönät osv. Det ingår ju i att sköta en häst..

Finns det inga engagerade tonåringar i stallet som gillar hästen och som skulle kunna göra det åt dig? Typ en ”skötare” eller så?😊

Kraftfoder ges på middagen, vilket är runt 15, så då är det bara personalen på plats för det mesta. Att bara hälla på lite vatten innan servering, det skulle säkert gå bra så det var ett bra tips, men de kan inte ha att de ska passa blötläggningstider också. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
760
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Av vad jag kan läsa mig till ska man inte ge gräsklipp till hästar för att de kan få kolik, pga följande anledningar: 1) gräsklipp är...
2
Svar
20
· Visningar
2 648
Senast: Keb71
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 278
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Är inte helt nöjd med hur min häst är i magen och funderar på att byta ut den havre hon får mot mer hösilage. Men finns det något man...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Jag gpr sönder
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp