Utmattning och att upprätta och hålla på sina gränser

Jag känner mig så hjärntvättad i det här så jag vet inte vad som är mitt ansvar längre. Jag har gått i tre år och tyckt att jag har världens bästa chef men på sistone har jag förstått att jag nog inte har det...
Även om du kanske inte anser att någon kollega skulle klara det du inte mäktar med, så är det chefens ansvar att höja dina kollegors kompetens.
Nu kan de gömma sig bakom att de inte har den kompetensen, och det vet att du fixar det.

Är det verkligen bara du på hela företaget som kan lära ut det någon kollega borde göra?
Din chef borde vara rädd om den fantastiska anställda hon har, och försöka hitta andra lösningar.
Det måste gå, annars tappar hon dig (och vem ska dåååå gör allt?) och du kraschar.
Vem har gjort dina arbetsuppgifter när du varit sjukskriven? Eller låg de där och väntade på dig?
 
Även om du kanske inte anser att någon kollega skulle klara det du inte mäktar med, så är det chefens ansvar att höja dina kollegors kompetens.
Nu kan de gömma sig bakom att de inte har den kompetensen, och det vet att du fixar det.

Är det verkligen bara du på hela företaget som kan lära ut det någon kollega borde göra?
Din chef borde vara rädd om den fantastiska anställda hon har, och försöka hitta andra lösningar.
Det måste gå, annars tappar hon dig (och vem ska dåååå gör allt?) och du kraschar.
Vem har gjort dina arbetsuppgifter när du varit sjukskriven? Eller låg de där och väntade på dig?
Första månadsskiftet jag var borta skulle min chef försöka göra mina viktigaste uppgifter själv. Nu i april har tydligen ingen ens försökt. Och då har de ändå fått alla dokumentmallar och en mycket detaljerad rutinbeskrivning som jag tog fram i höstas. Det finns andra kompetenta och ambitiösa medarbetare på företaget, absolut, men de har fullt upp med sina egna arbetsuppgifter. Vi är rejält underbemannade efter en nylig omorganisation, ca var femte tjänst är vakant för tillfället (om inte fler).
 
För övrigt vill jag säga stort TACK till er alla som skriver och stöttar :heart
Jag har inte så många att prata med så det känns jättebra att få ert stöd.
 
Första månadsskiftet jag var borta skulle min chef försöka göra mina viktigaste uppgifter själv. Nu i april har tydligen ingen ens försökt. Och då har de ändå fått alla dokumentmallar och en mycket detaljerad rutinbeskrivning som jag tog fram i höstas. Det finns andra kompetenta och ambitiösa medarbetare på företaget, absolut, men de har fullt upp med sina egna arbetsuppgifter. Vi är rejält underbemannade efter en nylig omorganisation, ca var femte tjänst är vakant för tillfället (om inte fler).
Jag har varit i en liknande situation med en enrom arbetsbelastning både med krävande personalfrågor och många komplexa arbetsuppgifter, tyvärr redde inte min chef ut det trots att vi diskuterade olika lösningar i ett år förrän han blev tvungen då jag blev sjukskriven en längre period.

Det är väldigt svårt när man har stort ansvar och ens chef inte stöttar en i avlastningsfrågor utan lägger tillbaka bollen likt din. Man ska liksom även lösa sin egna problem och göra sin chefs jobb.
Jag tror att det är bra att ta hjälp genom tex terapi med att säga nej utan att samtidigt känna sig dålig, lat, och rädd för att inte bli sedd som den som kan och presterar, finns ofta väldigt mycket känslor kopplade till ens prestation och ego.
Jag bytte arbetsgivare och nu jobbar jag ca 80% och är noga med att inte ta på mig mer än jag vet att jag klarar, det ska finnas energi kvar till min lediga tid och jobbet är inte det viktigaste, vad de tycker om mig får stå för dem.
jag försöker alltid andas och tänka om den uppgift jag tar på mig är mitt jobb eller egentligen någon annans. Om det inte är mitt jobb är det inte mitt ansvar. Även om jag kan göra en uppgift så ska inte jag göra mer än någon annan med samma lön och rättigheter/skyldigheter.
För mig har det varit en svår balans då jag varit högpresterande och ”duktig”, det var en identitet för mig, förr var jag väldigt snabb och effektiv, numera blir jag trött och har inte alls samma kapacitet som innan min utmattning. Jag upplevde att jag förändrades, men egentligen till det bättre, jag är mer trygg i mig själv idag, jag duger som jag är och fokuserar på det som är viktigt på riktigt för mig, inte vad någon random på min arbetsplats anser. Jag är fortfarande en people pleaser men kan oftast balansera det så att jag får energi av det och inte drunknar i det.
 
Jag har haft så många samtal med min chef men jag är så korkat lojal hela tiden. Hon brukar fråga mig vem jag tror kan ta över mina uppgifter. Jag känner mina kollegor och vet att chefen inte har någon annan lämplig person hon kan sätta in på mina uppgifter. Och jag vet att jag får mer jobb av att försöka lära upp en kollega eller konsult mot att göra jobbet själv. Meningen är att jag ska lämna ifrån mig rätt mycket av det jag gör idag men allt kräver överlämning. Överlämning kräver planering, struktur, tid - sånt som jag har jättesvårt att klara av just nu och har haft svårt med ganska länge. Jag fick helt plötsligt två konsulter förra året som skulle hjälpa mig med projektledning, planering och samordning. Det som hände var att de drog upp mitt tempo så att jag blev alldeles förstörd. Så jag känner att jag sitter fast i en hopplös situation där jag inte kan bli av med mina arbetsuppgifter för de är för viktiga för att sluta göra, men jag klarar inte att flytta över dem till någon annan.
Du får mer jobb initialt men sedan när personen är insatt för du avlastning. På mitt jobb används detta också som ett argument för att inte ta in någon konsult eller extra personal vid behov. "Det är lika jobbig att lära upp dom som att göra det själv", det är inte riktigt sant och man har ju redan konstaterat att man inte mäktar med att göra det själv. Alternativet är att det inte görs alls.
 
Inte direkt helt on topic men ett tecken på Np-diagnos (ofta adhd/add) hos kvinnor är utbrändhet vilket är värt att tänka på om man blivit utbränd (och framförallt om du blivit utbränd mer än en gång)
Det finns misstankar om autism. Jag har valt att inte utreda men är medveten om mina svårigheter och att jag har beteenden som drar mycket energi.
 
Jag kan passa på att uppdatera nu när tråden kom upp igen. När jag skrev trådstarten hade jag varit sjukskriven i ca 6 veckor och mådde fortfarande rätt uselt. Sedan i maj jobbar jag 25% och blir stadigt bättre. Jag har jättebra stöd av företagshälsovården med psykolog, läkare och rehabsamordnare. Jag hade inte klarat våren utan dem, för mina chefer har inte direkt glänst den senaste tiden (heller). Vi har en plan framåt och jag mår bättre och bättre - till och med ganska bra. Jag övar hela tiden på att känna efter inåt, jobba lagom hårt, vila ofta, säga ifrån till saker som inte känns bra, säga snälla saker till mig själv mm. Men det är otroligt lätt att falla tillbaka i gamla mönster tyvärr. När energin började komma tillbaka började jag automatiskt varva upp på jobbet och bad chefen om mer uppgifter :banghead: Jag upptäckte det ganska snabbt och kunde bromsa. Nu är det en annan utmaning med semester och att sysselsätta barn och hund så att de blir lagom stimulerade och inte river huset :crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 795
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Det här blir jättelångt och lite personligt men jag är så himla uppgiven just nu. För mer än ett halvår sedan fick jag hjärnskakning och...
Svar
16
· Visningar
4 484
Senast: Skogstokig
·
Skola & Jobb Skriver anonymt då jag inte vill hänga ut min arbetsplats. I eftermiddags fick jag som ett riktigt knytnävsslag i magen på jobbet. Har...
2
Svar
26
· Visningar
3 374
Senast: aprilmaj
·
Skola & Jobb Jag behöver en spark i baken! Det råder någons slags grym ironi i att jag, som ägnar en del av min arbetsdag åt att försöka motivera...
Svar
19
· Visningar
2 160
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp