"Skomakaren barn..." Jag behöver lite jobbsökarcoaching

escodobe

Trådstartare
Jag behöver en spark i baken!
Det råder någons slags grym ironi i att jag, som ägnar en del av min arbetsdag åt att försöka motivera andra att orka fortsätta söka arbete, själv har en sådan aversion mot att söka arbete. Eller snarare, jag avskyr att söka arbete genom att skriva cv, personliga brev och behöva registrera sig på sajter. Att ta på sig en kavaj och gå på hemska intervjuer.

Jag har haft en hel massa arbeten i mitt liv men de flesta har jag sökt/fått på mer informella vis än de arbeten jag nu söker. Givetvis har jag sökt (och fått) arbete formellt med. Men det är om möjligt ännu tristare än att söka arbete informellt.

Det värsta är att jag är fullt medveten om hur privilegierad jag när det gäller att söka arbete jämfört med många av mina klienter. Ändå händer absolut ingenting.

Bakgrunden är att jag för cirka 1½ år sedan satte upp en deadline för när jag skulle söka nytt arbete om inte min arbetssituation förändrades till bättre deadlinen var 23/3 2013. Det skedde dock en förbättring och jag skrotade deadlinen. För jag tycker faktiskt otroligt mycket om mitt arbete när arbetsplatsen fungerar som den ska.
När jag får chansen att faktiskt utföra det jag ska är det så är det världens roligaste arbete och på det så har jag fantastiska arbetskamrater. Av alla arbeten i mitt liv är jobbet helt klart det roligaste och ett jag inte tröttnat på. Jag verkar även vara rätt bra på det jag gör.

Hösten 2013 försämrades dock arbetssituationen igen. Och nu är det riktigt, riktigt illa. Det enda vettiga i dagsläget är nog tyvärr att byta arbetsplats.
Jag gillar verkligen inte idén att fly från något som inte fungerar men jag vill kunna se mig i själv i spegeln efter en arbetsdag. Flera av problemen med arbetsplatsen ligger dessutom på en såpass hög nivå, så det är ganska lite som jag som anställd kan göra åt dem.

Problemet är att jag först idag har kommit så långt att jag har orkat öppna mitt gamla cv och personliga brev. Längre än så har jag inte kommit. Mitt personliga brev behöver kortas ned och skrivas om eftersom fokus behöver ligga på det jag gjort de senaste tre åren. Men jag lyckas inte motivera mig att ta tag i saken.

Jag behöver nog få klarhet i hur mycket av mitt motvilja mot att ta tag i arbetssökandet handlar om motvilja mot arbetssökande generellt (eftersom det väcker rätt mycket ångest) och hur mycket det handlar om att jag egentligen önskar att det gick att förändra min nuvarande arbetsplats så att den blir som den var när jag började. När jag gavs möjlighet att utföra ett vettigt arbete. När jag var stolt och glad över att gå till arbetet. När kollegor inte blev utbrända på löpande band.

Det är nästan så att jag överväger att säga upp mig först och börja söka arbete under uppsägningstiden som är tre månader, för att tvinga mig ta tag i det. Min chef är fullt medveten om att jag inte är nöjd med situationen, så jag är inte rädd att den här tråden förstör för mig. (Faktum med att jag är helt övertygad om att min chef känner ungefär likadant som jag gällande arbetssituationen)

Mina möjligheter att få arbete borde vara såpass goda att det inte borde vara någon risk att jag skulle behöva gå arbetslös. Det kommer ändå från mig som trygghetsnarkoman! Det finns flera yrkesområden inom yrket som jag skulle tycka var kul och som jag redan tidigare haft planer på att prova på i framtiden. Att det finns en bredd i yrket och att man har möjlighet att utveckla sig är ett av det största skälen till mitt yrkesval. Jag har aldrig varit rädd för att testa nya saker.

Det känns bara sorgligt att behöva lämna mitt arbete innan jag blivit mätt på det, om ni förstår hur jag menar.
 
Jag är i ungefär samma situation. Kom till insikt att jag står i en återvändsgränd, det hela blev definitivt för ca ett halvår sedan. Egentligen vill jag inte byta jobb, men jag känner att jag måste om jag ska fortsätta att trivas och kunna utvecklas på jobbet.

Jag har väl sökt jobb som verkar intressanta ifall jag har sett något, så jag har CV klart sedan ett par år. Detta underlättar enormt mycket, så jag tycker att du ska börja med att fixa till det. Sätt en fet belöning för dig själv när det är klart! Unna dig något extra, så får det vara en morot. I CV-jobbet, låt det ingå att ställa iordning intyg och grejor och scanna dem. Personligt brev skriver jag nytt varje gång. Så det tycker jag egentligen inte du behöver göra nu. Gör det när du hittat ett jobb att söka. Men det är otroligt mycket enklare att komma till skott när man vet att CVt är i stort sett färdigt och bara ligger och väntar.

För egen del börjar jag nytt jobb på måndag. Det är inte definitivt, jag har beviljats tjänstledighet (vanligt i min bransch). Det tog ett antal ansökningar och även ett antal intervjuer - men nu är första målet uppnått. Det är oerhört blandade känslor, så tror att jag verkligen förstår hur du känner med att det är sorgligt att byta fast man inte är mätt. Men tidigare erfarenhet har lärt mig att det är det enda raka och när jag kommit hem ikväll ska jag ladda för att komma igång direkt på måndag och göra ett bra jobb.

Kom igen, gör ett CV! Då är du på väg!
 
Kanske kan du sätta delmål för när ditt CV ska vara klart, en deadline? Och likadant med personligt brev? Fokusera på en del i taget och inte allt på en gång? Du kanske måste sätta dig ner och realisera vad som är möjligt och inte på ditt jobb med tanke på det du skriver om utbrändhet hos kollegor o.s.v.? Du kanske hoppas på en tillvaro på ditt jobb som aldrig kan komma tillbaka av olika orsaker, den tillvaro som fanns när jobbet var kul och kollegor inte blev utbrända? Framförallt tror jag du ska fundera på vad ditt jobb är värt kontra din hälsa. Hur mår du efter en arbetsdag, ges du förutsättningar att utföra ett bra jobb? Om du kommer fram till att du inte mår bra vad skulle du behöva för att må bra? Kan din arbetsplats ge dig det idag eller i framtiden? Det låter inte så på det du har skrivit.

Jag förmodar att du har någon sommarsemester, ägna en del av den tiden åt att fundera och skriv ner för- och nackdelar men din arbetsplats. Vad överväger, det positiva eller det negativa? Ibland är det lättare att ha distans när man inte är mitt i det.
 
Jag behöver en spark i baken!
Det råder någons slags grym ironi i att jag, som ägnar en del av min arbetsdag åt att försöka motivera andra att orka fortsätta söka arbete, själv har en sådan aversion mot att söka arbete. Eller snarare, jag avskyr att söka arbete genom att skriva cv, personliga brev och behöva registrera sig på sajter. Att ta på sig en kavaj och gå på hemska intervjuer.

Jag har haft en hel massa arbeten i mitt liv men de flesta har jag sökt/fått på mer informella vis än de arbeten jag nu söker. Givetvis har jag sökt (och fått) arbete formellt med. Men det är om möjligt ännu tristare än att söka arbete informellt.

Det värsta är att jag är fullt medveten om hur privilegierad jag när det gäller att söka arbete jämfört med många av mina klienter. Ändå händer absolut ingenting.

Bakgrunden är att jag för cirka 1½ år sedan satte upp en deadline för när jag skulle söka nytt arbete om inte min arbetssituation förändrades till bättre deadlinen var 23/3 2013. Det skedde dock en förbättring och jag skrotade deadlinen. För jag tycker faktiskt otroligt mycket om mitt arbete när arbetsplatsen fungerar som den ska.
När jag får chansen att faktiskt utföra det jag ska är det så är det världens roligaste arbete och på det så har jag fantastiska arbetskamrater. Av alla arbeten i mitt liv är jobbet helt klart det roligaste och ett jag inte tröttnat på. Jag verkar även vara rätt bra på det jag gör.

Hösten 2013 försämrades dock arbetssituationen igen. Och nu är det riktigt, riktigt illa. Det enda vettiga i dagsläget är nog tyvärr att byta arbetsplats.
Jag gillar verkligen inte idén att fly från något som inte fungerar men jag vill kunna se mig i själv i spegeln efter en arbetsdag. Flera av problemen med arbetsplatsen ligger dessutom på en såpass hög nivå, så det är ganska lite som jag som anställd kan göra åt dem.

Problemet är att jag först idag har kommit så långt att jag har orkat öppna mitt gamla cv och personliga brev. Längre än så har jag inte kommit. Mitt personliga brev behöver kortas ned och skrivas om eftersom fokus behöver ligga på det jag gjort de senaste tre åren. Men jag lyckas inte motivera mig att ta tag i saken.

Jag behöver nog få klarhet i hur mycket av mitt motvilja mot att ta tag i arbetssökandet handlar om motvilja mot arbetssökande generellt (eftersom det väcker rätt mycket ångest) och hur mycket det handlar om att jag egentligen önskar att det gick att förändra min nuvarande arbetsplats så att den blir som den var när jag började. När jag gavs möjlighet att utföra ett vettigt arbete. När jag var stolt och glad över att gå till arbetet. När kollegor inte blev utbrända på löpande band.

Det är nästan så att jag överväger att säga upp mig först och börja söka arbete under uppsägningstiden som är tre månader, för att tvinga mig ta tag i det. Min chef är fullt medveten om att jag inte är nöjd med situationen, så jag är inte rädd att den här tråden förstör för mig. (Faktum med att jag är helt övertygad om att min chef känner ungefär likadant som jag gällande arbetssituationen)

Mina möjligheter att få arbete borde vara såpass goda att det inte borde vara någon risk att jag skulle behöva gå arbetslös. Det kommer ändå från mig som trygghetsnarkoman! Det finns flera yrkesområden inom yrket som jag skulle tycka var kul och som jag redan tidigare haft planer på att prova på i framtiden. Att det finns en bredd i yrket och att man har möjlighet att utveckla sig är ett av det största skälen till mitt yrkesval. Jag har aldrig varit rädd för att testa nya saker.

Det känns bara sorgligt att behöva lämna mitt arbete innan jag blivit mätt på det, om ni förstår hur jag menar.

Fortsätt ett tag till då, tills du känner att du verkligen är färdig med det, och med lättnad skulle gå vidare?

Personligt brev känns ju inte meningsfullt att skriva innan du har en konkret tjänst du vill söka och skriva det till, men CV:t skadar ju inte att ha uppdaterat. Sätt dig och surfa efter lite tjänster, hittar man ett jobb man verkligen skulle vilja ha, så är det lättare att motivera sig till att söka det, än att bara söka jobb sådär lite allmänt.
 
@escodobe Håller med Mabuse här:
Sätt dig och surfa efter lite tjänster, hittar man ett jobb man verkligen skulle vilja ha, så är det lättare att motivera sig
Just nu är du fokuserad på dåtid och nutid och då står du nedanför ett berg som känns oöverstigligt. Men om du klättrar en bit så du ser andra möjligheter öppna sig framför dig, så ska du se att cv:t skriver sig självt sen. Så hitta ett jobb eller tre du vill ha först.
 
Njae. Jag hittade ett jobb vars ansökningstid gick ut i tisdags som jag hade velat ha. Men jag orkade inte ta tag i saken och göra klart brevet och skicka in. Jag får hålla tummarna för att sambon får det jobbet istället. :-)

Men det är därför som vill jag ha en grundmall till personligt brev klart som jag kan ändra i beroende på vad för tjänst jag vill ha.
Ett kortare CV är i princip klart, men nu är den mer som en fylligare meritförteckning.
Behöver fundera på vem jag ska ha som referens.
 
För egen del börjar jag nytt jobb på måndag. Det är inte definitivt, jag har beviljats tjänstledighet (vanligt i min bransch). Det tog ett antal ansökningar och även ett antal intervjuer - men nu är första målet uppnått. Det är oerhört blandade känslor, så tror att jag verkligen förstår hur du känner med att det är sorgligt att byta fast man inte är mätt. Men tidigare erfarenhet har lärt mig att det är det enda raka och när jag kommit hem ikväll ska jag ladda för att komma igång direkt på måndag och göra ett bra jobb.
Det brukade vara vanligt med tjänstledighet här, men de är nog så desperata att behålla den personal de har att jag knappast tror att det kommer att beviljas om jag söker. Försöka går ju alltid.
 
Jag har hittat ett annat som jag skulle vara sugen på, vikariat på ett år med sista ansökan den 11/6. Det borde ju gå att få ordning på tills dess.
Det är meriterande med en steg ett utbildning, vilket jag inte har. Å andra sidan har jag jobbat med målgruppen och med missbruk på flera olika sätt.
 
Hoppa. Tre månader är oceaner av tid, jag hade känt motivationen självdö bara av att veta att det är så långt mellan ansökan och att jag faktiskt kommer därifrån. Redan där hade min ansökan dött, i sin linda. Också därför att många tjänster tillsätts med relativt kort varsel, för att man behöver folk NU. Inte om tre månader.

Jag hoppade av. Utan något att gå till. Det var en sådan befrielse att jag blev pånyttfödd. Det var jag skyldig mig själv. Arbetsplatsen hade bit för bit blivit avskyvärd och inget jag längre kunde stå för eller gå till. Enda alternativet var att fly. Och bättre det, än illa fäkta.
 
Jag har hittat ett annat som jag skulle vara sugen på, vikariat på ett år med sista ansökan den 11/6. Det borde ju gå att få ordning på tills dess.
Det är meriterande med en steg ett utbildning, vilket jag inte har. Å andra sidan har jag jobbat med målgruppen och med missbruk på flera olika sätt.

Men i brevet skriver du att du gärna studerar vid sidan om arbetet för att få steg ett utbildningen. ;)
 
Hoppa. Tre månader är oceaner av tid, jag hade känt motivationen självdö bara av att veta att det är så långt mellan ansökan och att jag faktiskt kommer därifrån. Redan där hade min ansökan dött, i sin linda. Också därför att många tjänster tillsätts med relativt kort varsel, för att man behöver folk NU. Inte om tre månader.

Jag hoppade av. Utan något att gå till. Det var en sådan befrielse att jag blev pånyttfödd. Det var jag skyldig mig själv. Arbetsplatsen hade bit för bit blivit avskyvärd och inget jag längre kunde stå för eller gå till. Enda alternativet var att fly. Och bättre det, än illa fäkta.

Jag vågar inte byta innan jag har det nya klart (om jag vill till något annat), men jag drömmer ibland om hur det skulle kännas - att vara "mellan jobb". Men som sagt, jag skulle inte våga och jag är för beroende av att mitt cv ser komplett ut.

Men @escodobe - kan du inte bara söka de där jobben du verkligen känner för? de dyker ju upp lite nu och då. Man skriver bra när man hittar "det" jobbet som man vill ha. Då går ansökan av bara farten.
 
Spark i baken, @escodobe!

Jag sitter också med jobbsökande, så vill du ha någon helt utifrån som läser får du gärna skicka.

Mitt problem är ju att jag är färsk och sällan riktigt kvalificerad. Den där "jag är ju ändå inte riktigt vad de söker " lägger hinder då.
 
Okey. Nu är det personliga brevet skrivet och granskat (av kollega + sambo). Jag har matat in nästan allt på rekryteringssajten förutom två arbetslivserfarenheter som jag behöver kontrollera datumen på jobbet imorgon. Sen är de klart att skickas iväg.
Någon belöning har jag inte kommit på att ge mig.
 
Okey. Jobbet är sökt.
Jag vet inte vad jag är mest nervös för, att de ska ringa eller för att de inte ska ringa... Sannolikheten är inte stor att jag är en toppkandidat till just det jobbet. Men likaväl det kommer jag bli besviken om jag inte får någon respons.

Det är litet av mitt dilemma. Vill jag bara komma bort från min arbetsplats så är det sannolikt inga problem att få ett liknande jobb. Problemet är väl då att jag riskerar att hamna ur askan ur elden. Så nu har jag sökt ett litet annorlunda jobb, men då är konkurrensen betydligt hårdare.
 
Okey. Jobbet är sökt.
Jag vet inte vad jag är mest nervös för, att de ska ringa eller för att de inte ska ringa... Sannolikheten är inte stor att jag är en toppkandidat till just det jobbet. Men likaväl det kommer jag bli besviken om jag inte får någon respons.

Det är litet av mitt dilemma. Vill jag bara komma bort från min arbetsplats så är det sannolikt inga problem att få ett liknande jobb. Problemet är väl då att jag riskerar att hamna ur askan ur elden. Så nu har jag sökt ett litet annorlunda jobb, men då är konkurrensen betydligt hårdare.

Heja! Nu håller hela Buke tummarna!!! :):bow:
 
Jag sitter just nu i bilen och väntar på att klockan ska bli 8 så jag kan bli insläppt på mitt nya jobb för första gången.
Det tog ett tag, men i våras tog jag tag i saken på allvar. Det ska bli hur kul som helst! Men visst kommer jag sakna en del av sakerna på min förra arbetsplats.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 005
Senast: Sasse
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 601
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag kände mig lite söndagdeppig igår igen, inför en ny arbetsvecka. Det har gått så många år nu utan att jag känt någon som helst...
2
Svar
31
· Visningar
2 906
Senast: enough
·
Skola & Jobb Hej Bullen, Jag har ett problem - eller ja, två problem i form av personer. Mina två chefer är bakom flötet. Den ena är en omplacering...
Svar
14
· Visningar
2 011
Senast: Photografen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp