Utmockning av torv - gödselhantering

Sundbro

Trådstartare
Funderar att ev. gå över till torv och pröva permanentbädd till hösten då det är dags för installning igen. Men frågan är vad man gör av bädden/ gödslet vid utmockningen till våren. Har inte så mycket plats för lagring av någon större stack. Ska det brinna ihop ytterligare i hög ute ett tag innan man kan hiva iväg det på typ åker eller liknande? Går den att sälja som rabattförbättrare eller annat?

Någon som har erfarenhet som kan ge tips?
 
Sv: Utmockning av torv - gödselhantering

Sälja går nog inte, men om du gör upp med någon bonde så kanska han kan komma och hämta det utan att ta betalt iaf. Torv och hästskit är bra gödsel för åkrar och liknande.
 
Sv: Utmockning av torv - gödselhantering

Vad gör du med gödseln som blir nu?

Samma väg går det väll att bli av med torvgödseln bara det att allt kommer vid samma tid?
 
Sv: Utmockning av torv - gödselhantering

Jag vet en som säljer sin torvgödsel till en champinjonodlare.
Själv är vi glada över att en eko-bonde i grannbyn gärna hämtar gödseln hos oss :cool:
 
Sv: Utmockning av torv - gödselhantering

Du sätter in ennons om att torvströ bortskänkes och så kommer rosodlare att vallfärda till din gödselstack. Har en kompis om gjorde så, ja hon fick tom betalt för gödslen.
Ekologiskt och kanonbra för rosor och rododendron.:bow:
 
Sv: Utmockning av torv - gödselhantering

Bra idé. Vill inte gärna hiva iväg hela stacken till ingen nytta då det kommer att bli finemang att gödsla med. Var väl det jag anade att folk kunde vara intresserade. Får väl testa och se till våren :)
Kanske kan höra med handelsträdgårdar i trakten också. Skulle vara toppen att slippa jobbet med att få bort stacken varje år. Har blivit mycket efter 3 hästar och nu har vi ev. 5 till hösten så det blir en del då vi använder spån nu,dessutom har ju priset på det dammfria spånet gått upp så jag tror att det kan bli lönsamt i längden att byta.

Tack för ditt tips!
 
Sv: Utmockning av torv - gödselhantering

Bränd torv är utmärkt att lägga i rabatter, runt träd osv . Det är jättebra jordförbättrare.
Jag tömmer min box och lastar den brända torven i svarta plastsäckar. Sen får släkt och vänner hämta det de vill ha och så tar jag förstås lite själv till trädgården.
Om det blir mer kvar kan du sätta upp en lapp i närmaste affär om att man kan hämta. Du blir garanterat av med det. (om du inte har många hästar förstås. Då är det bättre att få till ett avtal med en bonde)
 
Sv: Utmockning av torv - gödselhantering

Vi har använt torvgödslet till våra rabatter, och sedan har grannen fått resten. Kanonbra!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 306
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 050
Senast: giovanna
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 948
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp