Utökade krav på tillstånd för viss djurhållning

ameo

Trådstartare
Moderator
*saxat från Jordbruksverkets hemsida*
Från och med den 1 december skärps djurskyddslagen. Då utökas kraven på tillstånd för de som yrkesmässigt eller i större omfattning håller, föder upp, upplåter eller säljer sällskapsdjur eller hästar, samt för de som tar emot sällskapsdjur eller hästar för förvaring och utfodring. Verksamheter som berörs är bland annat hund- och kattpensionat, ridskolor och häststallar, zoobutiker, djurgrossister, kennlar och kattuppfödare. För att möjliggöra en smidig övergång till det nya regelverket ger Jordbruksverket undantag för vissa verksamheter så att ökningen av tillståndspliktiga verksamheter sker stegvis.
Under 2005 minskar antalet undantag. I framtiden kan alltså verksamheter som nu undantas komma att omfattas av tillståndskravet. Tillstånd söker man hos kommunen.

kommentar:
Ärligt talat, jag tycker det är BRA att det blir krav på tilstånd för att ta emot hästar för "förvaring och utfodring". Då kanskeman kan slippa en massa oseriösa sådana med undermåliga stallar, som bara vill tjäna pengar...

Synpunkter?
 
Helt ok tycker jag, redan nu är det ju ganska mycket koll , iallafall på stallar inom kommunerna...men om det hjälper är en annan sak....det är ju nog svårt idag att komma åt skitstövlarna, man ser dom , men anmälningarna leder ju ingenstans :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan När behöver man tillstånd? Kopierat ur djuskyddslagen I 16 § djurskyddslagen (1988:534) finns bestämmelser om krav på tillstånd...
Svar
1
· Visningar
733
Senast: TomasN
·
P
Hästmänniskan Jag hade tänkt att börja med en liten privat förening/verksamhet hos oss. Jag kommer att ha 2 bponnyn som jag skall ha ridkurs och...
Svar
3
· Visningar
920
Senast: Texaz
·
Övr. Djur Vem skall ha tillstånd http://www.djurskyddsmyndigheten.se/jahia/...2004_5_L120.pdf Här är länken till föreskriften om vilka som...
Svar
4
· Visningar
1 026
Senast: Modig_Korn
·
G
Avel Är det någon mer än jag som har varit inne på jordbruksverket och sett de nya reglerna som ska komma för oss som föder upp hästar och...
Svar
4
· Visningar
979
Senast: gonkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp