Nya regler inom avlen

G

gonkan

Är det någon mer än jag som har varit inne på jordbruksverket och sett de nya reglerna som ska komma för oss som föder upp hästar och råka ha lite fler än andra, Jag har kopierat av vad de har skrivit. De kallar det Tillståndskrav. :Häst

Jordbruksverket har inte gett undantag till ridskoleverksamheter eller verksamheter som upplåter hästar. Ridskoleverksamheter och uthyrning av hästar för ridturer kommer att även efter den 1 december 2003 fortsätta kräva tillstånd. Även om ägare/skötare är med på turen behövs tillstånd. Däremot krävs inget tillstånd för att exempelvis skjutsa turister i en vagn förutsatt att kusken är hästens ägare/skötare, ty då rör det sig om tillhandahållande av tjänster och inte om upplåtelse av djur.

Från och med den 1 januari 2005 kommer den som håller, föder upp, säljer eller förvarar och utfodrar hästar att i vissa fall behöva tillstånd. Den som håller 10 eller fler hästar (äldre än 24 månader) eller föder upp fyra eller fler hästar per år kommer att behöva ha tillstånd från kommunen. Tillståndskravet också gäller om man säljer fyra eller fler hästar från egen uppfödning eller om man säljer fyra eller fler hästar från någon annans uppfödning.

För förvaring och utfodring gäller samma gräns som för försäljning, dvs. 4 eller fler hästar. Förvaring och utfodring innebär att man ta hand om andras hästar mot ersättning. När det gäller uthyrning av stallplatser ska den som ta hand om hästarna ha tillstånd om det rör sig om fyra eller fler hästar. I de fallen där den som hyr ut stallet är inte alls inblandad i skötsel av hästarna behöver denna inte ha tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen. Om däremot den som hyr ut stallet hjälper till med att ta hand om hästarna, exempelvis genom morgonutfodring eller med att släppa ut hästarna, behöver denna tillstånd.

Förvaring och utfodring av hästar är inte samma sak som hållande av hästar. Hållande av hästar avser egna hästar eller hästar som man tar hand om utan att ta emot ersättning (hästar på foder).

Se även Djurskyddsbestämmelser för hästar

Tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen ska sökas hos kommunen.
Räcker det inte med att vi har ansökt om stuteri namn får betala mer när de kommer och kolla för att vi har många hästar.Nu ska de krångla till det ännu mer för oss uppfödare. Hoppas man får bra besked hem iallafall :smirk: :confused: :confused:
 
Hur får man tillståndet, är det några krav, förutom att de vill ha betalt givetvis?!

Loggan
 
man ska söka på sin kommun vad jag har förstått, där stod ett telefonnr man kunde ringa men jag har inte satt in mig i det ännu för jag hoppas ju att de ska skicka ut papper eftersom det är regristrerat hur många hästar som vi har allaredan eftersom de har varit här och gjort sin kontroll och man har fått betala därefter *suck*
 
kommunen var ute hos mig för någon månad sedn och "inventerade". Jag har nu fått ett papper på att jag bedriver uppfödning och har privatstall samt att mitt stall bara får användas av ponnier då det är lägre än 2,2 i takhöjd (2,17) I o m detta så borde det inte vara något problem för mig så kommunen redan satt det på pränt eller hur? Det stod också att denna gång var det gratis och nästa gågn ( minst vart tredje år) får jag betala timavgift :mad:
 
Du hade tur ¨då att det var gratis när de var här för 2 år sen fick jag betala nästan tusen spånn för att de skulle godkänna stall, gödselplatta och hagarna gick de igenom med och allt var de bara nöjda skrev tom att alla hästarna var väldigt sälskötta osv osv . Men tycker det är konstig att man inte blir informerade om de nya reglerna för jag vet inte vad som gäller om jag måste söka eller inte, än så länge ingen panik men tiden går fortare än man tror. :smirk:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 223
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 651
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 877
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp