Utökat körkort, vad gäller?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag undrar om det finns någon där ute som kan förklara kortfattat hur det egentligen ligger till. Jag försöker själv förstå. Ska själv försöka fatta mig kortfattat.

Exempel bil:
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1560
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2310
Max släpvagnsvikt, kg: 1800

Jag vet att med B, så måste man titta i registreringspapperna på bilen man kör för att se vad man får dra, släpets totalvikt får då inte överstiga det bilen får dra på B (1560).

Med BE får man dra vilket släp oavsett totalvikt, men släpets tjänstevikt + last får inte överstiga vad bilen får dra. (1800)

Nu undrar jag om det är så enkelt med utökat B att släpet max får ha en totalvikt (2310) efter exempel bilen och köra på släpets tjänstevikt + last så det inte överstiger vad bilen får dra (1800)?

Om det är så, då är det egentligen ingen skillnad på utökad B och BE förutom totalvikten på utökad B, eftersom bilen alltid är den som sätter begränsningen, man får aldrig dra mer än vad bilen klarar av. (1800)

Inte undra på att många är förvirrade om det jag skrev stämmer.
 
Du far inte overstiga 4250kg pa ekipaget med utokat B om jag inte missminner mig.. Medans det ar hogre totalvikt pa ekipage med BE. Sen kanske inte bilen ar lamplig att dra tyngre, men det ar ju en annan fraga!
Vet inte om det klargjorde nagot i din fundering?
 
Eftersom det står MAX släpvagnsvikt 1800 kg i bilens papper får du inte dra släp som är tyngre än 1800 kg med den bilen oavsett körkortsbehörighet.

Det är ALLTID max släpvagnsvikt och körkortsbehörighet som bestämmer totalvikten du får dra med bil.
 
Senast ändrad:
Eftersom det står MAX släpvagnsvikt 1800 kg i bilens papper får du inte dra släp som är tyngre än 1800 kg med den bilen oavsett körkortsbehörighet.

Det är ALLTID max släpvagnsvikt och körkortsbehörighet som bestämmer totalvikten du får dra med bil.
Fast det där är inte alltid sant, för på exempelbilen får du bara dra ett släp som har en totalvikt 1560 med B-kort, då får man inte dra 1800 kg med bara B-kort. ;)
 
Fast det där är inte alltid sant, för på exempelbilen får du bara dra ett släp som har en totalvikt 1560 med B-kort, då får man inte dra 1800 kg med bara B-kort. ;)

Fast jo det stämmer ju visst. För det är den enskilda bilens släpvagnsvikt som bestämmer vad du får dra. Men det finns ett max för b-kort som gäller oavsett bil.
 
Så om
Totalvikt, kg: 1940
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2310
Så blir det ihop 4250, men med exempelbilen får man inte dra mer än 1800, så då kommer man aldrig upp i vad hela ekipaget får väga enligt papprena. För drar man mer än 1800 och blir stoppad av polisen så blir det böter. :/
 
Fast jo det stämmer ju visst. För det är den enskilda bilens släpvagnsvikt som bestämmer vad du får dra. Men det finns ett max för b-kort som gäller oavsett bil.
Jo, men har man som i exempelbilen på B-kort 1560, så får inte släpets totalvikt vara högre än det för då blir det olovlig körning oavsett om bilen i sig får dra mer.
 
Jo, men har man som i exempelbilen på B-kort 1560, så får inte släpets totalvikt vara högre än det för då blir det olovlig körning oavsett om bilen i sig får dra mer.
Fast @Pegasus63 skriver ju:

"Det är ALLTID max släpvagnsvikt och körkortsbehörighet som bestämmer totalvikten du får dra med bil."
 
Det är nya regler nu. På b-kort får du ha 1560kg på kroken. Totalvikten spelar inte så stor roll så länge den reela totala vikten inte överstiger 1560 kg. Tar du b-kort får du ha 1800 på kroken. Totalvikten var viktig förr
 
Det är nya regler nu. På b-kort får du ha 1560kg på kroken. Totalvikten spelar inte så stor roll så länge den reela totala vikten inte överstiger 1560 kg. Tar du b-kort får du ha 1800 på kroken. Totalvikten var viktig förr
Skumt, då menar de nya reglerna att man får ha vilken totalvikt man vill på ett släp, bara inte last+släp överstiger vad bilen får dra på en viss behörighet, i detta fall 1560 med B-kort?
 
Det är nya regler nu. På b-kort får du ha 1560kg på kroken. Totalvikten spelar inte så stor roll så länge den reela totala vikten inte överstiger 1560 kg. Tar du b-kort får du ha 1800 på kroken. Totalvikten var viktig förr

Nja, det där får du nog läsa på lite. I tidigare svar har det varit helt rätt enligt de nya reglerna. Totalvikterna har fortfarande tämligen mycket med det hela att göra. I ovan exempel får totalvikten på släpet inte vara högre än 1560kg med b-kort. Med utökad får totalvikten vara 2310kg, men tjänstevikt+aktuell lastvikt får inte överstiga 1800kg. För BE gäller också tjänstevikt+aktuell lastvikt max 1800kg.

Jag känner personligen inte att det är så rörigt med de nya reglerna. :)
 
Är det förbjudet att förtydliga, du gjorde det själv nu också? ;)
Jag fattar faktiskt inte vad du menar. Jag uppfattade diskussionen som att du kanske missat "och körkortsbehörighet" eftersom du skrev att det Pegasus skrev var fel och att det även berodde på körkortet.
 
Nja, det där får du nog läsa på lite. I tidigare svar har det varit helt rätt enligt de nya reglerna. Totalvikterna har fortfarande tämligen mycket med det hela att göra. I ovan exempel får totalvikten på släpet inte vara högre än 1560kg med b-kort. Med utökad får totalvikten vara 2310kg, men tjänstevikt+aktuell lastvikt får inte överstiga 1800kg. För BE gäller också tjänstevikt+aktuell lastvikt max 1800kg.

Jag känner personligen inte att det är så rörigt med de nya reglerna. :)
Det är så jag också fått för mig, men vissa svar har fått det att röra till lite så blev osäker (har inte hängt med så bra med de nya reglerna, speciellt då jag själv redan har BE, men blev ändå lite nyfiken). Så då är det alltså fortfarande totalvikter som gäller?
 
Jag fattar faktiskt inte vad du menar. Jag uppfattade diskussionen som att du kanske missat "och körkortsbehörighet" eftersom du skrev att det Pegasus skrev var fel och att det även berodde på körkortet.
Du får ta och läsa om inlägget, skrev aldrig något om att det var fel, bara att det inte alltid är sant. ;)
 
Du får ta och läsa om inlägget, skrev aldrig något om att det var fel, bara att det inte alltid är sant. ;)
Och eftersom Pegasus skrev att det ALLTID var så - var i ligger skillnaden att skriva att det är fel och inte alltid sant?

Jag lägger ner. Jag tycker inte att det är så konstigt att man missar ett ord (det kan jag göra själv stup i kvarten) så jag tog fram inlägget för att kolla så det inte bara var det som skett, eftersom jag absolut inte fick ihop det hela med de inlägg du skrev sedan. Bemötande som "Är det förbjudet att förtydliga" och "Du får ta och läsa om inlägget" är faktiskt inte speciellt trevliga.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 039
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 382
Senast: Roheryn
·
Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för...
2
Svar
24
· Visningar
5 590
Utrustning Med min nya bil får jag inte dra hästtransporten(har fortfarande kvar min gamla men den ska väl säljas så småningom). Enklaste hade...
Svar
8
· Visningar
887
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp