Utömd som ridhäst?

Sv: Utömd som ridhäst?

Lite komplettering till Kassiopejas inlägg..

Det är (precis som Kassiopeja sa) i slutändan försäkringsbolaget som bestämmer om hästen blir utdömd eller ej. Man kan 'be om' utdömning men det är alltid bolaget som har sista ordet, oavsett vad veterinären säger. Det är förvisso inte så vanligt att bolagen går emot veterinären men det händer med jämna mellanrum att bolaget vill att hästen ska behandlas mer, ha mer tid, att de vill ha in en second opinion etc.

Om bolaget går med på utdömningen så kan man såvida det inte finns några djurskyddsaspekter som talar för att hästen far illa av att leva vidare, begära hel ersättning eller delersättning. Hel ersättning innebär att hela livförsäkringsbeloppet faller ut men hästen ska avlivas. Delersättning innebär Triangelmärkning. Du får ut en del av beloppet (förr allt utom 10 000 kr för häst men bolagen har börjat tillämpa individuell bedömning baserad påå hur mkt användbarhet som finns kvar). Sen får du livstids reservationer i både veterinärvård och livförsäkring för orsaken till att hästen dömdes ut samt följder av detta. Är det hälta på ETT ben så får du reservationer på alla fyra benen t ex. Däremot täcker försäkringen fortfarande olycksfallskador, t ex att hästen bryter benet, om den inte bröt benet för benet var försvagat just där eller så. Får du hästen utdömd för ryggproblem är risken rätt stor att du får reservationer på rygg och ben, och även om du inte får det så om hästen drabbas av hälta så kommer det att 'skyllas' (antagligen med rätta) på ryggen och inte ersättas.

En triangelmärkt häst får aldrig mer tävla och en triangelmärkning går aldrig att häva.

De flesta bolag kräver idag att för att hästen ska dömas ut (användbarhet som ridhäst noll) så ska den varaktigt (dvs för alltid så vitt man då kan bedöma) förlorat förmågan att utföra rörelser etc motsvarande lätt klass. (För kunde man döma ut sin svårklasshoppare för den inte klarade svår klass men väl på lite lättare nivå).


Och som kuriosa så Sveland har ett tredje alternativ de tar till ibland, de löser in hästen till fulla livvärdet. Du får fulla livvärdet men Sveland tar hästen och rehabiliterar den och säljer den vidare sen. Detta tas till när bolaget anser att hästen kan bli bra om den får tid och rätt vård men där de inte ser att de kommer att ske hos nuvarande ägare.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Tack för svaren :bow: :bow:

Får man avla på en triangelmärkt häst??
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Du kan avla, men jag avråder dig om det är en nedärvande skada hon har. Har inte följt dig och din häst så jag vet inte vad för sorts skada hon har.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

shady skrev:
Du kan avla, men jag avråder dig om det är en nedärvande skada hon har. Har inte följt dig och din häst så jag vet inte vad för sorts skada hon har.


Knäledsinflmationer (2st) och lådning i ryggen+ inflamation i ryggen.
Det är vad jag vet sen är väl där nått mer i hb:(
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Frågan är vad det beror på, om det är defekter hos hästen som givit inflammationerna eller om det är yttre omständigheter.

Generellt tycker jag folk är för snabba att avla på ston som inte håller till ridning. Man vill behålla hästen men måste hitta ett användningsområde och använder en individ som egentligen inte tillför något.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Jonas Tornell tar inte mot några nya kunder just nu. Väntetiden är upp till 6 veckor för gamla kunder. Håller med om att han är en erkänt duktig veterinär som hittat och löst problem som andra veterinärer går bet på.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Aaa synd, ja det säger ju en hel del om hur eftertraktad han är :D
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Om Jonas T inte tar emot nya kunder tycker jag absolut att hon skall besöka Staffe's (Lidbeck) klinik i Löberöd. Han är ju erkänt duktig på just hältutredningar och har dessutom jobbat hos Jonas i flera år innan han öppnade eget. Tycker absolut att Fladde skall skaffa sig en "second opinion" hos en annan veterinär(praktik) innan hon bestämmer sig.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Lovisaleonora_ skrev:
Frågan är vad det beror på, om det är defekter hos hästen som givit inflammationerna eller om det är yttre omständigheter.

Generellt tycker jag folk är för snabba att avla på ston som inte håller till ridning. Man vill behålla hästen men måste hitta ett användningsområde och använder en individ som egentligen inte tillför något.


Inflamationerna kommer från ryggen.

Om hon döms ut som ridhäst så kommer hon nog att få somna in..
 
Sv: Utömd som ridhäst?

tio-i-tre skrev:
Jonas Tornell tar inte mot några nya kunder just nu. Väntetiden är upp till 6 veckor för gamla kunder. Håller med om att han är en erkänt duktig veterinär som hittat och löst problem som andra veterinärer går bet på.


Okej..

Var har han sin klinik?
Bara undrar.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

puppan2 skrev:
Om Jonas T inte tar emot nya kunder tycker jag absolut att hon skall besöka Staffe's (Lidbeck) klinik i Löberöd. Han är ju erkänt duktig på just hältutredningar och har dessutom jobbat hos Jonas i flera år innan han öppnade eget. Tycker absolut att Fladde skall skaffa sig en "second opinion" hos en annan veterinär(praktik) innan hon bestämmer sig.


Det var han det stog o i ridsport specil?
Vi får se
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Jonas finns i trakten av Ängelholm. Staffan har sin klinik i Löberöd. Har en kompis som ville åka till Jonas men blev tipsad om Staffan när man inte kunde ta emot nya kunder hos Jonas. Kompisen också mkt nöjd med Staffan. Vill du ha en ny bedömning tycker jag du ska vända dig till Staffan.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Tror inte att någon kan ha undgått att din häst har ryggproblem. Frågan är VARFÖR.

Beror det på yttre faktorer kan det vara OK avelsmaterial, men är det fysiska förutsättningar som gör det svårt att få hästen att fungera som ridhäst tycker jag inte att det är OK att låta hästen verka i avel.

Nu verkar det inte vara akutellt i ditt fall.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Lovisaleonora_ skrev:
Tror inte att någon kan ha undgått att din häst har ryggproblem. Frågan är VARFÖR.

Beror det på yttre faktorer kan det vara OK avelsmaterial, men är det fysiska förutsättningar som gör det svårt att få hästen att fungera som ridhäst tycker jag inte att det är OK att låta hästen verka i avel.

Nu verkar det inte vara akutellt i ditt fall.


Jag kan tyvärr inte svara på den frågan då jag vet inte hur exakt dom red och tränade henne i danmark..

Vadå inte akutellt i mitt fal?
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Du skrev tidigare "Om hon döms ut som ridhäst så kommer hon nog att få somna in..", därför utgick jag från att ni inte skulle använda henne som avelsmaterial.

Det verkar som ni fortfarande inte hittat något egentligt fel i ryggen (sammanväxta kotor, vridet bäcken etc). Om så är fallet kan man möjligen utgå från att det har med yttre faktorer att göra (om det inte finns exteriöra avvikelser som påverkar användbarheten).
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Lovisaleonora_ skrev:
Du skrev tidigare "Om hon döms ut som ridhäst så kommer hon nog att få somna in..", därför utgick jag från att ni inte skulle använda henne som avelsmaterial.

Det verkar som ni fortfarande inte hittat något egentligt fel i ryggen (sammanväxta kotor, vridet bäcken etc). Om så är fallet kan man möjligen utgå från att det har med yttre faktorer att göra (om det inte finns exteriöra avvikelser som påverkar användbarheten).


Ok..

Näpp..
Vi ska rida igång rätt snabbt nu och om det inte blir bättre så blir det fler undersökningar. Dom skulle börja med att bedöva bort ryggen och sedan lägga på sadel och se hur hon går.

Det ända är kanske att hon var väldigt rak och platt innan hon behandlades.
Nu har hon mer rumpa om man säger så;)
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Jag förstår faktiskt inte att ni fortsätter uppe i Helsingborg. Så otroligt många turer utan att få någon egentlig diagons. Läser man trådarna i fallet får i alla fall jag intrycket att det antingen är den stora gissningsleken eller helt enkelt så att du inte bildat dig tillräckligt god uppfattning om vad behandlingar och diagnoser egentligen syftar till.

Jag hade absolut gått till annan klinik, men det har jag sagt tidigare och anledningen till det är att jag har gått igenom hela den här soppan med en häst. Den dömdes så småningom ut utan att någon riktig diagnos ställts.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Lovisaleonora_ skrev:
Jag förstår faktiskt inte att ni fortsätter uppe i Helsingborg. Så otroligt många turer utan att få någon egentlig diagons. Läser man trådarna i fallet får i alla fall jag intrycket att det antingen är den stora gissningsleken eller helt enkelt så att du inte bildat dig tillräckligt god uppfattning om vad behandlingar och diagnoser egentligen syftar till.

Jag hade absolut gått till annan klinik, men det har jag sagt tidigare och anledningen till det är att jag har gått igenom hela den här soppan med en häst. Den dömdes så småningom ut utan att någon riktig diagnos ställts.


Dessa dignoserna har hon fått:

04-09-30
Dignos: Hälta UNS hb

04-10-12
Dignos: Normalvar, symtom u fastställd orsak, muskeladtur.

04-11-16
Dignos: Akuta inflamationstillstånd i knäled.

04-12-13
Friskförklaring.

05-02-17
Dignos: Akuta inflamationstillstånd i knäled hb, ryggbesvär.

05-03-14
Frskförklaring.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 362
Senast: MalanMjöl
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 510
Senast: Miiikaela_
·
Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
8 705
Senast: Sesca
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
1 824
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp