Utömd som ridhäst?

Sv: Utömd som ridhäst?

Yes. Det var den Staffan L det stod om i senaste Ridsport Special. Han är verkligen fantastiskt duktig!!!
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Jag fattar inte riktigt, är hon fortfarande halt? Har hältan i sept. inte försvunnit? Hur kan hon friskförklaras om hon är halt? :crazy: Eller har jag missat något?
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Jag har slöläst trådarna sedan tidigare och har fått en rätt god uppfattning av vad de har behandlat. Men det finns ju fortfarande ingen förklaring på VARFÖR hästen drabbas av dessa smärttillstånd. Varför får hästen inflammationerna? DET är det intressanta i historien. Utan att få svar på frågan VARFÖR tror jag inte att det går att hålla hästen frisk.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Jag måste ju bara fråga. Du säger att du köpt hästen för 8 månader sen och att hon varit skadad i 7mån. Vad är det för fel på hästen? Varför har inte köpet gått tillbaka? Jag tänkte om det var nån sort förslitningsskada eller har hon gjort sig i lla i hagen??
 
Sv: Utömd som ridhäst?

var hästen verkligen frisk då du köpte den??
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Det finns en massa trådar där fladde berättar mer om hästen än vad det står här. Kolla dem. :smirk:
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Jag är lite korkad så jag hittade inte alla trådar, dessutom orkade jag inte leta, tycker bara så synd om fladde som har en dålig häst som man inte tycks kunna få nån rätsida på
 
Sv: Utömd som ridhäst?

apocalypse skrev:
Jag är lite korkad så jag hittade inte alla trådar, dessutom orkade jag inte leta, tycker bara så synd om fladde som har en dålig häst som man inte tycks kunna få nån rätsida på


Klicka på fladdes användarnamn och sedan på "hitta alla trådar" eller något liknande. :idea:
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Fladde skrev:
Okej..

POm du det går så ila.
Kanske jag kan få sålt eller ge bort henne som avelshäst då..


Man kan avla på en T-märkt häst förutsatt att. De skador hästen är behäftade med kan anses som ärftliga, då bör man avstå istället för att avla fram ett nytt potintiellt problem för en annan människa eller sig själv. Man bör också kolla noga med veterinär så att de skador hästen skall leva med, inte förvärras av en dräktighet och att kroppen verkligen orkar med detta. Slutskedet av dräktigheten kan vara enormt slitsamt på kroppen, med skador måste man ta i beaktande att hästen har en betydligt lägre tröskel än för den som är frisk.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

jag vet men hon har skrivit så många men jag lyckas få fram att hästen förmodligen hade ont i ryggen redan innan hon köpte den och då borde köpet gå tillbaka
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Jag tror att hon skrev i någon tråd tidigare att det inte gick att bevisa att hästen haft ont före köpte och då kan man heller inte få köpet att gå tillbaka. Fast jag tror också att hästen hade haft korsförlamning tidigare i livet. Fast jag tror det är bäst att Fladde svarar på det iaf...det är ju hon som vet mest! :crazy:
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Lord Owen skrev:
Jag fattar inte riktigt, är hon fortfarande halt? Har hältan i sept. inte försvunnit? Hur kan hon friskförklaras om hon är halt? :crazy: Eller har jag missat något?
'

Hennes enna bakben hänger inte med.
Så när jag longerat, tömkört eller ridigt en stund så blir hon jätte halt :crazy:
¨Vetrenärena har sett det och säger till mig att rida igång henne snabbt nu.
Ska åka på återbesök senare..
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Lovisaleonora_ skrev:
Jag har slöläst trådarna sedan tidigare och har fått en rätt god uppfattning av vad de har behandlat. Men det finns ju fortfarande ingen förklaring på VARFÖR hästen drabbas av dessa smärttillstånd. Varför får hästen inflammationerna? DET är det intressanta i historien. Utan att få svar på frågan VARFÖR tror jag inte att det går att hålla hästen frisk.


Fel sadel kanske :confused:
Blev ju lurad av en sadelutprovare nä jag precis köpt henne.
Men ifs han jag bara rida ca 2 veckor i sadlen innan hon blev halt.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Jag vet inte och jag vill inte spekulera i det mer om hon var frisk eller inte.
Hon är rönkad och vetrinärbesiktiad UA både i danmark och sverge.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Lord Owen skrev:
Jag tror att hon skrev i någon tråd tidigare att det inte gick att bevisa att hästen haft ont före köpte och då kan man heller inte få köpet att gå tillbaka. Fast jag tror också att hästen hade haft korsförlamning tidigare i livet. Fast jag tror det är bäst att Fladde svarar på det iaf...det är ju hon som vet mest! :crazy:

På hennes Danska journal står det att dom till kallat vetrenär pga mistänkt korsförlaming år 2000.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Fladde skrev:
Fel sadel kanske :confused:
Blev ju lurad av en sadelutprovare nä jag precis köpt henne.
Men ifs han jag bara rida ca 2 veckor i sadlen innan hon blev halt.


Vad var det för sadelutprovare? Pma?
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Fladde skrev:
'

Hennes enna bakben hänger inte med.
Så när jag longerat, tömkört eller ridigt en stund så blir hon jätte halt :crazy:
¨Vetrenärena har sett det och säger till mig att rida igång henne snabbt nu.
Ska åka på återbesök senare..


men nu blir jag ju förbryllad. hur kan de säga åt dig att börja sätta igång en häst som blir halt vid ansträngning? skulle man inte kunna få bort hältan eller vad? verkar konstigt i mina öron. :crazy:
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Fladde skrev:
Fel sadel kanske :confused:
Blev ju lurad av en sadelutprovare nä jag precis köpt henne.
Men ifs han jag bara rida ca 2 veckor i sadlen innan hon blev halt.

Hur då lurad?? känns ju lite lite att enbart rida i en sadel 2 veckor och få alla dessa problemen. Det har ju helt klart varit något hästen har haft innan.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Lord Owen skrev:
men nu blir jag ju förbryllad. hur kan de säga åt dig att börja sätta igång en häst som blir halt vid ansträngning? skulle man inte kunna få bort hältan eller vad? verkar konstigt i mina öron. :crazy:

Men så här har det ju varit från dag 1, inte så konstigt att jag och 100 pers till har tjatat på henne att åka någonannastans :D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 362
Senast: MalanMjöl
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 510
Senast: Miiikaela_
·
Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
8 704
Senast: Sesca
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
1 824
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp