utomhus hela dagen= plågeri?

QuickStar

Trådstartare
Sitter här på kontoret i godan ro när en kvinna i 45-års åldern stormar in och frågar om schäfern utanför tillhör mig, javisst säger jag och får världens utskällning om att hur f-n kan man ha hunden så och bla bla djurplågare och annat skoj hasplade hon ur sig, jag fick inte en syl i vädret att förklara mig.
Hon tyckte att under en sådanhär het dag (25-28 grader nånting) ska man absolut inte ha hunden utomhus och absolut inte på asfalt, dessutom hade han ingen mat eller vatten enligt kvinnan.
Inne på kontoret såg hon ju min valp som låg och sov och det var ju FRUKTANSVÄRT att jag hade henne instängd tyckte hon.

Min schäfer ligger utanför jobbet i en inhängad, hälften gräs hälften asfalt, massa skugga utmed husväggen, skugga vid våra släp som står där etc
Längst bort från grinden finns tak = alltid skugga dessutom har en av våra kylanläggningar ett utblås där som gör att det alltid fläktar sval luft så han kan lägga sig där det är svalt, han har runt hörnet (som inte ses från vägen) en "balja" med vatten som rymmer 12-15 L nånting, mat får han fasta tider 3 ggr/dag.
Dessutom har han en gammal matta på en lastpall som han ofta ligger på så han slipper ligga på marken och massa leksaker och han springer glatt dit varje morgon och vill helst inte gå ut därifrån. Rastas innan jag släpper in honom där och 1-2 ggr under dagen. Vi tittar givetvis till honom fler ggr/dag och pratar/kelar/busar med honom. Jag tycker att han har det bättre än de flesta hundar som får ligga ensamma hemma hela dagarna, eller? :confused:

Är det dåligt väder ligger han inne på kontoret men han tycker inte om att ligga stilla hela dagen så så länge det är uppehål så är han ute.

Tror ni jag behöver oroa mig nåt för ev. anmälan?

Ang. valpen så är hon i en valphage som är ca 2*2 meter och hon är ca 12 cm hög så hon har gott om plats att leka på när hon inte sover, vilket hon gör större delen av dagen.
 
låter underbart för din hund! hade jag varit dig hade jag bett henne anmäla - så får hon stå där med lång näsa!
 
Skit i käringen!!
Jag är så trött på människor som drar slutsatser utan fakta!! Frågade du henne vart du skulle ha hundarna då om dom inte skulle vara varken inne eller ute, varken i sol eller skugga...
 
Skit i kärringen
Det låter underbart. Tänk om alla hundar kunde få ha det så.
Hur många finns det inte som lämnar hundarna hemma i evighet när de är på jobb mm. De som har med djurin i bilen i hettan och inte bryr sig,
Såg en hund förra sommaren. Den satt i en bil utanför en stor affär. VARMT VÄDER , Hunden hade inga fönster öppna. Hunden flåsade rejält. Imma på rutorna. Vi stannade till för att ringa polis då kom ägarna. De skulle bara handla kort sa de.
Så det finns folk som inte skall ha djur.
Ha du dina hundar presis som förut. Skit i henne.
Har själv hund :devil:
 
Hugger en knapp..

Tack för alla trevliga svar, känns skönt att ni tycker han har det så bra, jag tycker själv att han har det kanon där så jag blev rätt bra ställd när hon kom och började gorma..
Men nu behöver jag inte ha dåligt samvete och vovven han har dökul utomhus i det fins vädret

Jag har, på en riktigt varm dag, lika varm inne som ute (om inte varmare) så att vara ute där det fläktar lite är mycket skönare både för folk och fä.
 
Måste bara få säga:

HELT UNDERBART dina hundar har d!
Sträck på dig å va stolt! heder åt dig!
 
Nej, dina hundar har det ju hur bra som helst! Min hund är ju också ute mycket, är det fint väder så blir det många timmar. Fast henne har jag kopplad i en 10 m löplina med ett "koppel" på 15 m ( hon kan inte fastna i något ), hon har vatten och kan gå in i huset som hon vill. Jag har ytterdörren öppen och en grind vid mellandörren så jag ser tydligt när hon vill in och det är inte ofta. Många kallar detta djurplågeri, men det är mig veterligen lagligt att ha en löplina och på så sätt hunden kopplad. Dessutom är hon också lös dagligen i trädgården fast bara under uppsikt.

Strunta i henne, kommer hon fler gånger så kan du väl hälsa henne att hon väl kan lägga lite energi på hundar som verkligen far illa och behöver hjälp!!
 
Skulle vara intressant att kunna fråga hunden i ett sådant läge. Men istället för att titta och tolka hunden så förutsätter denna kärring vad hon tror hunden tycker. Fullständigt puckat!! Om jag sitter vid en parkbänk och vår hund ligger vid mina fötter, så kan folk mycket väl gå förbi och viska?? -titta, stackars hund, måste sitta där i solen..... :mad: Vad de besserwissarna inte vet är att han kan gladeligen ligga en timme i solen på vår balkong, där det förövrigt blåser absolut ingenting!! Oavsett om jag sitter vid en bänk eller om balkongdörren är öppen så har han ett val, att placera sig under eller bakom bänken i skuggan eller att lägga sig i skuggiga delen av balkongen eller att gå in. Så det så!! ;) :)

/Timsetim :)
 
Min lille tax brukar välja att ligga precis där det är som varmast o sola...man måste ju bli lite brun!! :D
När det är nog med solande knallar hon in i skuggan på altanen o dricker lite vatten...2min senare är hon ute i solen igen :D :banana:
 
Vår hund hoppar gladeligen in i bagageutrymmet i bilen när solen gassar som värst och där ligger hon fast vi ber henne hoppa ur och lägga sig i skuggan. Efter fem minuter är hon tillbaka i bagageutrymmet
 
Våran tax älskar också att ligga i solen. Ibland undrar man nästan om han ska börja koka. :)
 
All heder åt din hundhållning.

Be bitterfittan* hoppa åt h-e :devil:

Så sjukt less på folk som kan bluttanblä om djur ska anmärka på allt hela tiden.

*= ursäkta språket.
 
Tänk om jag kunde ha min lilla dam på samma sätt som du har din hund :D

Men samtidigt tycker jag det är bra att det finns folk som reagerar om de ser ngt som kan vara skadligt.
Damen i sig överreagerade och skulle inte skällt det är dålig stil. Men eftersom du har det så bra ordnat för din hund så kan du ju med glädje ta emot en anmälning bara för att visa hur BRA din hund har det :D
 
Det ska bli ganska spännande att se vad en ev. inspektion skulle kunna säga.

Precis som många av er skriver så kan man ju inte göra mycket mer än att se till att hundarna har allt som behövs, vatten, skugga etc sen kan man omöjligt tvinga dem till att ligga i skuggan, min lilla (en nakenhund) ligger mycket hellre i solen än i skuggan, hon går bara och lägger sig på något annat soligt ställe om man flyttar på henne.

Dessutom tvivlar jag starkt på att min schäfer vantrivs i inhängaden eftersom det första han gör varje morgon när vi kommer till jobbet är att springa bort till grinden och kommer väldigt motvilligt till en om man ropar på han..

Nåja vi får se vad som händer, jag ska hålla er uppdaterade iallafall..
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 254
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 433
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 067
Senast: Dandylinn
·
Kropp & Själ Jag blir så fruktansvärt frustrerad. Det hela startade när jag fick veta att svärmor tyckte det var så fruktansvärt skitigt hemma hos...
2
Svar
34
· Visningar
3 372
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp