Bukefalos 28 år!

Utprovning av "barocksadlar"??

U

Uddi

Utprovning av \"barocksadlar\"??

Ja, jag vet att detta är en utrustningsfråga, får den vara kvar ändå...? :crazy:

Jag funderade lite på utprovning av sadlar - har ni hittat utprovare till sadlar av spansk/barocktyp, Bentsadeln etc, eller försöker ni bedöma passformen själva? (Jag vet att det finns mkt kunniga personer som säljer och också provar ut dessa sadlar, men om man nu inte bor alls i närheten av en sådan firma...?)

Hur ställer sig era "engelska" utprovare till att kolla en sadel av spansk typ? Och räcker deras kunskaper om engelsk passform för att bedöma andra sadeltyper...?
/Uddi
 
Re: Utprovning av \"barocksadlar\"??

Bra fråga!
Hoppas det är ok om jag slänger in en följdfråga; är sadlar av den här sorten generellt lättare att få att passa än engelska dressyrsadlar? Kanske lite mer förlåtande om hästen ändras lite? Eller är det lika knepigt med passformen?
 
Re: Utprovning av \"barocksadlar\"??

Ingen sadel med trä eller glasfiberbom kan vara "snäll om hästen ändrar form". Bommen är stel, oavsett om det är en bladsadel eller en engelsk sadel.

Söker du något som passar din häst när den musklar om sig får du antingen:
1. Skaffa bomlöst
2. Skaffa en svindyr Bent-sadel med läderbom
3. Skaffa någon annan svindyr sadel med en MYCKET flexibel bom
4. Skaffa en sadel med ett paddsystem som gör att du ändrar stoppningen i sadeln efter hur häsen ser ut (som jag förstått det har t.ex. Hector och Monsegur stoppning i filt som man ska kunna plocka ut/lägga i beroende på hur hästen ser ut för dagen; sedan har vi Balance-systemet som jag hört bara är heöt vanliga engelska sadlar, men som man köper på tok för vida och paddar upp efter behov).
 
Re: Utprovning av \"barocksadlar\"??

Just när det gäller att de blir bredare är Bents Epona sadel inget bättre alternativ än en med träbom då man måste ha rätt bomvidd för att den ska passa.

Dock är den anpassningsbar på andra hållet (längs med ryggen), men att köpa en för att hästen ska växa i den känns lite ...hm...ja onödigt kanske?

Om man nu inte har flera hästar eller vet att man kommer att ha det så att den kommer att passa fler under tiden.
 
Re: Utprovning av \"barocksadlar\"??

Ja, jag har tänkt att det är så. Därför ska jag köpa en bomlös :)
 
Re: Utprovning av \"barocksadlar\"??

Men hur blir sitsen i en sådan sadel??
Och hur är de annorlunda om man jämför sadel med bom?
Kan man med en bomlös sadel använda den till olika hästar, som varierar i sadelläge??
 
Re: Utprovning av \"barocksadlar\"??

Det finns massor av trådar under utrustning, sök tex på torsion och bomlös.
Själv har jag inte möjlighet att kolla hela tiden med sadelutprovare om sadeln passar, och jag har noll kunskaper själv.
En bomlös hjälper nog inte till att ge en så fin sits som vissa "barocksadlar", men det tar jag, vill inte riskera en illasittande sadel.
 
Re: Utprovning av \"barocksadlar\"??

Hur sitsen blir i en bomlös beror på vilken sort man köper och hur bred hästen är. I en Freeform eller Ansür, troligen också i Startrekk och Flexion SBS kan man sitta som i en vanlig dressyrsadel med långa dressyrben även om hästen är bred. I Sports Saddle sitter man vad jag förstår ganska brett. Torsion och alla kopior på Torsion sitter man lite bredare i än i vanliga sadlar och kan behöva ha kortare stigläder. Torsion finns att få med uppbyggt dressyrsäte som gör att man sitter smalare, dessutom kan man skära till inläggen i padden så det blir ännu bättre. Man kan rida dressyr bra i dem, men man får hitta sitsen om man är van att rida med väldigt långa ben.

Skillnaden mot sadel med bom är att många bomlösa sadlar ger en frihet för skulderblad och länd som bomsadlar aldrig kommer i närheten av. Dessutom tvingar de ryttarna att lära sig att sitta mitt över hästen - den som inte gör det åker av, det är nämligen största nackdelen med bomlösa sadlar att de kan glida i sidled :D
 
Re: Utprovning av \"barocksadlar\"??

Kan kommentera att av de två sorter av bomlösa jag provat(torsion och startrekk) så fick jag bäst sits i startrekken.
Den var bra uppbyggd och man får en portrera-känsla(upprät sits) samt att man slipper en massa paddar mm eftersom den har bossor.

/T
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bokat en ny sadel som jag har provat ut med en utprovare. Det är ett av de dyrare märkena. Förr när jag köpt en sadel som är ny...
2
Svar
27
· Visningar
2 517
Senast: Rialavargen
·
Utrustning Nu är jag där igen, i den förbaskade sadeldjungeln. Equiterapeuten var och tittade till min häst och dömde helt ut min sadel :( Hästen...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 084
Senast: Stjaerna
·
Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
19 053
Senast: Supersalt
·
T
Utrustning Har fått rekommendationer från olika håll att prova Albion K2 till min hästs rygg. Tog en chansning och köpte en begagnad, men den...
Svar
11
· Visningar
2 315
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp