Bukefalos 28 år!

uträckning av fodder...

M

moonlightgarden

är det någon som har en adress till en bra sida om hur man räknar ut vad ens ponny ska ha för fodderstat ?
 
Nina83, användare här på forumet, har gjort en superbra sajt om foder och foderuträkningar. Adressen dit hittar du i hennes signatur i något av hennes inlägg eller användarprofil.
 
Men hjälp, sitter här o räknar på min herres foderstat o tänkte ta lite hjälp av Ninas superbraiga fodersida men så funkar den inte. :cry: :cry: :cry:

Har varit inne på freefarms sida men det blev lite jobbigt om man skulle räkna med ensilage i deras program. Hur gör man då? :confused:
 
Du räknar med "eget hö" och anger värden per kilo foder, inte ts. Tänk på att hö håller 85% ts. Det är inte meningsfullt att räkna foderstat om du inte vet vad ditt hö/silage innehåller. Kraftfoder är homogent, du kan räkna på standardinnehåll. Hö kan hålla mellan 4 och 12 MJ/kg ts och mellan 15 och 130 g smb rp/ kg ts. TS halten i silage kan variera mellan olika partier/leverantörer, mellan 25% och 75-80%.
 
får ta å räkna ut den då, för vi har ju alla värdena vi behöver
 
JJJJJJJJJJJJJJAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Ninas sida är återuppstådd!!!!!!!!!!!!!!

Då blir jag mycket glad! :banana: :banana: :banana:
 
ja vi ska bara mäta ut vikten på lilla damen (om hon accepterar mätbanden :smirk:) så kan vi äkna ut det tillsammans sen =)
 
det gjorde hon iaf tidigare så de ska nog vara lungt. hon tog det helt lungt bnär jag å mamma höll på med henne å petade på henne med det...
 

Liknande trådar

Fritid Hej, Jag vill boka hotell, men kommer att ha en ny adress när vi kommer och ska bo där. Men jag är skriven på min gamla adress en vecka...
Svar
2
· Visningar
699
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
789
Senast: mily
·
Kläder & Bli fin Jag tänkte köpa Muck boots, för barn då fötterna drar den storleken. När jag googlar kommer det upp en rad med snarlika sidor som har...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 445
Foder & Strö Hej! Hur mycket protein och MJ behöver era hästar ponnysar? Förstår att det är extremt inviduellt men lite intresserad av att veta...
Svar
4
· Visningar
656
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp