Utråkad häst med boxvila..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fladde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 932
F

Fladde

Min häst har boxvila och ska skrittas förhand 30 min/dag.
Hon får gå i sjukhage men det går ej då hon får panik tor vi har försökt allt.
Kommer hon ut i större springer hon.
Men nu när det gått ca 2 veckor så har hon börjat slå i väggarna och bli sur på grannen m.m.
Undrar om man kan syselsätta dom på nått sätt?
Finns där nått sätt att få dom sluta sparka?

/Madde

Sv: Utråkad häst med boxvila..

Se till så att hon har rikligt med stråfoder, och dra ner på (alt. ta bort helt) kraftfoder.

För att hon ska hålla sig sysselsatt så kan man hänga in kålrötter i boxen, det gillar hästarna i vårt stall! :) Man gör hål i dem med en "äppelkärnor-urtagare" och kan sedan hänga upp dem i ett balsnöre eller liknande. Vill man ha riktigt kul så kan man varva kålrötter, tjocka morötter, äpplen osv på samma snöre så att det blir en hel rad med rotfrukter.

Ett annat tips som fungerade tillfälligt ( :angel: ) på att få tyst på min häst var att lägga ett äpple i vattenhinken. Det är riktigt knepigt för hästarna att få tag i det och det brukar sysselsätta dom ett tag. I alla fall om dom är envisa matvrak som min! :D

Annars finns det på Hööks sådana där godisgrejer som man kan hänga upp för sysselsättning, Manger Mate heter dom. Finns i äpple och pepparmintssmak tror jag. Det enda man ska tänka på är väl att hänga dom ganska långt ifrån väggarna så att de inte kan ta stöd mot väggen, för då är dom uppätna i ett nafs! :)

Lite tips, men jag tror att det viktigaste är mycket stråfoder! :) Lycka till!

Tack:)

Vi har försökt sätta henne i utebox med öppna luker på bägge hål men då sparkade hon med och det är inte så bra för bennen :crazy: :(

Nu sparkar hon nästan ner boxväggarna :crazy:
Ska ringa vet och fråga om vi kan sätta henne i en halstorhage hon kommer ju springa som F-A-N i början men hon brukar lugna sig rätt snabbt det kanske är bättre än att hon sparka i sönder sig och boxen :confused:

En idé är väl att göra en slags "labyrint" i hagen, dvs gånger hit och dit så att hon inte kan få upp någon fart men ändå ha lite sysselsättning. Man kan göra smala, trixiga och knixiga gångar så att det blir riktigt jobbigt om hon vill springa. ;) Lägg ut stråfoder också (hö, halm, hösilage) så kommer hon säkert på att det är roligare att äta än att försöka springa! :)

Huntress skrev:
En idé är väl att göra en slags "labyrint" i hagen, dvs gånger hit och dit så att hon inte kan få upp någon fart men ändå ha lite sysselsättning. Man kan göra smala, trixiga och knixiga gångar så att det blir riktigt jobbigt om hon vill springa. ;) Lägg ut stråfoder också (hö, halm, hösilage) så kommer hon säkert på att det är roligare att äta än att försöka springa! :)

Jomen försök kom ner hit och slå ner stolpar. ;)
Har provat omöjligt

Aha, tänkte inte riktigt så långt. :o Du får säga till pållen att inte bli skadad förrän det är varmt ute! ;)

Huntress skrev:
Aha, tänkte inte riktigt så långt. :o Du får säga till pållen att inte bli skadad förrän det är varmt ute! ;)

aa;)
Men tyvärr är hon inte så smart:p
Men jag släpper ut henne i halvstor hage imorgon sen får hon springa lite för hon brukar lugna ner sig efter en stund.
För det är bättre än att hon sparka sönder sig själv och boxen som redan vi ´har satt fast med starja rep i taket :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 630
Senast: Ridinglady
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken... 2
Svar
23
· Visningar
1 340
Senast: GoLightly
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 745
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka