Utredning för infertilitet - vad händer?

E

enanonym

Ja, snart är det ett år sedan jag slutade med p-piller och har fått klartecken från kvinnokliniken att boka tid för utredning i december om ingenting har hänt då. Vilket enligt dem ska innebära att jag får påbörja utredning i januari eller senast februari.
Men direkt efter att man lägger på luren uppkommer ju tusen frågor... Så, vad händer egentligen, man ska ta en massa prover sa hon men vad är det för prover?
Är det enbart jag (kvinna) som ska ta prover vid första besöket?
Om de hittar nåt fel, säg att jag inte har ägglossning tex (misstänker att det kan vara så), så får man ju först tabletter för det, så då är det väl "åk hem och ligg" som gäller..? Men när tar man nästa steg ifall inte det funkar?
Svårt att precisera några frågor, men all information uppskattas!
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

Nu var det några år sen jag gjorde utredningen, men en del minns jag. Du får göra ett ultraljud för att kolla hur dina äggstockar mm ser ut, du tar prover för att kolla hormonnivåer. Din partner får lämna spermaprov. Sen beroende på vad utredningen visar, finns olika behandlingar. Jag har t ex spolat äggledarna, det gjorde inte speciellt ont och tar rätt kort tid. De tabletter som du pratar om heter Pergotime, och stimulerar ägglossning. Då får man ett schema man noga ska följa. Men det är inte säkert att du behöver det, allt beror ju på vad man hittar. Ofta hittar man inget fel alls, utan man bara är oförklarligt barnlös. Det positiva är att det finns väldigt mycket hjälp att få och de allra flesta får barn egna, eller adopterade.
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

Min svägerska med make genomgår en sådan undersökning just nu. I våras var steg 1 då kollades bara hon upp och de kom fram till att hon hade ingen ägglossning. Nu efter 6mån med tabletter och ägglossning och fortfarande inget plus så kommer de båda gås igenom mer noggrannt.
Kan tänka mig att förfarandet skiljer mellan olika landsting, men det ger ett hum i alla fall. Lycka till! :)
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

det ser nog väldigt olika ut i olika landsting...
men jag och min sambo fick börja med att svara på lite frågor, väga/mäta mig och ta blodprover (man måste alltid kolla hiv och hep c).
han blev undersökt också (klämd på pungen tror jag hehe) och fick nog lämna spermaprov också.
ultraljud på mig (det har jag fått göra varje besök tror jag nog)..

ungefär så såg vårat första möte ut. sen är det lite mixat i skallen, men jag försöker hålla mig till kronologisk ordning ;)

jag fick käka pergotime en vända, utan resultat. då gjordes en spolning av äggledare och livmoder. gjorde ont som faaaan, men då hade jag också nästan stopp i ena sidan + att hålet var för trångt så dom fick blåsa upp med ballong (alltså i själva livmodertappen).

sen fick vi gå över till insemination, då fick jag börja ta sprutor varje dag. ser ut som en insulinpenna ungefär, känns inte så mycket men är läskigt i början :p
avslutade den med ett ultraljud och ägglossningsspruta innan det var dags för själva inseminationen. då fick vi vara där nån timme innan och han fick lämna sperma, som tvättades under nån timme.
sen körde hon upp en slang i livmodertappen och sprutade in grabbarna :p

det funkade inte heller, och doktorn sa att man normalt gör 2 inseminationer.. men vi skulle få gå direkt till ivf. han tyckte nog synd om oss, för vi har kämpat så länge nu (nästan 3 år).

men så flyttade vi från vårat gamla landsting, så nu har vi fått byta sjukhus vilket har gjort ett uppehåll. vi hoppas på att få komma igång snart med vårat första ivf :) med blandade känslor! för jag är så jävla less på det här nu, att gå å vänta å vänta på att bli gravid medan andra bara kan ligga med varann och så blir det barn.

glöm för allt i världen inte att prata med varandra! det är oerhört psykiskt påfrestande, allra helst när man påverkar kroppen med hormoner.
jag har varit helknäpp till och från, extrema kliv mellan hopp och förtvivlan.
och så tänk på sexet, det är lätt att det blir ett obehagligt måste istället för en mysig stund med sin kärlek.

ja just ja, vi är oförklarligt barnlösa. lycka till!!
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

På min klinik sa de att de alltid kollar upp mannen på en gång eftersom det är så enkelt att göra medan kvinnan är så oerhört mycket mer komplicerad.

Jag fick börja med att göra ett enkelt ultraljud för att kolla att det inte fanns något uppenbart fel. Därefter fick jag lämna några blodprov vid olika tillfällen i månaden för att kolla hormonhalterna som visar om man har ägglossning och att man inte kommit i tidigt klimakterium.

Efter det fick jag göra äggledarröntgen. Den kan göras på två sätt: Antingen går de in via slidan, blåser upp en ballong för att öppna upp och spolar sedan in en kontrastvätska som sköljs genom äggledarna. Detta visar om det finns något stopp där.

Den andra metoden är att gå in genom ett titthål i magen och en liten kamera. Det är ett större ingrepp men fördelen är att om det finns lite ärrvävnad tex så kan de rensa upp där lite.

Jag valde den första metoden eftersom jag då inte behovde vara hemma från jobbet. Det gjorde FRUKTANSVÄRT ont, trots att jag inte hade något stopp, ungefär som den värsta mensvärk jag någonsin haft. Läkaren lättade lite på trycket i ballongen och då försvann smärtan genast. Efteråt kände jag ingenting utan åkte direkt till jobbet. Det hela tog bara tio minuter.

Det är inte helt ovanligt att bli gravid under de första två månaderna efter en äggledarspolning, det hjälper visst att spola rent där. Ingen graviditet för mig dock så jag fick Pergotime i sex månader. Ägglossade fint med dem, producerade två ägg varje månad på enkel dos men fortfarande ingen graviditet.

Hoppade sedan över insemineringarna eftersom så få tycks lyckas med dem och gick direkt på IVF med sprejning och sprutor och allt vad det innebär. Fysiskt tycker jag inte IVF har varit speciellt jobbigt, har mått finfint hela tiden, men psykiskt är det ett helvete. Om man hade lyckats första gången hade det varit lätt som en plätt, men misslyckande efter misslyckande är inte lätt och det tär också rejält på relationen. Det gör ont att se alla vänner och bekanta få barn efter barn efter barn, speciellt eftersom flera av dem inte ens hade träffats när vi började försöka!

Och just det, vi är också oförklarligt barnlösa, de hittar inget fel på någon av oss.
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

Tack så hemskt mycket för era svar :bow:

Det känns lite lugnare när jag har koll på vad som kommer att hända! Men samtidigt blir jag orolig, det verkar ju vara en lång process... Finns det någon åldersgräns?

Återigen tack, och lycka till önskar jag er som försöker.
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

Vill bara önska er lycka till!
Har själva gått igenom en del av processen. I vårt fall hittade de felet ganska omgående och då valde vi att avbryta fortsatt utredning och eventuell ivf och gick direkt på adoption! Så vår utredning tog inte ens en månad. Jag hann bara ta blodprover, göra gynundersökning+VUL och maken fick lämna spermaprov. Sen lämnade vi den biten bakom oss och väntar nu på vårt alldeles egna barn från en annan del av världen istället :)
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

Jag och min man har också genomgått en utredning och efterföljande IVF-behandling. Eftersom vi var ganska "gamla" (35 och 37) gick vi direkt på IVF och hoppade över insemination. Före IVF-försöken åt jag pergotime en period. Det enda som gjorts på oss är koll av spermier av maken och blodprov och ultraljud på mig. Vi var oförklarligt barnlösa, men på tredje IVF-försöket blev jag gravid och nu har vi en dotter som snart är tio månader.

I Skåne skall kvinnan inte ha fyllt 39 vid IVF-behandlingens början, vet inte om det är andra åldersgränser i andra landsting. Är man över landstingets åldersgräns så kan man försöka gå privat och själv betala för behandlingen.

Jag hoppas att det går bra för dig/er och att du blir gravid utan IVF-behandling - för den var ingen dans på rosor. Jag mådde fysiskt ganska bra men psykiskt var det påfrestande.

Lycka till!
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

IVF-försök som bekostas av landstinget (skiljer hur många försök man får per landsting i vissa är det 3 andra bara 1), är åldersgränserna runt 38 - 39 år. Tom 42 år kan du göra IVF privat i Sverige. Om jag bodde i södra Sverige skulle jag titta på Danmark, Köpenhamn verkar ha bra och vettiga kliniker. observera att åldersgränser gäller kvinnor. Utomlands kan du göra IVF längre än 42 år. Sen finns ju alltid andra möjligheter som sagt! Äggdonation, adoption mm. Det är väl kostnaderna som sätter stopp för ens möjligheter egentligen.
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

Det verkar i alla fall inte vara nån större kris med åldern än, som tur är :) Fyller 32 nästa sommar.
Här i mina trakter är alla som är över 25 gamla mammor, så man blir väl lite påverkad av det tänket...

Tyvärr har det här nog redan påverkat förhållandet lite, sambon upprepar "slappna av så löser det sig" som nåt slags mantra om jag försöker ta upp frågan. Men kanske tar det längre tid för honom att acceptera att det inte bara var att slänga p-pillren på måndag och sätta upp sig i dagiskö på fredagen :crazy: Så vi har väl lite svårt att prata, känns litegrann som om det här bara är mitt problem. Men det kanske går lättare sen när man faktiskt står där inför en utredning, för då blir han ju delaktig på fler sätt.
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

hej!
Jag och min sambo försöker oxå att bli gravid, har försökt i snart ett år men inget händer.. Har inte ätit p-piller på ett och ett halvt år heller. Jag är 22 och han är 28. Hur går man till väga för att göra en utredning? Vem kobtaktar man? Är det bvc eller en vårdcentral eller hur gör man?
vore väldigt tacksam för svar..
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

Jag gick till gynekologen här, förklarade problemet, fick en remiss till Sophiahemmet. Så, din vanliga gynekolog kan nog hjälpa dig! Lycka till!
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

Du kan prata med den som skrivit ut p-pillren åt dig, till att börja med. Om det nu är barnmorska eller kvinnoklinik eller gyn. Så kan de hänvisa vart man ska vända sig.
I mitt fall (det var jag som startade tråden :D) pratade jag först med min vanliga barnmorska, som hänvisade mig till sjukhusets kvinnoklinik. Där blev jag dels uppsatt i kö hos deras egna läkare samt att de tipsade mig om en privatläkare som brukar vara snabbare.
Vilket helt klart var sant, jag var "färdigbehandlad" där innan jag fick kallelse till landstinget.
Bebis väntas runt lucia :D
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

Det är inte helt ovanligt att bli gravid under de första två månaderna efter en äggledarspolning, det hjälper visst att spola rent där.

Det stämmer på mig - jag blev gravid vid första ägglossning efter äggledarspolning trots att inget stopp hittades (gjorde utredning efter 1 års försök och i mitt fall var spolningen sista steget). Jag hann gå på sista läkarträffen där jag blev förklarad som oförklarligt barnlös, men två veckor senare fick jag ett plus på gravtestet :).

För mig gjorde inte spolningen det minsta ont så det är nog väldigt olika.

Jag kan nämna att jag efter mitt första barn blev gravid på första försöket vid andra som dock slutade i tidigt missfall. Blev sedan gravid på försök 2 efter missfallet så det verkar som kroppen kan komma lite på spåret efter en graviditet.
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

Vill bara önska er lycka till!
Har själva gått igenom en del av processen. I vårt fall hittade de felet ganska omgående och då valde vi att avbryta fortsatt utredning och eventuell ivf och gick direkt på adoption! Så vår utredning tog inte ens en månad. Jag hann bara ta blodprover, göra gynundersökning+VUL och maken fick lämna spermaprov. Sen lämnade vi den biten bakom oss och väntar nu på vårt alldeles egna barn från en annan del av världen istället :)
KLOKT!
En av mina vänner gick igenom hela processen inkl två IVF utan resultat och när de kom så långt som till adoption väntan på barnbesked så sa de att det kändes som en befrielse och att många som varit i samma sits hade sagt att de önskat att de hade hoppat över större delen av processen och gått just direkt på adoption.

(jag har ingen egen erfarenhet av barnlöshetsutredning)
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

Fast jag som har erfarenhet aven barnlöshetsutredning och sitter med en IVF-bebis i famnen måste nog säga att även om IVF inte är nåt kul sätt att tillverka barn på, så är jag väldigt glad att vi försökte i alla fall och inte gick direkt på adoption. All respekt för dem som väljer adoption, men jag håller inte med om att det alltid är klokast att skippa IVF och gå direkt på adoption.

Självklart kan det kännas så som du beskriver om IVF-erna misslyckas och det ändå blir adoption i slutändan, men de flesta som gör IVF får ju ändå ett barn. Jag tror inte det är så många av dem som ångrar sig och önskar att de hade adopterat istället för att få ett biologiskt barn.
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

hej!
Jag och min sambo försöker oxå att bli gravid, har försökt i snart ett år men inget händer.. Har inte ätit p-piller på ett och ett halvt år heller. Jag är 22 och han är 28. Hur går man till väga för att göra en utredning? Vem kobtaktar man? Är det bvc eller en vårdcentral eller hur gör man?
vore väldigt tacksam för svar..

Jag gick till en MVC, många av dem gör barnlöshetsutredningar. Rekommenderas dock inte, lagom kul att sitta i väntrummet för barnlöshetsutredning omgiven av bebistidningar och gravida...
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

Vi är mitt uppe i en utredning, dock är inte vårat problem att vi inte blir gravida, utan att graviditeterna bara slutar i missfall. Det är dock ungefär samma utredning tydligen (de testar för ägglossning, spermakvalitet osv trots att vi ganska lätt blir gravida), fast jag får ta ytterligare ett gäng prover.

Våran utredning görs på stora sjukhuset 6 mil bort, men trots att det är ett lite större ställe, så får vi likförbannat sitta bland gravida och baytidningar: här har de infertilitetsmottagning, rutinultraljud, aurorabarnmorska mm på samma ställe... :crazy:
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

är inte vårat problem att vi inte blir gravida, utan att graviditeterna bara slutar i missfall
jag läste om någon som hade haft samma problem, där svaret hade varit brist på vitamin B12 (har jg för mig det var)
baar nyfiken på ifall det är kollat?
 
Sv: Utredning för infertilitet - vad händer?

Jag tror inte det tittat specifikt på B12, men, har man brist på B12 så får man järnbrist, och jag har mkt bra järnvärden, så det ska inte vara en möjlig orsak för min del...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
323
Senast: __sofia__
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 902
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 773
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 924
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp