Utrustning för att bättra på exteriören

Nallen

Trådstartare
Har funderat lite på hur man kan använda utrustningen för att förvilla ögat lite. Tex om hästen har ett lång/smalt huvud, vad kan man använda för typ av träns för att "korta upp det"? Aachen, rundsytt, smal/bred nosgrimma etc.... Vad tycker ni? Kan man lura ögat?

Sv: Utrustning för att bättra på exteriören

Det går absolut att lura ögat, men man ska inte göra det på hästens bekostnad såklart.

Remontnosgrimma tenderar att få hästens huvud att se långt ut exempelvis. Tjocka remmar på tränset får ofta hästens huvud att se mindre ut medan smala tunna remmar som t.ex. rundsydda kan få en hästs huvud att se större ut.

En aachen med hyffsat bred nosgrimma tror jag kan hjälpa att korta hästens huvud lite.

Ja, remontnosgrimman är det nog bara hästar med väldigt kort och brett huvud, typ isis och shettis, som ser okej ut i.

Ju större huvud ju bredare nosgrimma. Pullar eller aachen fyller ut mer än engelsk.

Får ju dock som sagt inte gå på bekostnad av hästens välfärd...

visst kan det nog stämma att "ju större huvud desto bredare nosgrimma" men på hästar med väldigt udda utseende så är det nog tvärtom. t ex min häst (två blå ögon, rosa mule, tigrerad, svagt orangefärgad man och kraftigt huvud:cool:) passar bättre utan nosgrimma, det är bättre att låta utseendet tala istället för utrustningen

"KL"

Hur får man en kort smal hals att se längre och kraftigare ut?

En kompakt eller liten häst passar bättre i vojlock än schabrak!

Det gör förresten de flesta hästar, men schabrak är OK på de som har kropp för det.

Är hästen lite för tjock så kan den se lite smalare ut om man har ett schabrak med rak kant.

Smal hals + stubbman + riden i korrekt form = halsen ser inte så smal ut. :)

Många små knoppar! :)

kl

Vad tror ni om en bred nosgrimma på häst med bred panna och liten mule? Typ arab-huvud?

Jag tror en bred platt nosgrimma kan se bra ut, men inte en tjock bred. En med mycket padding kommer att svälja hela den nätta lilla mulen. :)

Inte bred nosgrimma på nätta huvuden!

Ta en normal, kanske med lite fodring som fyller ut. :)

Har "normala" aachen nu, utan snokrem dock, och i hoppningen en pullarnosgrimma. Pullarnosgrimman får huvudet att se mer enhetligt ut tycker jag, mne tycker det ser ut som om aachengrimman "delar" henne huvud så det ser ut som en del från en häst och en del fårn en annan häst :p

Delvis kl

Jag tycker att pullarnosgrimmor får huvudet att se mindre ut! Eller åtminstone kortare :p

Intressant det där med schabrak med rak kant på tjocka hästar... Har jag aldrig tänkt på! Men nånting jag kan tycka är att vojlockar på tjocka hästar gör att magen syns ännu mer :grin:

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 215
Senast: Reshästen
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
658
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 416
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka