Utrustning i transport?

Knivlagen säger att man inte får bära kniv på allmänplats. OM man inte har behov av den t ex så behöver vissa hantverkare kniv i sitt arbete. Så Så att ha en morakniv i bilen eller transporten lär inte falla in under knivlagen. Det är ju inte allmänplats och man har ju ett behov av den.

Sedan finns det typer av knivar som alltid är olagliga för dom räknas som vapen. Det är sådana som springknivar, stövletter och butterflykniv. Dessa typer är inte gjorda för att skära av saker som rep eller bröd, de är stickvapen.
Jo, bilen räknas som allmän plats (när den befinner sig på allmän plats).
 
I djurskyddslagen (1988:534) och Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 2000:133) om transport av levande djur, finns bestämmelser om hur djur ska transporteras. Kapitel 6, 4 § säger ”I transportmedel där utrymmet för djuren är helt inbyggt ska det finnas temperaturmätare som ska avläsas med lämpliga intervaller
 
Kanske offtopic, men undrar hur många som har ett reservhjul på transporten utan att ha tillgång till vettig domkraft i bil eller släp..

Har man assistansserviceförsäkring eller vad det heter så byter ju de däck åt en, då behöver man ingen domkraft själv ;)

Ontopic så har vi alltid kniv i bilen, brandsläckare är jag dock osäker på. Sitter en termometer i transporten och reservhjul på, (bra) domkraft ligger i bilen. Har också alltid ett grimskaft lättåtkomligt i bilen.
 
Kanske offtopic, men undrar hur många som har ett reservhjul på transporten utan att ha tillgång till vettig domkraft i bil eller släp..
Jag hade faktiskt det efter att ha tappat ett hjul på släpet, vilket i och för sig var mitt eget fel då jag hade efterdragit alla hjul utom ett tydligen :banghead:
Och körde nyligen punktering på bilen efter att fått en skruv i däcket och då svor jag över att jag plockat ur domkraften igen för även om assistansen till slut kom så var det dryga två timmar att stå och vänta för de är ju inte direkt runt hörnet när man behöver dom. Så domkraften får nog hamna i bilen igen :up: även om jag inte kör så mycket släp just nu
 
  • Gilla
Reactions: JGD
Jag har domkraft, brandsläckare, kniv (olaglig så länge inte släpet är påkopplat) men inte termometer då jag glömmer bort att skaffa det.

Skulle dock eg vilja ha en skumsläckare istället för pulver men..
 
Jag har kniv, brandsläckare och termometer i mitt släp. I sammanhanget kan det ha betydelse att mitt släp är godkänt för uthyrning och yrkesmässiga transporter. Fick det besiktigat av länsstyrelsen nu i somras och de ställer då krav på alla de sakerna, samt skyltar så klart.
 
Varför vill du ha skum istället för pulver? :)
För att om jag skulle behöva släcka i närheten av hästen så är skum betydligt trevligare än pulver som hamnar verkligen överallt (och troligen inte är så bra att andas in)

Men det är en sån där ”petitessgrej” och i utopia borde man väl eg ha både och (iom att pulver släcker bättre). I realiteten så är det bättre andas pulver än bli bränd.
 
Nej, det finns ingen lag på att man ska ha det. Däremot, vill man ha sin kärra godkänd av länsstyrelsen för att transportera häst mer än 8 timmar ska termometer (som går att avläsa från bilen), brandsläckare och lite annat smått och gott.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Nu vill vi skriva tydliga, enkla och följara regler för att i fortsättningen få bättre tur med hyresgäster i stallet. Är dessa okej? Säg...
Svar
6
· Visningar
2 501
Senast: Tacitus
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp