Utrustning, Tips?

Louiisee

Trådstartare
Hejsan!
Jag ska i höst köpa häst och känner att jag vill ha ny säkerhetsutrustning och även ridstövlar. Behöver något bra som inte går på för många tusenlappar, utan max 2500-3000 kr.
Har kollat runt lite nu och har fastnat för framförallt CO John Whitaker, Samshield och även CO ayr8. Har ni några tips?
Måste som sagt också köpa ny säkerhetsväst eftersom att min är alldeles för liten. Vill gärna ha en "tävlingsväst" eller vad man nu ska säga, utan knäppning där uppe. Sjukt svårt att hitta då jag är en "normalstor" 13-åring. Funderar på en racesafe, men de är enligt mig väldigt dyra. Är det värt priset hos Hööks, eller har ni något tips på en bra hemsida för en lite billigare peng?
Nu när jag ska börja tävla lite så vill jag även ha ett par ridstövlar, att både träna och tävla i. Mountain Horse har ju en del och de som jag har fastnat för hos dem är Supreme High Rider. De är snygga, men även de lite dyrare. Jag har även kollat på Venice Fieldboot, men de är enligt mig för breda vid "fotleden" eller vad man nu ska säga.

Har ni några tips på ridhjälmar/säkerhetsvästar/ridstövlar? :)
 
Jag har en Back on Track ridhjälm och en Lamicell Ventex som har väldigt bra pris.
Säkerhetsväst har jag en Airowear Outlyne, dyr men väl värd pengarna.
Ridstövlar har jag till vardags ett par billiga från Börjes (de för 1500kr) och de är faktiskt riktigt bra i förhållande till priset. Absolut prisvärda om man inte vill lägga en smärre förmögenhet på ridstövlar.
 
Jag har en Back on Track ridhjälm och en Lamicell Ventex som har väldigt bra pris.
Säkerhetsväst har jag en Airowear Outlyne, dyr men väl värd pengarna.
Ridstövlar har jag till vardags ett par billiga från Börjes (de för 1500kr) och de är faktiskt riktigt bra i förhållande till priset. Absolut prisvärda om man inte vill lägga en smärre förmögenhet på ridstövlar.
Okej! Tack så mycket för tipsen :)
 
Just ridstövlar tycker jag att det går att hitta riktiga fynd begagnat. Så mitt tips när det gäller ridstövlar är att kolla annonssidor så kan du lägga mer pengar på väst och hjälm istället.
 
Just ridstövlar tycker jag att det går att hitta riktiga fynd begagnat. Så mitt tips när det gäller ridstövlar är att kolla annonssidor så kan du lägga mer pengar på väst och hjälm istället.

Okej, tack så mycket! Har du något tips på hjälm? :)
 
Okej, tack så mycket! Har du något tips på hjälm? :)

Hjälmar är svårt att tipsa om då alla har olika form på huvudet. Det du får göra är helt enkelt att prova en massa hjälmar! :)
Men mina favoriter är Lamicell (Transformer & Ventex), Charles Owen (Ayr8), Uvex (Perfexxion Active) och Jacson (Wen).
 
Jag har en eurolite hjälm. Jag har provat många olika hjälmar och jag älskar min! Sjukt bekväm och väl värd pengarna. Har även en champion ventair de luxe. Det är en "jockeyhjälm". NAvänder min vid hoppning och uteritt.

Jag har en race-safe väst. Älskar den! Väl värd pengarna :D

Jag kan rekommendera moutain horse ridstövlar. Mycket bekväma och prisvärda. Brukar finnas begangnat också!
 
Jag har GPA hjälm, är mycket nöjd med den! Köpte den när jag hittade för halva priset :) brukar finnas på ex. mässor osv.
Stövlar och skor har jag Ariat. Finns inget bättre att gå i :) Hade tidigare moutain horse och tyckte att det var bra, men efter jag köpte Ariat vill jag inte ha något annat ;)
Väst kan jag tyvärr inte ge tips på, har dålig koll på det :) (använder det inte själv)
 
Jag har ridstövlar från Horze, de är snygga, bekväma och i bra kvalite, men kostade bara 900kr. Så där kan du ju kolla :) När jag hanterar hästarna från marken har jag helst skor med stålhätta, stövlarna är bara på just när jag rider.

Hjälm har jag tänkt köpa ny snart, då blir det nog en lamicell. Den modellen jag kikiat på kostar 600 på hööks.

Säkerhetsväst har jag en gammal racesafe, den är bekväm och har skyddat bra när jag åkt av, men som du vet är den rätt dyr. Jag har haft min i nästan 10 år och den är som ny fortfarande, så värd pengarna tycker jag absolut att den är. :) Jag har för mig att Börjes har en egen variant på racesafes väst som är billigare.
 
Jag har ridstövlar från Horze, de är snygga, bekväma och i bra kvalite, men kostade bara 900kr. Så där kan du ju kolla :) När jag hanterar hästarna från marken har jag helst skor med stålhätta, stövlarna är bara på just när jag rider.

Hjälm har jag tänkt köpa ny snart, då blir det nog en lamicell. Den modellen jag kikiat på kostar 600 på hööks.

Säkerhetsväst har jag en gammal racesafe, den är bekväm och har skyddat bra när jag åkt av, men som du vet är den rätt dyr. Jag har haft min i nästan 10 år och den är som ny fortfarande, så värd pengarna tycker jag absolut att den är. :) Jag har för mig att Börjes har en egen variant på racesafes väst som är billigare.

Ja, precis! Jag har ett par ridskor som jag använder i stallet då jag helst vill "spara" på mina ridstövlar så de håller längre.
 
Bäst är väl kanske då att kika på beg stövlar och väst och köpa hjälmen ny. Såg att racesafe ligger runt 1000 på begagnatmarknaden trots att de är ganska obetydligt använda.
 
Mina favoriter i utrustningsväg är: ariat,Charles owen, gpa, och racesafe. Dvs de som tyvärr alla är svindyra.
Men Ariat kan man hitta på rea ganska lätt, racesafe finns beg runt 1000 lappen. Och hjälmarna finns i några billigare utföranden (fortfarande dyra)
men t ex jacson och lamicel har smått liknande passform och är billigare.
Köper hellre en billigare hjälm så att man inte blir ruinerad om man slår i den och måste byta.
 
Fast du har ju kikat på rätt dyra hjälmar - då blir det nog omöjligt hålla budget.

Vad menar du med utan knäppen däruppe på säkerhetsvästen? Utan knäppning över axlarna? Den är himla bra för att reglera så västen sitter perfekt.

Men väst kan du hitta runt 800 kr, samma för hjälm (om vi antar du har hyfsat standard huvudform) och ridstövlar borde du kunna hitta för 1000 - 1500 särskilt om du kan tänka dig beg.

Men börjat du blanda in CO hjälm och vill ha en väst av racesafetyp så - din budget håller inte. Väst kan du iofs köpa beg - men köp inte hjälm begagnad.

Jag har en CO Ayr8 leatherlook, men skulle helst haft en lamicell Ventec.. Väst har jag en outlyne - oslagbart sköna. Stövlar har jag tampa rectiligne. Fyndade nya för 800 pix på en utförsäljning för övrigt.

Men mycket handlar också om du kan ha standardstorlekar? Jag kan det INTE varken i väst eller stövlar - och vad gäller hjälm har jag jätteovalt huvud. Så min hjälmbudget tex gick raskt från max 1000 kr till.. flera tusen... Även säkerhetsvästbudgeten stack iväg.
 
Växer du fortfarande?
Isåfall, eller annars också men i synnerhet om du växer, så vill jag tipsa dig om att köpa väst och stövlar begagnat. Det är så pass dyra saker, så det är onödigt att köpa nytt om du ändå kommer att växa ur det. Chansen är ju också stor isåfall att personen före dig inte hann ha stövlarna/säkerhetsvästen speciellt länge innan hen växte ur det, så du kan hitta fräscha saker till ett väldigt bra pris.
 
Det finns Racesafe-västar på Ullared för 1000 kr! Halva priset mot vad de kostar i andra butiker. Annars finns det bättre begaqgnade racesafe-västar ute på annonssidor för under tusenlappen.

Hjälmmässigt så är jag väldigt nöjd med mina två. Jag har en Jacson Wen och en John Whitaker Victory. Båda går på ca 1000 kr.

Ridstövlar kan du hitta fina begagnade för en bra peng, bara man letar lite.
 
Det finns Racesafe-västar på Ullared för 1000 kr! Halva priset mot vad de kostar i andra butiker. Annars finns det bättre begaqgnade racesafe-västar ute på annonssidor för under tusenlappen.

Hjälmmässigt så är jag väldigt nöjd med mina två. Jag har en Jacson Wen och en John Whitaker Victory. Båda går på ca 1000 kr.

Ridstövlar kan du hitta fina begagnade för en bra peng, bara man letar lite.

Finns det Racesafe där nu? För i så fall måste jag åka dit och kolla!
 
Dom har fått in racesafe nu ja! I alla fall de senaste gångerna jag varit där! Nu var det i och för sig över ett halvår sedan. Men de kostade då halva priset mot i annan butik! :)

Okej, men senast jag var där så hade de inga :(
Har däremot köpt en nu, från Riders Company om jag inte minns fel! Har inte ridit med den än, men tycker att det sitter bra. Den har heller inga "höga" axlar, vilket är det som jag har letat efter hela tiden!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 925
Utrustning Jag ska köpa en samshield hjälm och är orolig på hur dom på min lilla ridskola kommer att reagera. Det brukar inte vara jätte mycket...
Svar
11
· Visningar
1 313
Senast: Cambiaso
·
Utrustning Hej! Jag måste köpa en ny ridhjälm pågrund utav avramlig och dålig passform på min gamla hjälm. Dom hjälmarna jag har köpt innan har...
Svar
3
· Visningar
729
Senast: Salinero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp