Utrustning vid ridning av medryttarhästar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 002
C

Cronis

När ni rider era medryttar hästar, vad har ni för utrustning? Självklart antar jag att ni har ett träns, och en sadel, som är bra tillpassade, eller en sele om ni kör, eller vad ni nu gör den dagen.

Men nu till mitt dilemma...
Jag har inte börjat rida Bobo ännu, utan vill jobba honom från backen lite, gärna på töm. Men så småningom ska jag ju upp på tyggen, å jag vet inte om ägarna har några skydd till honom, inte för jag har tänkt på om han behöver, men ett par senskydd fram vill nog jag ha iaf, med tanke på skaderisken. (min fd medis gick omkull å slog av senan...)
Så är det upp till mig att se till att det kommer dit?
Hur har ni det? Har era hästar skydd eller har ni behövt säga till...?
Jag tror inte jag ska behöva köpa egna skydd till Bobo, men hur lägger man fram det för ägarna?!

Sv: Utrustning vid ridning av medryttarhästar

Min medryttarpålle har skydd på alla fyra benen. En lite finare omgång när han går i ridhuset och en omgång gamla och slitna skydd som jag har ute. När man rider för lite finare (och dyrare) tränare har han lindor. Senskydd och stykkappor med ullfoder ska köpas till hoppningen.

Jag använder vad ägaren säger till mig att använda.

Fråga din ägare om hon har skydd och när hon vill att du använder dem isåfall.

Men om JAG vill använda skydd för att inte göra hästen illa, är det fel?

Om ägaren inte använder skydd till sin häst för att hon anser att det inte behövs, men om du sedan vill använda skydd till hästen så bör du då kolla med hästägaren att det är ok Och vad jag då tycker är att då borde du stå för dem själv, om inte hästägaren tycker det är ok att hon inskaffar det.

Mina medryttare får använda den utrustning som jag tillhandahåller för ridningen, och det är utrustning som fungerar bra. Óch vill dom ha någon annan utrusting så får dom skaffa det själva under förutsättning att jag ger mitt samtycke. Om det skulle vara så att den utrustning jag har inte skulle fungera av någon anledning så skaffar jag självklart det.

Sen åter till den där ständiga diskussionen om att betala eller inte betala för att vara medryttare.
Betalar man t ex ingenting för att rida så är det väl självklart att man hjälper till att stå för viss del av utrustning. Självklart så måste man ändå fråga ägaren om man får använda den utrustningen på hästen. För det är ju ändå ägaren som bestämmer över sin häst. Det får man lov att acceptera.

Grejjen är ju att hästen har dom just börjat rida på, bara rakt fram i skogen i princip. Men jag som fick förtroendet att utbilda :) hästen vill ha bra grejjer så då kan det väl knappast va några problem att ha iaf, framskydd, i detta fall senskydd.

Men fråga ägaren då om det är ok att du använder det, men vill hon själv inte köpa det, så borde det väl inte vara några problem för dig att köpa det i så fall.

Nej då köper naturligtvis jag det själv! :) Jag vill inte att han gör sig illa om det skulle vara så, och eftersom min fd medis gick omkull å slog av en sena så vet man vad som kan hända.
Nu vill jag inte måla fan på väggen, men iaf...

Jag har ju dels en egen häst och till henne har jag det som jag anser att jag behöver.
I utrustningsväg vid ridningen och motionering så har jag en dressyrsadel, ett par träns
med tränsbett (två och tredelade) samt lite olika nosgrimmor, men jag använder bara hannoveransk. Sedan har jag longerlinor och en gummisnodd/halsförlängare. Senskydd,
kotskydd, lindor, ridtäcke, ländtäcke m.m.... Det som är så bra är att i det stallet så har syrran sin häst, så är det något som jag mot förmodan inte skulle ha så är det bara att låna av henne. Eller av någon annan, oftast är det inget problem. Frågar man först och kollar så att det är ok. så är det oftast lugnt. Brukar t.ex. låna longer och tömkörningsgjordar m.m. av folk. Men jag brukar dra av grejerna med lite sadeltvål efter användning och ser alltid till att lämna tillbaka grejerna i samma skick som jag lånade dem i.

Jag har fn. även en sköthäst på ridskolan och där har jag rätt så fria händer att använda den utrustningen jag vill ändå. Använder ju ändå bara den utrustningen som jag anser som nödvändig. T.ex. min egen sadel eftersom den ligger mycket bättre än hans egen, som är för smal och bara ligger och trycker på honom. Sedan så har jag mitt bruna träns som jag i regel oftast använder på min egna häst, när jag rider honom (blir ca 2 gånger i veckan jag rider honom, ibland mer och ibland bara en gång i veckan.) Det är mest för att det ska matcha.., men så har jag ett bett som är i hans storlek och som ligger bra i munnen med. Det är ett tredelat mässingsbett. Oftast så använder jag ett par senskydd fram med, det är bara det jag brukar använda på honom. Men vanligtvis så har han sin sadel som alltså ligger dåligt på honom, sen så har han ett träns där pannbandet trycker och är för litet, ja det är väll det..

Men jag anser att är man medryttare eller skötare på en häst så kan man väll visst köpa egna grejer om man vill det. MEN ägaren ska t.ex. kunna se till så att om man nu t.o.m skulle få för sig att köpa egen sadel - kolla så att denna ligger bra, och "godkänna" den. Även kolla så att träns och bett är rätt inpassade om man köper det. Skydd tycker jag man kan använda om man ser till så man har rätt storlek, om det nu bara är vanliga senskydd o kotskydd t.ex. De gör ju ingen skada!
Och kan man linda rätt så att lindorna inte trycker något, kan man väll få använda lindor på hästen tycker jag.

Men när det gäller hjälptyglar så tycker jag man ska vara riktigt försiktigt och fråga ägaren om detta, så man har samma åsikter och har pratat ut om detta ordentligt.
Själv så anser jag dock att det inte är något man behöver... och jag skulle bli mäkta förbannad och be min medryttare flyga o fara om denne skulle sätta på min häst en hjälptygel som ja inte gillar utan o fråga mig... (kan tycka att halsförlängare o martingal dock EJ med fasta ringar är ok..)

det varierar väldigt mycket, i vintras red jag med rätt slimmad utrustning=enbart grimma, det var sadelkrångel, men vissa gånger har jag både sadel och träns och grimma under för nödbroms och reflexer och sådant. ägaren står för den mesta utrustningen men jag har köpt in en ridgjord med stigbyglar samt konstruerat en grimma som funkar som ett sidepull, och så använder jag mina egna reflexer. om jag tyckte skyd dbehövdes skulle jag nog helt enkelt fråga ägaren vad hon tyckte och ifall hon hade några eller om jag skulle skaffa. fast i mitt fall vet jag att det finns men sällan behövs. jag betalar inget till ägaren för att rida utan bara bussen dit, kostade det pengar skulle jag nog fortsätta ändå men sluta ta ridlektioner i stan. jag köper ibland småsaker som reflexer och smådelar till utrustningen, gör även grimskaft och reptyglar själv.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva nya benskydd till bakbenen på min herre. Problemet är att han har GROVA ben. Skydden kommer främst användas när vi...
Svar
8
· Visningar
791
Senast: Solvira
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back... 2
Svar
22
· Visningar
6 168
Senast: Boj
·
Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 074
Senast: Liten
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 359
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken hundras?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈