Sv: Utrustning vid ridning av medryttarhästar
Jag har ju dels en egen häst och till henne har jag det som jag anser att jag behöver.
I utrustningsväg vid ridningen och motionering så har jag en dressyrsadel, ett par träns
med tränsbett (två och tredelade) samt lite olika nosgrimmor, men jag använder bara hannoveransk. Sedan har jag longerlinor och en gummisnodd/halsförlängare. Senskydd,
kotskydd, lindor, ridtäcke, ländtäcke m.m.... Det som är så bra är att i det stallet så har syrran sin häst, så är det något som jag mot förmodan inte skulle ha så är det bara att låna av henne. Eller av någon annan, oftast är det inget problem. Frågar man först och kollar så att det är ok. så är det oftast lugnt. Brukar t.ex. låna longer och tömkörningsgjordar m.m. av folk. Men jag brukar dra av grejerna med lite sadeltvål efter användning och ser alltid till att lämna tillbaka grejerna i samma skick som jag lånade dem i.
Jag har fn. även en sköthäst på ridskolan och där har jag rätt så fria händer att använda den utrustningen jag vill ändå. Använder ju ändå bara den utrustningen som jag anser som nödvändig. T.ex. min egen sadel eftersom den ligger mycket bättre än hans egen, som är för smal och bara ligger och trycker på honom. Sedan så har jag mitt bruna träns som jag i regel oftast använder på min egna häst, när jag rider honom (blir ca 2 gånger i veckan jag rider honom, ibland mer och ibland bara en gång i veckan.) Det är mest för att det ska matcha.., men så har jag ett bett som är i hans storlek och som ligger bra i munnen med. Det är ett tredelat mässingsbett. Oftast så använder jag ett par senskydd fram med, det är bara det jag brukar använda på honom. Men vanligtvis så har han sin sadel som alltså ligger dåligt på honom, sen så har han ett träns där pannbandet trycker och är för litet, ja det är väll det..
Men jag anser att är man medryttare eller skötare på en häst så kan man väll visst köpa egna grejer om man vill det. MEN ägaren ska t.ex. kunna se till så att om man nu t.o.m skulle få för sig att köpa egen sadel - kolla så att denna ligger bra, och "godkänna" den. Även kolla så att träns och bett är rätt inpassade om man köper det. Skydd tycker jag man kan använda om man ser till så man har rätt storlek, om det nu bara är vanliga senskydd o kotskydd t.ex. De gör ju ingen skada!
Och kan man linda rätt så att lindorna inte trycker något, kan man väll få använda lindor på hästen tycker jag.
Men när det gäller hjälptyglar så tycker jag man ska vara riktigt försiktigt och fråga ägaren om detta, så man har samma åsikter och har pratat ut om detta ordentligt.
Själv så anser jag dock att det inte är något man behöver... och jag skulle bli mäkta förbannad och be min medryttare flyga o fara om denne skulle sätta på min häst en hjälptygel som ja inte gillar utan o fråga mig... (kan tycka att halsförlängare o martingal dock EJ med fasta ringar är ok..)