Utskälld i tunnelbanan

viol

Trådstartare
Känner mig upprörd och ledsen! (kanske fånigt av mig) Idag när jag satt på tunnelbanan var det en flicka som gick runt och sålde böcker, och eftersom jag inte var intresserad (och inte hörde vad hon sa då jag lyssnade på musik) så log jag och skakade på huvudet. Hon går vidare och en man börjar skälla ut henne (trodde jag! Hör inget utan ser det bara).

En kille går fram (bra gjort!) och säger till och just då tar låten slut så jag hör vad mannen säger. Då visar det sig att han skäller ut MIG och är arg över att jag inte säger något och att jag är en förtryckare som inte ville lyssna på flickan och att det inte finns plats för såna som mig och att bla bla bla... Jag blev chockad och visste inte vad jag skulle svara, jag vet ju att det inte alls är sant och att jag inte ville någon något illa och dessutom så hade jag inget intresse i av att hamna i nåt oprovocerat bråk med en främling när jag bara vill hem. Så jag bara sitter där.

Skitledsen nu. Jag vet att jag är en godhjärtad människa, men nu känner jag mig skyldig för något jag inte ens gjort (eller?). Blir väldigt ledsen av bli anklagad för att agera elakt för jag vet att jag aldrig skulle göra något sådant utan att klandra mig själv länge efteråt och verkligen inte vill någon illa. Blä! :cry:

Inte så bra diskussionsunderlag kanske :p Så, har du blivit utskälld av en främling?
 
Japp, jag har blivit utskälld av främlingar. Egentligen är det bara att le mot dom och inte lyssna på dom, samtidigt som man ler och tänker hur fel dom har. Helst även vara övertrevlig mot dom och inte blir arg tillbaka, lite som vatten på en gås. Förvisso är det svårt men tror att det hade varit det bästa att inte ta åt sig eller bry sig.
Vissa strider är inte värda att ta.
 
Idag när jag satt på tunnelbanan var det en flicka som gick runt och sålde böcker, och eftersom jag inte var intresserad (och inte hörde vad hon sa då jag lyssnade på musik) så log jag och skakade på huvudet.

Sådär gör jag hela tiden. Alltså le och skaka på huvudet, hur fasen kan det vara otrevligt? :cautious:
Den där gubben däremot :rage:, som om det skulle vara trevligare och mindre förtryckande att skrika på någon för ingenting?
Undra vad han hade för dålig dag..
 
Ja gud ja. Jag är ju tågvärd så jag får skäll för allt möjligt.
För ett tag sen när jag bad en resenär att stänga av musiken eller använda hörlurar blev jag kallad borglig rasist av en annan resenär :å
Jag brukar inte bemöta sånt trams alls. Det tar bara en massa energi att diskutera med stolpskott.
 
Känner mig upprörd och ledsen! (kanske fånigt av mig) Idag när jag satt på tunnelbanan var det en flicka som gick runt och sålde böcker, och eftersom jag inte var intresserad (och inte hörde vad hon sa då jag lyssnade på musik) så log jag och skakade på huvudet. Hon går vidare och en man börjar skälla ut henne (trodde jag! Hör inget utan ser det bara).

En kille går fram (bra gjort!) och säger till och just då tar låten slut så jag hör vad mannen säger. Då visar det sig att han skäller ut MIG och är arg över att jag inte säger något och att jag är en förtryckare som inte ville lyssna på flickan och att det inte finns plats för såna som mig och att bla bla bla... Jag blev chockad och visste inte vad jag skulle svara, jag vet ju att det inte alls är sant och att jag inte ville någon något illa och dessutom så hade jag inget intresse i av att hamna i nåt oprovocerat bråk med en främling när jag bara vill hem. Så jag bara sitter där.

Skitledsen nu. Jag vet att jag är en godhjärtad människa, men nu känner jag mig skyldig för något jag inte ens gjort (eller?). Blir väldigt ledsen av bli anklagad för att agera elakt för jag vet att jag aldrig skulle göra något sådant utan att klandra mig själv länge efteråt och verkligen inte vill någon illa. Blä! :cry:

Inte så bra diskussionsunderlag kanske :p Så, har du blivit utskälld av en främling?
Jag kan inte minnas att jag ska ha blivit utskälld av någon främling så där rakt upp och ner som du blev i denna händelse. Rent spontant när jag läser känner jag att mina mungipor åkt ner och den spontana repliken hade blivit -Håll käften!!! (varken mer eller mindre)
gulan
 
Jag är precis som ts. Tar illa upp eller blir grinig. Min partner håller på att lära mig att jag ska använda mindfullness. Det räcker med att känna att man blev arg, man behöver inte lägga mer energi på det tycker han. Han är som en gås och jag vill bli likadan. I det där läget hade jag gärna velat möta blicken, ta på lurarna igen, vända bort blicken och lyssna vidare. Min pendeltid är min egentid. Jag vill inte behöva störas av folk som ska sälja böcker och tigga pengar, än mindre folk som ska skälla på mig för ingenting. Hade aldrig tagit av lurarna för det utan bara skakat på huvudet eller nåt, om jag öht registrerat personens närvaro :o
 
Åh, jag älskar att ha körkort och bil...

Men ja. När jag inte hade det och åkte tåg så hände det då och då att folk skällde ut mig. Det vanligaste var att jag gjorde något så hemskt som att ha med mig hundar på tåget. De var ju faktiskt allergiska. Att de valt att kliva på i tågets enda hundtillåtna vagn fattade de sällan... (jag åkte ju aldrig någonsin med hund på hundförbjuden plats)

Jag minns också när jag en gång åkte tåg en längre sträcka. Nära mig i vagnen satt två mammor med småbarn. Efter en stund börjar något av barnen att gallskrika. Ni vet, sånt där högt, extremt gällt skrik som skär i öronen. Jag har dessutom känslig hörsel, och just sådana typer av ljud gör att jag får fysiskt ont i hela kroppen. Kort därefter började även barn nr 2 att gallskrika. Jag sa dock ingenting, jag vet ju att barn kan vara svåra att få nöjda ibland. Istället lutade jag mig tillbaka och höll för öronen och försökte att inte göra någon stor sak av det hela. Detta gjorde mammorna fullständigt rasande på mig och sedan ropade(!) de på sina barn att de skulle skrika ännu högre, för folk i närheten var respektlösa idioter och en rad fula ord... Eftersom jag även då hade hundarna med mig så var det inte heller helt lätt att byta plats...
 
Jag jobbar i butik så jag är van vid att bli skälld på av alla möjliga och omöjliga anledningar, men det rinner av snabbt för jag har varken tid eller lust att lägga energi på idioter så jag brukar bara le och tänka elaka saker om vederbörande istället :up:
 
@Red_Chili: Jag hade fått ett utbrott på kärringarna. In i det längsta försöker jag hålla mig lugn men då hade det brunnit rejält i skallen om någon sagt något dylikt.

Jag har tyvärr jobbat på en affär. Man får höra det mesta men jag har iaf aldrig tappat humöret med en kund. Kärringen som slängde en rispåse på min hand medans hon gapade blev tyst väldigt tvärt dock. Det gjorde ont och när jag blir förbannad blir mina ögon svarta och det såg hon :D
 
@Red_Chili: Jag hade fått ett utbrott på kärringarna. In i det längsta försöker jag hålla mig lugn men då hade det brunnit rejält i skallen om någon sagt något dylikt.
Ja, hade det hänt idag så skulle jag sagt ifrån. Då, för flera år sedan när det hände, så var jag inte tillräckligt tuff tyvärr. Minns inte hur det kom sig att de tystnade, tror att någon som jobbade på tåget sa åt dem eller något i den stilen.
 
Åh, jag älskar att ha körkort och bil...

Men ja. När jag inte hade det och åkte tåg så hände det då och då att folk skällde ut mig. Det vanligaste var att jag gjorde något så hemskt som att ha med mig hundar på tåget. De var ju faktiskt allergiska. Att de valt att kliva på i tågets enda hundtillåtna vagn fattade de sällan... (jag åkte ju aldrig någonsin med hund på hundförbjuden plats)

Jag minns också när jag en gång åkte tåg en längre sträcka. Nära mig i vagnen satt två mammor med småbarn. Efter en stund börjar något av barnen att gallskrika. Ni vet, sånt där högt, extremt gällt skrik som skär i öronen. Jag har dessutom känslig hörsel, och just sådana typer av ljud gör att jag får fysiskt ont i hela kroppen. Kort därefter började även barn nr 2 att gallskrika. Jag sa dock ingenting, jag vet ju att barn kan vara svåra att få nöjda ibland. Istället lutade jag mig tillbaka och höll för öronen och försökte att inte göra någon stor sak av det hela. Detta gjorde mammorna fullständigt rasande på mig och sedan ropade(!) de på sina barn att de skulle skrika ännu högre, för folk i närheten var respektlösa idioter och en rad fula ord... Eftersom jag även då hade hundarna med mig så var det inte heller helt lätt att byta plats...
Men herregud! Vad är det för beteende?

/pluggade i öronproppar och gav äldsta dottern hörselkåpor när bebisen prövade nya ljud och inte gick att få tyst ens med avledning häromdagen
 
Jag förstår precis hur du känner. Har fått en utskällning av någon på bussen som uppfattat att jag skyndat mig för att ta en plats innan en äldre herre som hade svårt att gå hann ta den och sedan skrattat åt honom. Själv hade jag inte sett den äldre herren, inte skyndat mig för att medvetet hinna före någon annan till platsen och skrattade gjorde jag lite åt vad den jag pratade i telefon med hade sagt. Väldigt frustrerade när människan vägrade lyssna och fortsatte sin utskällning. Särskilt när de längre bak i bussen antagligen bara hörde honom och lär tyckt att jag fick precis vad jag förtjänade.

En annan gång blev jag anklagad för någonting som jag snabbt kunde motbevisa helt, då bad den andra direkt om ursäkt och vi skrattade bara åt saken. Gjorde mig inte upprörd alls.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 784
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 367
Senast: Bulldoozer
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 788
Senast: manda
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 078
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp