Utskälld i tunnelbanan

Jag kan hålla med om att det inte är särskilt fint att påpeka att någon luktar (hade aldrig gjort det själv), men det är ju betydligt mer oförskämt att tvinga andra att stå ut med att man luktar illa. Man kan ju ignorera vad någon säger, men det är svårt att ignorera lukter...
Oj jag håller inte alls med. I min mening är man fullkomligt jävla ohyfsad och pinsam och tacky om man påpekar sånt. Helt utan uppfostran liksom.

Du har ingen aning om varför en annan människa luktar illa. Är man så jävla känslig att man inte kan åka kollektivt utan att förolämpa folk bör man kanske köra bil eller nåt istället. Seriöst.
 
Oj jag håller inte alls med. I min mening är man fullkomligt jävla ohyfsad och pinsam och tacky om man påpekar sånt. Helt utan uppfostran liksom.

Du har ingen aning om varför en annan människa luktar illa. Är man så jävla känslig att man inte kan åka kollektivt utan att förolämpa folk bör man kanske köra bil eller nåt istället. Seriöst.

Jag tycker snarare att de som inte kan göra sig besväret att inte lukta illa (såpass att det stör) ute bland folk som bör köra bil eller nåt istället. Grundläggande respekt för människorna man har runt omkring sig liksom.
 
Nu är det faktiskt så att en del har kroppsodör som de inte kan göra något åt. Oavsett vad det beror på så kommenterar man INTE någons lukt. Är det ett problem på en arbetsplats (och då verkligen ett problem) får man gå till chefen som får ta hantera det. Alla har rätt att vistas i det offentliga rummet.

Att säga att det är respektlöst att vistas offentligt om man har kraftig kroppsodör är respektlöst om något.
 
Jag tycker snarare att de som inte kan göra sig besväret att inte lukta illa (såpass att det stör) ute bland folk som bör köra bil eller nåt istället. Grundläggande respekt för människorna man har runt omkring sig liksom.

Det är ju knappast så att bil är de oprivilegiades färdsätt. Varför förutsätta att alla ens har tillgång till bil? Hade hon stått och flaxat med armarna för att så många som möjligt skulle känna svetten hade jag hållit med dig. Men av idag, hur ska hemlösa ta sig fram om inte med kollektivtrafik? Vill du inte störas av andras eventuella kroppsodör ta bilen imo.
 
Jag har en kompis som svettas jättemycket. Även när hon inte fysiskt anstränger sig överhuvudtaget. Hon vet om att hon ibland luktar mycket svett och gör sitt absolut bästa för att dölja det, och mår jättedåligt över det. Ska hon då inte få åka buss?
 
@athena_arabians , @Mammas @sssofiieh

Jag säger absolut inget om de som inte kan rå för att de har en kraftig kroppsodör eller av någon anledning inte har möjlighet/klarar av att sköta sin personliga hygien. Men om man kan låta bli att lukta såpass starkt (även parfym) att man stör människorna runt omkring sig, men väljer att inte göra det så tycker jag att det är respektlöst. Vilket verkade vara fallet i det inlägg jag svarade på från början.
 
Känner mig upprörd och ledsen! (kanske fånigt av mig) Idag när jag satt på tunnelbanan var det en flicka som gick runt och sålde böcker, och eftersom jag inte var intresserad (och inte hörde vad hon sa då jag lyssnade på musik) så log jag och skakade på huvudet. Hon går vidare och en man börjar skälla ut henne (trodde jag! Hör inget utan ser det bara).

En kille går fram (bra gjort!) och säger till och just då tar låten slut så jag hör vad mannen säger. Då visar det sig att han skäller ut MIG och är arg över att jag inte säger något och att jag är en förtryckare som inte ville lyssna på flickan och att det inte finns plats för såna som mig och att bla bla bla... Jag blev chockad och visste inte vad jag skulle svara, jag vet ju att det inte alls är sant och att jag inte ville någon något illa och dessutom så hade jag inget intresse i av att hamna i nåt oprovocerat bråk med en främling när jag bara vill hem. Så jag bara sitter där.

Skitledsen nu. Jag vet att jag är en godhjärtad människa, men nu känner jag mig skyldig för något jag inte ens gjort (eller?). Blir väldigt ledsen av bli anklagad för att agera elakt för jag vet att jag aldrig skulle göra något sådant utan att klandra mig själv länge efteråt och verkligen inte vill någon illa. Blä! :cry:

Inte så bra diskussionsunderlag kanske :p Så, har du blivit utskälld av en främling?
Jisses, hur orkar du bry dig om vad en patetisk messiaswannabe tycker?
 
Jag tycker snarare att de som inte kan göra sig besväret att inte lukta illa (såpass att det stör) ute bland folk som bör köra bil eller nåt istället. Grundläggande respekt för människorna man har runt omkring sig liksom.
Jag ska anteckna att jag får promenera hem om jag skulle träna eller tävla inne i stan utan möjlighet att duscha efteråt. Eller får man åka taxi? Jag menar, stackars taxichaffis..

Vissa saker tycker jag nog att man får stå ut med när man åker kollektivt. Faktiskt. Är man så störd av det får man hitta ett annat sätt att ta sig fram. Det är ju det som är poängen med kollektivtrafik. Man delar färdmedlet med andra. Med det följer ibland stök, ibland doft, ibland fula människor och ibland får man ingen sittplats. Det är så det är.
 
Jag ska anteckna att jag får promenera hem om jag skulle träna eller tävla inne i stan utan möjlighet att duscha efteråt. Eller får man åka taxi? Jag menar, stackars taxichaffis..

Vissa saker tycker jag nog att man får stå ut med när man åker kollektivt. Faktiskt. Är man så störd av det får man hitta ett annat sätt att ta sig fram. Det är ju det som är poängen med kollektivtrafik. Man delar färdmedlet med andra. Med det följer ibland stök, ibland doft, ibland fula människor och ibland får man ingen sittplats. Det är så det är.
Har man sådana problem så kan man ansöka om Färdtjänst.
 
Jag kan hålla med om att det inte är särskilt fint att påpeka att någon luktar (hade aldrig gjort det själv), men det är ju betydligt mer oförskämt att tvinga andra att stå ut med att man luktar illa. Man kan ju ignorera vad någon säger, men det är svårt att ignorera lukter...
Men problemet är ju att man då inte heller kan acceptera hundar på tunnelbanan för vissa tycker att hundar luktar. Barn kan också lukta och skrika.
Osv.
Visst det är inte kul att vara i närheten av någon som luktar illa det håller jag med om. Men man får ju försöka överleva det bara. Så länge är man inte på tunnelbanan eller liknande..och ofta kan man byta plats eller något om det är riktigt illa.
 
Normalt, hövligt beteende hade varit att du stängd av musiken, dragit pluggarna ur öronen och frågat vad flickan vill. Du är trots allt på en offentlig plats och får uppföra dig därefter.
Jag är lite kluven här, å ena sidan skall man vara trevlig mot folk men å andra sidan är det ett gissel med alla som skall sälja saker. Ts har inte tagit kontakt med en säljare och borde därför få vara ifred för säljförsök. Om man inte bett om kontakt bör man inte vara tvungen att stoppa sin musik etc för att en försäljare kommer och avbryter. Skillnad på om någon frågat om vägen eller dylikt.
 
Jag blev utskälld av en kille på tunnelbanan, typ samma situation som dig. Han höll på att sälja något, jag lyssnade på musik så jag hörde inte. Han vart fett lack och gorma om hur empatilös jag var och bla bla. Blev lite paff men sa något i stil med att jag inte precis blir mer sugen att köpa något om jag blir utskälld. Då muttrade han iväg.

Jag tar inte åt mig direkt. Beteenden som hans säger mer om honom än om mig.
 
Blev just utskälld av en sur pensionär på bussen. Satt på en handikappplats MEN det fanns fem andra handikapp-platser lediga precis bredvid mig. Hade självklart inte satt mig på den sista tillgängliga platsen. Iaf påpekade han upprört att det var reserverade platser.
Jag erbjöd honom då min plats och flyttade till stolen bredvid (också handikapp-plats) :angel:
Hans blick :rofl:

Tillägg: de övriga platserna i bussen var alltså fullsatta
 
På tal om självutnämnda poliser.
För några somrar sen brukade jag och mina kompisar bada på ett ställe, ingen almän badplats men inte heller privat, råkar bara vara en strand där.
Bor dock en gubbe och en tant en bit ovanför stranden som utsätt den till sin =P
Har aldrig träffat galnare människor, de sprang och satte p lappar på folks bilar (ej privat väg )
som de skrivit ut på datorn, riktigt fina fejklappar.
De sprang och härjade om att vi inte fick ha hundarna där , de kom ner och tog kort på hundarna och skickade till polisen, de stod och ringde polisen gång på gång, stackars poliser ibland :)
 
Jag har blivit utskälld i trafiken, senast förra veckan.
Jag råkade ut för en busschaufförs arroganta körsätt här om dagen.
Vi möttes och hade en avsmalning mellan oss, jag som håller högre tempo, men har väjningsplikt väljer att köra in i avsmalningen eftersom jag beräknar att jag ändå hinner ut innan det är hans "tur".

Han ser detta, och trycker full gas så att vi bägge möts precis när jag skall svänga ut för att ge honom plats, men, han kör rätt emot mig och parkerar bussen så att jag inte kommer ut.
Han stänger av motorn och lutar sig demonstrativt bakåt med armarna i kors.
Jag blir irriterad över hans arrogans och högfärdighet men lägger i backen och backar ut utan protester, jag orkar inte tjafsa.
-Däremot backar jag medvetet inte hela vägen åt sidan i slutet, utan ställer mig så att bussen kan köra förbi, om han håller ut och kör långsamt.

Vid detta tillfälle har det kommit en annan bil, mercedes, som står bakom mig.
Busschauffören står kvar på samma ställe och indikerar på att jag skall köra ordentligt åt sidan och göra plats så att han kan gasa vidare rakt fram. -Men jag sitter kvar.
Efter en stund kör bussen förbi, utan problem. Och jag skall precis köra vidare framåt igen när mannen i Mercedesen kommer upp bredvid mig och tutar och vevar ned rutan.
-"Du är inte så bra på att köra bil va?" säger han.
-"Jo, faktiskt så kör jag bil som yrke" svarar jag.
-"Det märks verkligen inte" fräser han ifrån sedan.

Jag blev helt orimligt irriterad på detta! Det tog lång tid innan jag kunde släppa det.
Mest för att jag var så förbluffad över hur han kände att det han fick fram skulle underlätta situationen på något sätt. Vad skulle det hjälpa? Näe, usch för sådana människor som säger saker utan mening eller eftertanke.


Jag jobbar med bilar, och blev också djupt förödmjukad av en kund här om dagen.
Han hade sagt att han ville köpa en bil och att han var seriös efter att ha besökt oss och provat bilen på en fredag.
Under fredagkväll och hela lördagen försökte jag nå honom via samtal och meddelanden där jag förklarade att jag behövde ett skriftligt medgivande på offerten jag skickat. -fick jag inte det kunde jag inte ta bort bilen från försäljning och betrakta bilen som såld.
Utan några svar låter jag helgen gå och en kollega till mig säljer bilen under söndagen till en annan kund.
Min kund ringer på måndag och undrar när han kan hämta bilen, varav jag frågar om han inte sett att jag försökt nå honom via samtal och sms.
Hans svar är "jo, men jag ville inte störa dig under helgen"...

När jag förklarade att bilen var såld höll han en lång monolog om "Att jag är en trevlig person som ger ett fantastiskt intryck på plats men att min personlighet är rutten och jag är en dålig människa, mitt företag får dåligt rykte p.g.a min personlighet och jag påverkar vår image genom att vara så oseriös och falsk"
- Well, tack. KÖP bilen nästa gång istället för att snacka!
 
Jag och sambon blev utskällda av en man idag som körde på vår bil.
Vi hade parkerat och jag stod bakom bilen och skulle ta ut hunden, så svängen mannen in på parkeringsplatsen jämte oss och kör in i passagerarsidans hjulhus, jag ser och min sambo känner hur vår bil gungar till. Mannen och hans fru hoppar ur bilen snabbt och går därifrån innan vi hunnit kolla om det blev ngt på vår bil. Repor fick vi givetvis och även hans bil blev repig. Sambon springer efter och de kommer tillbaka. Mannen hävdar att han inte kört på vår bil utan det är en gammal skada på både hans och vår bil. Han vägrar erkänna och visa körkort eller skriva papper. Så vi fotade hans bil, vår bil, hans regnummer och även honom. Det är polisanmält som smitning och ska anmälas till försäkringsbolaget. Han började även skrika på mig när jag sa att jag såg allt, som om det inte räckte att skrika på min sambo. Jag hoppas han får hem papper eller nått på att han är polisanmäld. Jekla idiot!
 
Jag kan också bli orimligt irriterad på sånt där oförtjänt skit och gå och tänka på motargument ett bra tag efter.. borde oxå bli mer gås :o

Bland de mer udda var när en arg gammal, gammal tysk tant skällde ut mig (främst på tyska som jag inte förstår så mycket av) en bra stund när jag var servitris. Orsaken? Jag hade ingen ljummen öl, alla våra stod i kylen.

Alla år av att vara irriterad i efterhand har dock fått till följd en mer "ta ingen skit"-attityd och nu säger jag ifrån betydligt snabbare och mer bestämt. Enda orsaken att hålla inne på att säga ifrån är om jag misstänker att den som gapar på mig är ett psyko som inte ska provoceras.
 
Jag tycker snarare att de som inte kan göra sig besväret att inte lukta illa (såpass att det stör) ute bland folk som bör köra bil eller nåt istället. Grundläggande respekt för människorna man har runt omkring sig liksom.
Men va? Ursäkta?
Du vet inte varför folk luktar och det finns de som inte kan göra något åt det. Visst, jag blir grinig när rökare envisas med att röka i min närhet eller stå jättenära så jag får huvudvärk och mår illa resten av dagen pga deras stank, men det är annorlunda eftersom rökare väljer att röka. Folk som t.ex. min lillasyster (som är 14 år och har en utvecklingsstörning som gör att hon verkar ännu yngre) går på mediciner för hennes epilepsi. Det gör att någonting surnar (i munnen? Jag vet inte) men det luktar verkligen inte gott ibland. Hon duschar varannan/varje dag, använder deo, borstar tänderna två gånger per dag och hon gillar att använda doftvattten som parfym men ändå har folk varit så fräcka att de kommit fram och sagt åt min mamma att hon måste sköta hygienen på henne för att hon luktar, att det är synd om henne som inte kan ta hand om sig själv och att mamma inte kan göra det heller.
Det gör mig hemskt förbannad när folk får för sig att slänga ur sig såna saker. Det är inte min systers eller min mammas fel att min syster måste ha mediciner för att minska hennes "hjärnflimmer" och för att hon någorlunda ska fungera som en människa :rage::( Vad ska man göra, stänga in henne på sitt rum hela dagarna?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 761
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 367
Senast: Bulldoozer
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 788
Senast: manda
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 078
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp