Bukefalos 28 år!

Utskälld...

wildrose

Trådstartare
Ja riktigt jäkla utskälld blev jag igår. Jag var på väg till jobbet och hade hunden med mig, tung ryggsäck och en påse i handen. Min hund har väldiga problem med hundmöten, vi jobbar på saken men det funkar inte alltid så bra. På väg genom bostadsområdet möter vi en tjej som kommer cyklandes med en schäfer.
Min hund hade stannat till för att lukta/kissa och hon kommer ganska fort och lite skymd av några träd. Jag hinner se henne komma och halar in kopplet ordentligt, mer hinner jag inte innan min hund får syn på schäfern som då är ca 3 m bort. Han gör ett "utfall" och skäller men eftersom jag är med på notorna så kommer han ingenvart utan hänger i kopplet tätt intill mig. Hunden väger 18 kg och jag har stadigt grepp, alltså ingen risk att jag ska tappa honom eller så.

Nu gör tjejens hund ett utfall mot min och drar nästan omkull både henne och cykeln. Jag stannar upp och backar några steg eftersom hon inte har kontroll på det hela. Hon rycker tillbaka hunden som skärper sig och stannar vid hennes sida. Min hund är väldigt upprörd och jag vill bara fortsätta framåt för att komma ur situationen, har dessutom ett staket bakom mig så det känns väldigt trängt. Väljer att inte gå in i konflikt med min hund där och då.
Allt detta händer väldigt fort och nu kommer det märkliga:
Tjejen VRÅLAR åt mig att säga åt min hund.

Jag: Va? kan du inte bara fortsätta framåt så jag kommer förbi
Hon: Men säg för fan åt din hund
Jag: Nej det tänker jag inte göra, för det går inte, flytta dig istället
Hon: Vaddå går inte, då ska man fan inte ha hund
Jag: Tror du jag skulle stå så här om det vore så jävla lätt? (börjar bli förbannad) Din hund gör ju också utfall!
Hon: Men min hund gjorde så för att din gjorde utfall
Jag: Jaha det är väl ditt problem
Hon: Men min hund gjorde så för att din gjorde utfall (igen)
Jag: Ja då kanske du inte ska cykla med hunden då om den inte klarar det
Hon: "Nåt fult ord och nåt om människor dom inte har pli på sina hundar"
Jag: Sköt du dina egna problem!!!

Vid det här laget har hon flyttat sig såpass att jag kommer förbi så jag går vidare. Tonläget var sådant att halva stan måste ha hört oss.

Jag försvarar inte min hunds beteende på nåt sätt, men trots att han lät illa (blir stressad och skäller) så hade jag full kontroll i kort koppel och det var hennes hund som nästan drog omkull henne, den gjorde alltså ett riktigt utfall i hela kopplets längd.
Är det då mitt fel? :confused:
Isåfall skulle jag ju kunna skylla mina problem på alla andra hundar vi möter som gör utfall och därmed startar upp min hund...:crazy:
 
Sv: Utskälld...

Hon kanske blev rädd och överreagerade?


Men jag håller med dig.
Hennes hund är hennes problem.
Sålänge du gör vad du kan för att få pli på din hund så den ngn dag inte kommer åt någon!

Min hund bryr sig inte ett dugg om andras galna hundar, det är skönt.
 
Sv: Utskälld...

Hennes hund, hennes problem. Visst kan man säga att din hund utfall säkert triggade hennes hund, men det är ett känt faktum att man inte kan kontrollera andra. Då skulle hon inte cyklat så nära och så fort, helt enkelt.

Vad gäller att korrigera så är det upp till dig. Om man blir överrumplad och inte är beredd kanske man inte har en klar strategi för hur man ska korrigera, och vet man att hunden bara blir värre om man går in och gapar ska man såklart låta bli.

Folks hundar får låta hur illa dom vill så länge de håller i dem. Det enda jag INTE gillar är när de har så långt koppel att hunden når ända fram till min. Då förstår jag att min vill säga ifrån, för hon ska inte behöva ha en vrålande hund över sig när hon är kopplad.
 
Sv: Utskälld...

Vad gäller att korrigera så är det upp till dig. Om man blir överrumplad och inte är beredd kanske man inte har en klar strategi för hur man ska korrigera, och vet man att hunden bara blir värre om man går in och gapar ska man såklart låta bli.

Det var det jag också tyckte. Hade jag i det läget börjat korrigera så hade jag varit tvungen att verkligen ta det till sin spets för att fullfölja och att göra det mitt i ett bostadsområde, inträngd mellan ett staket och en gapande människa kändes inte bra.

Hon blev säkert rädd men det finns gränser för hur man beter sig tycker jag. Jag kan också vara vass i tonen t ex när det gäller lösa hundar som kommer fram men jag vrålar inte rakt ut. Dessutom borde hon ju förstå att hennes skrikande bara gjorde situationen sju ggr värre, hon utgav sig ju minnsann för att vara hundmänniska och talade om för mig att jag inte borde ha
hund:crazy:

När min hund går upp i stress så blir han mer eller mindre okontaktbar och skäller (finsk spets/isländsk fårhund) och tro mig, jag har verkligen försökt ta tag i honom men insett att det inte går i det läget. Ska jag lyckas så måste jag fånga uppmärksamtheten innan han hetsar upp sig. Hade hon halat in sin hund och sedan varit tyst/pratat i normal samtalston/gått vidare så hade han lugnat sig ganska fort.

Jaja, varje dag för med sig en ny erfanrenhet:grin: och har man en lättkorrigerad hund så kanske man inte förstår hur livet med en spets kan vara :cool:
 
Sv: Utskälld...

Men om du nu har problem med din hund och att den blir okontaktbar m.m. så borde du kanske ta hjälp av en tränare?
 
Sv: Utskälld...

Been there done that. Och det blev bättre men inte bra. Bakgrunden till problemen är ett antal slagsmål/påhopp och därefter osäkerhet som leder till attityden anfall är bästa försvar. Det är dock hans högljuddhet som uppfattas som mest aggressivt, men det är mycket snack och inte fullt så mkt verkstad bakom.
Att det inte alltid funkar i vardagen beror nog mest på att jag inte riktigt klarar av att reda ut ALLA situationer, t ex ovan nämnda. Varje gång det blir sådär så är det ett steg tilbaka.
Med facit i hand så skulle jag ha kastrerat honom direkt som unghund men nu är han 9 år så vi får jobba vidare istället. han har lugnat sig lite med åren också. Jag har som sagt inga problem att hålla honom eller så, han är inte en fara för andra. Han är heller inte aggressiv så att han oprovocerat flyger på andra hundar, men provokationströskeln är låg med andra hanar. Tikar fungerar utmärkt.

Edit: Två olika instruktörer har inte heller lyckats reda ut situationen när han redan varvat upp, men hjälpt mig med tips för att slippa hamna där. Vatten eller skrammel fungerar men ibland har man inget vatten eller skrammel, eller som den här gången, hinner helt enkelt inte med.
 
Senast ändrad:
Sv: Utskälld...

Men om du nu har problem med din hund och att den blir okontaktbar m.m. så borde du kanske ta hjälp av en tränare?

Det är ju egentligen en annan fråga helt och hållet. Som hon nu svarade så ser vi ju att hon gjort detta också, flera ggr dessutom. Hennes fråga handlade mer om hurivida man ska gå in och korrigera sin egen hund för att någon annan som inte känner hunden vill det.
 
Sv: Utskälld...

Tack :bow:
Jag är mkt medveten om mina/min hunds problem men allt är inte alltid så lättlöst. Och jag är tyvärr ingen supermänniska. Kan väl också konstatera att hunden kanske eg är lite för svår för mig och saker som hänt under årens lopp p g a min okunskap ställt till det. Hunden kom till mig under avlivningshot som unghund och jag älskar honom över allt på jorden, han har många positiva egenskaper också som väger över. Nästa hund blir dock någon mer lättstyrd ras. Inte nödvändigtvis en ren sällskapshund men en med mer samarbetsvilja och mindre attityd.
 
Sv: Utskälld...

Givetvis gör man det som känns rätt för en.

Själv har jag fått kommentaren
"Om du härdar hunden att gå bakom dej slipper du drag i kopplet"
När jag lät min 7 månadersvalp dra i kopplet under kommandot "det räcker"
och fy, vad irriterande det är...de känner trotts allt inte till historien om någon annans hund och i mitt fal var de bara extra ironiskt...
 
Sv: Utskälld...

Ja herregud, hur många ggr har inte sk. duktiga figuranter i räddningen istället för att glatt belöna min hund, förvandlat det till nån tradig jäkla "släppa-övning" för att DE tycker att hon släpper dåligt.

Tacka fan för att hon släpper dåligt när någon hon inte känner går från vildsint kamp till att plötsligt säga "Loss" (ett kommando min hund inte har) samtidigt som de fortsätter dra hårt i snöret.

"Kanske träna lite loss?" har man ju hört några ggr. "Kanske belöna hunden som du ska och skita i lydnaden" tänker jag då.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 784
Senast: Kraxa
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 378
Senast: Migo
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 279
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp