Utsläpp innan jobbet ? Duscha ? Allergier ?

Vi har en enda allergiker på jobbet och han knorrar aldrig även om han nu skulle råka få en reaktion men han tål ganska mycket. Så till den milda grad att jag ibland glömmer bort att personen är det och kanske är lite oaktiv när jag frågar om personen vill åka i min bil eller så.

Jag går alltid i arbetskläderna till stallet och har alltid stallytterkläderna hängande på kontoret. Alla vet att jag har häst och att jag gör så men än har ingen klagat. Skönt tycker jag som inte vill sätta av tid till att duscha på morgonen eftersom jag verkligen hatar det.
Jag är en kvällsduschare, och vill gärna fortsätta vara det i den mån det är möjligt.
 
Är också överkänslig mot dofter och har mer än en gång behövt söka läkare för långvariga förkylningar, och känt som att jag hållit på att kvävas p g a tanklösa medpatienter som haft på sig parfym.

och jag tror att det ofta handlar om parfymerad hudkräm och hårspray och liknande, faktiskt inte så ofta "parfym".
Folk har nog oftast inte en tanke på att deras hårspray eller hudkräm utsöndrar en massa dofter.
 
Min mammas man är super allergisk mot pälsdjur och blev de i vuxen ålder. Enligt honomm är katter värst, hundar går ganska bra ( beroende på ras ) och hästar inte alls lika farligt. Han kan gå in i ett stall och vara där en stund om han inte klappar på hästarna.

Du har inte tänkt på att olika människor kan vara olika mycket allergiska mot olika saker?

Generellt:
pälsdjursallergi är en kontaktallergi.
Om man kommer i kontakt med katt(hår) eller häst(stöv eller hår) så kan man få en reaktion om man är allergisk.
Det är synnerligen osannolikt att få en allergisk reaktion av att vistas i samma rum som katthår, även om man är ordentligt allergisk mot katt.

Jag bär säkerligen med mig en hel del katthår på mina kläder, och jobbar i vården. Har inte varit med om att någon fått en allergisk reaktion mot de katthårstrån som man möjligen, högst eventuellt, kommit i direktkontakt med.
 
Jag fodrar hö innan jobbet då hästarna går på lösdrift sen ska vi byta till arbetskläder på jobbet, vi får inte gå i arbetskläderna till jobbet. Leriga perioder brukar jag byta skor dock. Det är nog ingen av mina arbetskamrater som är pälsdjurs allergiker, ingen har sagt något i alla fall.

Kan ibland knappt gå in i vårt omklädningsrum på jobbet, en person har så mycket tung parfym på sig att man nästan får andningssvårigheter. Det har tagits upp på möten och satts upp skyltar om att man ska vara försiktig med stark parfym men det händer ingenting, personen verkar inte ta åt sig alls utan fortsätter med sin starka parfym :( Man känner direkt när den personen är på jobbet :crazy:
En annan ska frisera sig på jobbet och använder då mängder med hårspray vilket är nästan lika illa men försvinner lite fortare i alla fall
 
Jag har stallkläder på mig och byter sen om när jag är klar med hästarna på morgonen. Mina går på lösdrift så jag ger hö och vatten ute på morgonen bara. Nu på sommaren flyttas tre av fyra till beteshagen och den fjärde får lite hö bara.
 
och jag tror att det ofta handlar om parfymerad hudkräm och hårspray och liknande, faktiskt inte så ofta "parfym".
Folk har nog oftast inte en tanke på att deras hårspray eller hudkräm utsöndrar en massa dofter.

Jag tror att det beror på var man bor. När jag bodde på Östermalm i Stockholm eller den tjusiga närförort som jag nyligen flyttat ifrån var det väldigt vanligt med parfyrmerade människor över huvud taget, så därför var det inte så konstigt att de hade parfym på sig även i väntrummet på vårdcentralen. Nu när jag flyttat till en annan mycket mindre tjusig närförort är det stor skillnad. Likadant i mitt eget arbete, mer exklusiva orter betyder mer parfym på klienterna, mindre exklusiv mindre parfym.
 
Jag fodrar hö innan jobbet då hästarna går på lösdrift sen ska vi byta till arbetskläder på jobbet, vi får inte gå i arbetskläderna till jobbet. Leriga perioder brukar jag byta skor dock. Det är nog ingen av mina arbetskamrater som är pälsdjurs allergiker, ingen har sagt något i alla fall.

Kan ibland knappt gå in i vårt omklädningsrum på jobbet, en person har så mycket tung parfym på sig att man nästan får andningssvårigheter. Det har tagits upp på möten och satts upp skyltar om att man ska vara försiktig med stark parfym men det händer ingenting, personen verkar inte ta åt sig alls utan fortsätter med sin starka parfym :( Man känner direkt när den personen är på jobbet :crazy:
En annan ska frisera sig på jobbet och använder då mängder med hårspray vilket är nästan lika illa men försvinner lite fortare i alla fall

Så har en av mina kollegor också varit. Cheferna var tvungna att säga till henne flera gånger innan terrorn slutade. jag kunde inte gå i korridorerna, inte vistas i lunchrummet, helt enkelt inte sköta mitt jobb för jag blev så sjuk av stanken.
 
Häst luktar det gör inte katt. Jag har alltid stallkläder och byter till privata sen. har de inte ens i samma garderob, stallkläder bor i källaren. Jag tycker helt enkelt inte de är fräscha.
 
Så har en av mina kollegor också varit. Cheferna var tvungna att säga till henne flera gånger innan terrorn slutade. jag kunde inte gå i korridorerna, inte vistas i lunchrummet, helt enkelt inte sköta mitt jobb för jag blev så sjuk av stanken.
Jag tror inte någon sagt till hen, det är lite dilemmat på mitt jobb tycker jag ibland, det är bara allmän grupptillsägelse och påminnelse om regler men personen som konstant bryter mot detta tar inte åt sig.
Ingen tar det direkt eller säger ifrån ordentligt på rätt sätt
 
Så har en av mina kollegor också varit. Cheferna var tvungna att säga till henne flera gånger innan terrorn slutade. jag kunde inte gå i korridorerna, inte vistas i lunchrummet, helt enkelt inte sköta mitt jobb för jag blev så sjuk av stanken.

Ja, på det sättet är ju parfym mycket värre än pälsdjur.
Pälsdjur handlar som sagt om kontaktallergi, parfym är ju uppenbarligen luftburet och inget det går att värja sig mot.
 
Jag tror inte någon sagt till hen, det är lite dilemmat på mitt jobb tycker jag ibland, det är bara allmän grupptillsägelse och påminnelse om regler men personen som konstant bryter mot detta tar inte åt sig.
Ingen tar det direkt eller säger ifrån ordentligt på rätt sätt

Den individen upplever sannolikt inte att den har mycket parfym/"luktagott" på sig. Individens luktsinne har blivit "avtrubbat" eller vant.
Det finns förstås risken att individen vid direkt tillsägelse skulle känna sig kränkt, men direkt tillsägelse är antagligen enda sättet för individen att förstå att den utmärker sig med "luktagott".
 
Jag duschar typ 4-5 dgr/v och tvättar håret lika ofta. På dagarna när det är skoltider är jag ofta i skolan före eller mellan föreläsningarna. Har ofta stallkläderna som överdragskläder över mina skolkläder, och håret instoppat innanför tröjan. Aldrig fått ett klagomål, inte ens av de hästallergiker som kramat mig precis när jag kommit innanför dörren i skolan, efter att ha varit i stallet.
 
Den individen upplever sannolikt inte att den har mycket parfym/"luktagott" på sig. Individens luktsinne har blivit "avtrubbat" eller vant.
Det finns förstås risken att individen vid direkt tillsägelse skulle känna sig kränkt, men direkt tillsägelse är antagligen enda sättet för individen att förstå att den utmärker sig med "luktagott".
Så är antagligen fallet :)
Nu klarar jag mig utan att bli allvarligt påverkad och jag kan hålla mig undan omklädningsrummet precis när personen har varit där, dessutom jobbar vi sällan samma tider så det är inte ofta vi byter om samtidigt för det är då det är värst ;)
 
Senast ändrad:
Jodå självklart men vet att oftast katter av någon märklig anledning är värre en hund och häst och de inte bara han som sagt. Han kan inte gå in i ett rum där en katt varit utan att bli dålig, därför kan han inte besöka folk som har katt ens. Samma med min lillebror reagerar starkt på katt men inte på hundar och hästar och han har flertalet olika allergi så illa att han äter mediciner året runt för att kunna vistas ute.
Brukar tänka mig för har tre katter hemma och de får absolut inte ligga bland kläder,lakan osv. Är heller inte i stallet utan att duscha innan jag ska någonstans.
 

Ditt svar blev lite konstigt datatekniskt.

Men: generellt sett anses häst vara ett starkare allergen jämfört med katt.
Dock tror jag att det är vanligare att känna till att man har katt-allergi, om inte annat så för att katt är ett husdjur som finns i fler hem jämfört med häst.

Så att du i din omgivning känner till fler personer som har starkare allergi mot katt än mot häst, säger inget om hur "starkt" allergenet är på ett mer generellt plan.
 
Ditt svar blev lite konstigt datatekniskt.

Men: generellt sett anses häst vara ett starkare allergen jämfört med katt.
Dock tror jag att det är vanligare att känna till att man har katt-allergi, om inte annat så för att katt är ett husdjur som finns i fler hem jämfört med häst.

Så att du i din omgivning känner till fler personer som har starkare allergi mot katt än mot häst, säger inget om hur "starkt" allergenet är på ett mer generellt plan.

Mycket möjligt! Som sagt jag tänker mig jämt för och är inte stallet utan att duscha och byta kläder efteråt inte ens om jag ska släppa ut men måste jag prompt släppa ut innan jag ska någonstans byter jag alltid kläder efteråt. Extra jobbar i ett yrke där man möter mycket människor som faktiskt kan vara allergiska mot massa saker så tvättar tex alla kläder i parfymfritt. Man ska nog byta om man kan om man måste vara i stallet på morgonen.
 
En fånig fråga kanske... Men ni med hästar hemma som släpper ut på morgonen '- går ni i duschen innan ni åker till jobbet eller byter ni bara kläder ? Vad jobbar ni med ? Har också tänkt på dethär med allergier.... Det finns ju folk som har hund och katt- allergier och folk som ju lever med hundar och katter.... Dom djurägarna kan ju omöjligt vara helt " sterila " från allergener heller ? Är hästallergenet så mkt mer aggressivt än katt och hund ? Man hör ju ibland att det knorrar över att folk åker buss med ridkläder men aldrig över katt- och hundägare.(Dumma frågor kanske.)
Jag bryr mig inte så mycket. Jag blåser av kläderna med kompressor jag har i stället, innan jag sätter mig i bilen. Jag mockar ibland på lunchen i ballerinaskor...
Jag skulle nog byta om, om jag skulle åka buss eller till sjukhus.
 
När jag hade häst duschade jag innan skolan, duschade på skolan ibland två gånger (gympa och hästlektion) sen duschade jag innan jag gick och la mig.
När jag jobbade med hästar åkte jag i jobbkläderna på bussen
Duschade och tvättade håret varje kväll.
 
En fånig fråga kanske... Men ni med hästar hemma som släpper ut på morgonen '- går ni i duschen innan ni åker till jobbet eller byter ni bara kläder ? Vad jobbar ni med ? Har också tänkt på dethär med allergier.... Det finns ju folk som har hund och katt- allergier och folk som ju lever med hundar och katter.... Dom djurägarna kan ju omöjligt vara helt " sterila " från allergener heller ? Är hästallergenet så mkt mer aggressivt än katt och hund ? Man hör ju ibland att det knorrar över att folk åker buss med ridkläder men aldrig över katt- och hundägare.(Dumma frågor kanske.)
Jag har inga hästar hemma men får med viss frekvens åka till stallet på väg till jobbet för att typ medicinera, ta av stallbandage, lägga om ett bandage eller liknande och då byter jag skor och tar på mig en typ hoodie över klänningen. Åker inte hem och byter efteråt.

De gånger jag rider innan jobbet, vilket är ganska ofta så här på sommaren, så åker jag ridklädd till jobbet och duschar/byter om där. Vi har inga pälsdjursallergiker på jobbet och har kontorshund(ar) så det oroar mig inte. Mitt liv skulle inte gå ihop om jag skulle åka hem igen efter varje gång jag varit i stallet "på vägen" eller lämnat häst på kliniken eller ngt annat, det är tufft nog med logistiken ändå.
 
Jag tycker att jag fullkomligt stinker häst efter en kort stund i stallet. Har jag haft ridhjälm på mig luktar håret jättemycket.
Är inte så bekymrad över allergier men vill inte lukta illa.

På vintern kan det funka att ha mössa med håret helt instoppat. Nu på sommaren när hästsrna går ute på bete och stallet är tomt så har det varit lugnt sålänge jag inte har ridit.
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 613
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 046
Senast: Meggan
·
Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 711
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp