Bukefalos 28 år!

Utsliten menisk på häst?

Leoni

Trådstartare
Är det någon som råkat ut för det och kan dela med sig av sin erfarenhet. Är det någon som har behandlat och hur? Är det vanligt att det bara är ett ben som drabbats? Och hur kan en menisk slitas ner totalt utan att hästen visar minsta hälta. Det upptäckes i samband med att hästen röntgades då den inte längre ville röra sig så mycket i hagen och en allmän känsla av att något var fel.

Hästen är nu utdömd och kommer att avlivas men vill ändå veta om någon annan har råkat ut för detta. Har inte pratat med någon veterinär själv då det inte är min häst men är ändå nyfiken.

//L
 
En bekant har en ponny som råkat ut för detta och blivit utdömd av tre veterinärer men försäkringsbolaget vägrar låta dem ta bort honom!! :confused:

Hästen får tyligast problem i nedförsbackar om jag förstått saken rätt... De har utrett detta i ett och ett halvt år men försäkringsbolaget ger sig inte och det är en värdefull ponny. :(
 
Hej!

Min mammas islänning fick en spricka i menisken...det kollades under ett ultraljud.
Vi visste att någit var fel då hon vägrade lyfta ena bakbenet vid kratsning.

Men hon ska tillbaka till djursjukhuset nu i vår och se om det blivet något bättre,, vi hoppas..men vet inte...har hört om en annan häst i Skåne som hade samma symptom, men den gick till slakt.
Så jag vet att en sådan skada är inte mycket att heja för, och en häst som inte kan ridas, ja vad gör man med en sådan, visst kan vi ta föl på henne, men frågan blir om hon orkar det med en spricka i menisken...hon hade en jobbig förlossning.

Men det som är det sorgligaste, är att hon hann aldrig bli inriden, vilket liv för en häst...att inte kunna göra något eller att inte få gå i kuperad terräng...så det är verkligen inget man önskar att någon häst ska ha.

Hästen är väldigt glad och trevlig, men hur vet man om de har ont?? Hästar har ju en hög smärtröskel, och de säger inte ifrån..utan kan gå länge och ha ont...

Sam
 
min ponny(21)har förmodligen en utsliten menisk. Hon har förändringar i den som syns på ultraljud, hon är stelbent och vill inte gärna lyfta det benet.Dessutom vill hon inte belasta det, så hon avlastar det hela tiden. Henne skall vi ta bort.Det går inte att göra något åt. Hon har också pålagringar på patellan, obotliga. Hon har stått på finadyne och butta men när kuren är slut blir hon genast sämre igen, så hon har klart ont.
Hälta visade hon inte förräns för några månader sedan, då en plötslig, tregradig hälta. men enl vet är detta nåpgo t som hon har gått med uinder längre tid, kan ha legat latent i flera år. Nu har hältan varierat från 0,5 grader i skritt/1 trav till som värst tre-fyra grader.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 196
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 469
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 755
Senast: Sirap
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 294
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp