Utställning

AssoSarastro

Trådstartare
Har ni lust att berätta hur det går till på en kattutställning.. Vad de bedömmer och hur saker går till?

Bedömmer man samma saker på alla slags katter eller varierar det mkt beroende på ras?

Vad måste man ta med om man ska åka på en utställing? vaccinationsintyg mm ?

Hur upplever katterna det (klart att det är induviduellt men på ett ungefär)?

:confused:
 
Jag tror det blir enklast att skicka vidare till Sveraks hemsida där det står bra beskrivet om hur det går till på en kattutställning, än att jag ska sitta och försöka förklara och glömma hälften :D

Adressen är till deras utställningssida:
http://www.sverak.se/nya/utstalln.htm

Det man har med sig är ju katten, vaccinationsintyg som inte är äldre än 1år, vid revaccinering måste man vänta 15dagar innan man får ställa ut igen. Man har även med sig stamtavla (raskatt) + bekräftelse att man anmält & betalat utst.

Andra saker som man har med sig är:
* Kattlåda
* Burskynke
* Ev borstar och ev. lite antistatspray
* Mat & vattenskålar
* Kattsand om inte utställningen håller med det.

Hur katterna reagerar är som sagt individuellt. Jag har två katter som jag brukar ställa ut, varav den ena får stanna hemma nuförtiden. Han reagerade så att han bara låg i sin bur och morrade och fräste åt allt och alla. Hos domaren blev det sedan ännu värre.

Märker man att katten absolut inte tycker om utställningsgrejjen tycker jag att det bara är att packa ihop och åka hem, varför tvinga katten till något som man egentligen själv vill ? Det är iaf min åsikt.

Önskar dig lycka till om du ska prova att ställa ut, vilket jag absolut tycker du ska göra, oavsett du har huskatt eller raskatt. Det är verkligen kul, spännande och ett utmärkt tillfälle att lära känna andra kattmänniskor!

- - -
Gå och hälsa på mina skogisar!
 
Lite tillägg... man måste vara medlem i kattklubb, husisar över 10 mån måste vara kastrerade...
Fast allt står ju på sverakssida förstås :smirk:
Det kan vara svårt att veta hur ens egna katter kommer reagera på utställning, men om de tycker om att träffa nya människor, och inte har något emot att bli burna, och pysslade med, så tycker jag man ska testa, det är ju jättekul :bump:
 
Vad gäller bedömning så döms ju alla olika katter efter respektive rasstandard. Det som önskvärt hos en ras är kanske inte önskvärt hos en annan. Ställer man ut huskatt så finns det ju ingen rasstandard att gå efter utan då är det domarens egen smak och tycke som väljer ut vinnare. Huskatter som är för lika en specifik ras brukar som regel inte gå så bra på utställning, men det är ju olika från domare till domare.
Vad gäller praktisk information tycker jag att de andra inläggen har svarat bra på så jag har inte så mycket mer att tillägga.

Om du har en raskatt bör du ta reda på hur man skall visa upp katten, om den skall sträckas ut, tryckas ihop etc. Du behöver inte visa upp katten själv på alla utställningar. En del har domarassistenter som bär fram katterna.
 
Jasså, han vägrar nu? Trist :(
En rättelse också, du får inte bara packa ihop och åka mitt i utställningen, då kan man bli avstängd. I väldigt speciella fall kan man få tillåtelse, men oftast inte för arg kisse.
Om man inte får gult kort och åker ut vill säga.
 
Tänkte mer att man avslutar den utställning man är på, men kanske inte ska utsätta katten för fler om den är väldigt irriterad och arg! *skriver luddigt* :)

Det är Sigge som inte kommer ställas mer, men Jonix har faktiskt skärpt till sig åt det bättre :D :D
Lät alla som kom hem hit klappa och bära honom, nu är det inga problem!!. Orsaken var nog att han blev skrämd den gången en vilt främmande person lyfte honom utan att han hann se och lukta på henne ...
 
Jaha, har dom bytt?
Trist, men det är väl det som är charmen med katter, man kan inte tvinga dom till nått.
Du kommer till KM:et va? :bump:
 
Spännande att få se silverkatten då ! Yoga lever rövare och rymmer minst 1 gång varje dag, kattskrälle. Fast hon väntar tills jag ser och kan gå ut, då drar hon en repa runt gräsmattan i fullt sus ! Hittills har hon hållit sig mellan husen, men jag är rädd att hon drar iväg. Houdini i kattkostym !! *suck* :crazy:
 
Katten ifråga är svart bondkatt, jättecool, kastrerad och älskar människor och att åka bil, så jag tror att han skulle fungera på en utställning.

Är det ngn åldersgräns? Han är 2 år idag

Tack för era svar! :bow:
 
Det finns ingen åldersgräns :) Din katt kommer ställas ut i klass 14 och det enda som krävs är att han inte har någon stamtavla, är kastrerad (gäller om katten är över 10 månader gammal) och vaccinerad mot både kattpest och kattsnuva. Senaste vaccinationen måste vara gjord minst 15 dagar före utställningsdagen.

Jag tror inte att jag har glömt något.

Kunde tyvärr inte kolla på bilderna men jag ska försöka senare.
 
Måste huskatter vara chippade vid utställning såsom rasisar?????????????????????????????????? :confused:
 
ok...isf måste de vara det oxå då...hihiihihihihiih,det var bara det jag ville säga... :D :D :D
 
Jajamensan. Undrar om du inte måste ha med ägarbeviset för att visa att han verkligen är reggad också.

Låter som att det bara är att åka ! Burskynke kan man i vissa fall hyra av arrangerande klubb, ifall man bara vill testa en gång. Tror våran tar 150:- och sen får man tillbaka 50:- när det är tillbakalämnat. Eller nått sånt.
 
Hur vet man var och när det finns utställningar? Får man reda på det genom sin klubb eller hur går det till? :confused:

*vetgirig* :banana:
 
Han var jättefin :love:

Utställningsinbjudningar finns i förbundstidningen Våra katter, som du får som medlem i en klubb. De finns även på sveraks hemsida. (Där finns även anmälningsblanketter osv.)
I sverige behöver man inte ha husis reggad, men man kan beställa ett "huskattbevis" från sverak, tror att det är gratis än så länge. Huskattbevis måste man ha om man ska ställa ut i Norge.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 512
Senast: cirkus
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 024
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 053
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 155
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp