Bukefalos 28 år!

utställning.

Mammadutt

Trådstartare
Helt ny på detta.

Om jag vill prova ställa ut i framtiden, vad bör jag tänka på och vad bör jag inskaffa?

Vad brukar det kosta och hur går det till?

tack :bow:
 
Du ska vara med i en kattklubb, och då kan man ju med fördel ställa ut första gången på sin hemmaklubb. De flesta klubbar arrangerar även klubbmästerskap och liknande, som också är ett bra sätt att mjukstarta.

Katten ska vara vaccinerad och id-märkt. Klorna klippta. Vilken klass man ska vara med i beror först på kattens ålder. Vuxna katter delas upp i fertila och kastrater. Mer om klasser står på sveraks hemsida.

Man behöver ett burskynke (kan gå att låna av klubben första gången). Det är lätt (och roligast) att sy, men det går att köpa också.

Kostnaden varierar, här betalar man mellan 150-250 för en dag.
 
Har ett litet tips :)
Gå in på www.nerk.se klicka på "Utställningsinfo" i menyn.
Där finns nåt som heter "Kattutställning för dummisar" Ett repotage om bra saker att veta för en föstagångsutställare.
Den är jättebra :)
 
En sak till att nämna är att det blir långa dagar! Man checkar in oftast mellan 7 - 8, sedan får man var kvar tills utställningen stänger vid 18 - 19 ungefär.
Har man otur är ens kisse klar vid 11-tiden, så resten av dagen blir mest väntan på att fara hem.

Men det är kul!

Jag trodde aldrig jag skulle bli en kattutställare, trodde det bara var konstigt folk ;) men det är riktigt roligt!
 
tack för all info :) får se om jag vågar ställa ut.... kanske vågar jag ta med min abyhona i september på utställning :eek: tänkt är väl att nästa kisse som kommer i sep ska bli utställd och ta minst en kull på..... vill verkligen se om jag har talang för kattuppfödning osv :banana:
 
Jag tycker helt klart att du ska testa att ställa ut!
Mammas maine coon katter ställde hon ut i mars iår och det gick jättebra!ex1 och biv och något mer ja inte kommer ihåg *skryt*
Men det va jättekul! :banana:
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 570
Senast: JohannaB
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
778
Senast: Anna-Bella
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 815
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp