Utställning..

Lenis

Trådstartare
Man förstår ju det är högre krav på en nationell/internationell än en liten inofficiell osv, men ska de inte bedöma hundens exteriör & temperament främst?

Fick höra av en uppfödare som ställt en gång på stora sthlm och fått en 3a på sin vavva, han har 2 cert & aldrig fått sämre än ettor.. hon gav bara de som stod som ljus, fristående (eller vad man kallar det när de står "själva"?) bra betyg. Då undrar jag om man inte är lite fel ute? Om man kollar kriterierna för en 3a så är det ganska taskigt jämfört med en etta och man bör väl inte sjunka så lågt bara för att hunden inte står blickstilla nonstop?

Jag förstår om man kanske inte får BIM/BIR osv då men att de dömer så hårt pga nåt som eg är en träningssak & inte har med hunden i sig att göra? Den gången fick även en massa andra 3or & 2or som brukar gå bra så det var inte bara en missnöjd. Har hört fler såna här historier; "Ge dig inte in på en nationell/internationell om du inte har hunden i toppform & supertränad för då får du skitbetyg & det står ju att läsa i hunddata sen" :crazy:

Jag som då har en valp jag vill ställa, (iofsig går ju inte det in i hunddata än men ändå).. Jag vill ju åka på en del nationella och jag har inte så mkt träningstillfällen innan då det ju är vinter. Och jag har ju inte en aning om hur han kommer reagera när vi aldrig gjort det förr, och jag är då ingen stjärnhandler eftersom jag är grön & bara ställt en gång innan :o

Gör man bort sig om man åker på en större tävling utan att kunna allt & utan att ha en hund som är elittränad? Känns inte kul att hålla på med utställning om det ska vara så kinkigt, att han ska få betyget att han inte är ett så bra avelsarbete bara för att det är en klant i andra änden av kopplet.. :crazy:
 
Sv: Utställning..

Det måste ha varit något annat än att hunden inte stå själv, jag väljer att visa hunden från den bästa sidan och då blir det antingen att den står själv eller att jag ställer upp den. Sen så skall ju hunden tycka att det är roligt och vara pigg och glad.

Ge dig ut och prova att ställa, annars så kommer du aldrig att lära dig.
 
Sv: Utställning..

Det finns så många anledningar till att en domare dömer på ett visst sätt. Dels är det mycket subjektivt vad domaren faktiskt tycker är lagom vinklar, hals, behåring, benstomme, propotioner etc. Dels så använder många domare inte hela skalan, vilket gör att de som faktiskt GÖR det ser ut att döma ner många hundar. Egentligen är det kanske så att det blir många släta ettor som har en betydande kvalitetsskillnad.

Personligen tycker jag bättre om att ställa för "hårda" domare, där en etta är en riktigt bra hund och ett CK är en enormt bra hund. När ettorna delas ut som godis på Halloween blir de liksom inget värda.

Vad det gäller att ställa på oficiell utställning som nybörjare är det bara att kasta sig in i leken. ALLA har varit nybörjare någon gång - även storfräsarna och domaren. Domaren brukar ofta vara väldigt hygglig och hjälpa noviser till rätta. Sedan måste man ju också förstå att konkurrensen är hårdare på officiell utställning, och ju bättre man lyckas visa sin hund desto större chans har den att placera sig. Enda chansen att lära sig är att delta.
 
Sv: Utställning..

Vad det gäller att ställa på oficiell utställning som nybörjare är det bara att kasta sig in i leken. ALLA har varit nybörjare någon gång - även storfräsarna och domaren. Enda chansen att lära sig är att delta.

TACK!!! Det här ska jag komma ihåg på söndag!!!

Jag är så sjukt nervös, för vad uppfödaren, alla kompisar, och domaren ska tycka... Kommer inte att visa själv dock, är då i v 36 och har svårt att springa, men älsklingen är vacker (något trång fram) och hur fantastisk som helst. Säger alla som kan rasen. Hemma iaf. Om jag överlever veckan så vet jag hur det gic...:crazy:
 
Sv: Utställning..

Tycker absolut att du skall fortsätta att ställa ut. Jag håller på en del med utställning i Danmark, Norge och Sverige. När jag började för två år sedan kunde jag absolut ingenting, stod på fel håll i konkuransringen och såg inte att alla började springa då stod jag kvar och visade hund. Pinsamt javisst men man lär sig av att titta på dom andra. Det här med cert och sedan 3:a. Ja det är fullt möjligt jag har ena helgen fått CACIB, CERT och andra helgen en 2:a. Detta beslut tyckte jag var konstigt men det är ju en exteriör utställning och allt handlar om tycke och smak. Ska du fortsätta med utställning får du vänja dig vid sådana beslut, tyvärr händer det alla...Ställ upp hunden framför en spegel nu vintertid för träning. Vet inte vad du har för ras gissar, flatte, labbe?? sen har SKK ringträningar lite varsom i landet men det är nog fram mot vårkanten. Hunden måste inte vara elit tränad, men den måste såklart kunna stå någotsånär still samt springa i lagom tempo i ringen. Önskar dig lycka till...:)[/CODE]
 
Sv: Utställning..

Tack så mycket :bow: (Leonberger & chihuahua är rätta svaret ;) )

Ja det är ju en subjektiv bedömning såklart.. Övar som tusan hemma men det är ju svårt att veta hur hunden ska reagera när man väl är ute i verkligheten :angel: (När lejonet var valp & vi ställde å hon tröttnat på att stå snyggt stod hon kvar men ylade hjärtskärande.. :o Ganska pinamt när alla började titta vad jag gjorde med hunden, haha. Domaren brydde sig inte iaf (tacksam för det..)

Lycka till med din fortsatta handling!
 
Sv: Utställning..

jag förstår precis hur du känner - har kännt likadant själv. men faktum är ju att dom ska bedömmas för hur dom visas med!! och vissa domare är mer noga med det än andra. så handlingen är vääldigt viktig!

jag ställer min hund alltid fristående och ställer bara upp han när domaren tittar på ahn - annars får han göra vad han vill. och hittils har det gått väldigt bra. så det är nog olika beroende på vilken domare du får med. men min eju bara 16 månader med satt. jag börjar väldigt lugnt med han då han fick en period då han inte ville längre. men han har börjat tycka att det är kul nu när han har fått leka i ringen.

det ska ju liksom vara kul för dem!

sen så är det ju av gammal tradition att de ska se ut på ett visst sätt i ringen med - och jag förstår det. domarna vill ju behålla stilen och klassen i ringen så man inte ska kunna beté sig hur som helst. så jag tycker det är bra att dom sorterar bort hundar som inte visar rätt eller snyggt.
jag tycker bara att det är pinsamt när det kommer in folk i ringen och inte har en aning om vad dem gör. eller dom som drar hunden i kopplet runt för att den vägrar gå. hur fint e de lixom? sen hundar som inte vill stå utan bara tycker det är läskigt som alla drar ut och benhåller i svans och mungipa är inte heller nåt jag vill se i ringen..

men ge dig ut och ha kul! kommer garanterat att gå bra!
sen så är det ju så att det är såå olika för varje domare. en domare kan ge cert och den andre en 2:a - så har de alltid varit och kommer alltid att vara så det är bara och bita ihop. sen efter ett tag så lär man sig vilka domare man ska ställa för.
jag ska åka till lettland och ställa min kines några gånger i sommar - för där dömer en domare som totalt älskar min hund.

lycka till! :bump:
 
Sv: Utställning..

en trea får man ju inte "bara sådär"... Det låter som om det borde varit något mer just den dagen och kanske just den domaren.

Jag har inte ställt min hund så mycket men ändå såpass att jag vet vilka dagar jag ska vara nöjd och vilka dagar jag borde stannat hemma -oavsett resultat, fått både ettor och tvåor), beroende på hundens humör och inställning.
 
Sv: Utställning..

Först, jag uppfattar det som att du sorterar in nationella och internationella utställningar i en specifik kategori. För säkerhets skull: en "nationell/internationell" utställning är detsamma som en officiell utställning. På en internationell kan du även få CACIB. Alla övriga officiella utställningar kan man säga är "nationella", men det är bara SKK som använder dessa termer. Specialklubbarna har ju inga internationella utställningar så de behöver inte skilja på typerna. Bedömingen skiljer sig generellt inte på specialklubbarnas och SKK:s utställningar.

Att flera fick låga kvalitetspriser på den aktuella utställningen tyder ju på att domaren var hård. Det är snarare det än utställningens "typ" det beror på.

Just beträffande chihuahua så har jag varit ringsekreterare på den rasen... och vad kan man säga? Det märks att rasen blivit poppis så fort! Inte kul att se så många hundar med riktigt dåliga bett - som i vissa fall faktiskt kan påverka hundens välbefinnande. För övrigt fanns det en hel del krypta hanvalpar och rädda hundar. Man misstänker att avelsurvalet de senaste åren inte har varit så hårt.

Att domaren ville ha hundarna fristående kan kanske bero på att just den domaren tyckte att det behövdes för att kunna bedöma balansen? Det är inte gott att veta varför domaren dömer som h*n gör, men om hunden fick ett tredjepris i kvalitet så är det rimligt att det även berodde på något annat. Treor brukar inte delas ut hur som helst.

Jag har sett en och samma hund få 1 resp 3 pris i kvalitet p.g.a. kroksvans. Kroksvansen är inte tydlig, man måste känna på svansen längst ut för att upptäcka den. Domaren som delade ut 1:an var inte svensk och kom från ett land där man brukar kupera rasen, så h*n undersökte inte hela svansen. Av den svenska domaren fick hunden en 3:a.

Jag har också sett en finsk domare ge en nolla till hund med kroksvans. Denna hund har även fått en 2:a - och en 1:a med placering i konkurrensen.

Så det är olika hur allvarligt domarna tar på olika fel.
 
Sv: Utställning..

Nej, du gör inte bort dig. Jag har varirt på en intrnationell med Sirius och han var hypertaggad och kunde knappt hålla sig på marken. Var ju lite svårt för domaren att se nåt av honom :D Men man får ta det med en klackspark. So what om det syns på hunddata att min hund har fått en 2a en gång som unghund?
 
Sv: Utställning..

jag tycker bara att det är pinsamt när det kommer in folk i ringen och inte har en aning om vad dem gör. eller dom som drar hunden i kopplet runt för att den vägrar gå. hur fint e de lixom? sen hundar som inte vill stå utan bara tycker det är läskigt som alla drar ut och benhåller i svans och mungipa är inte heller nåt jag vill se i ringen..

Ja men det är ju just det jag menar! Att det kanske går åt skogen så står man där med 14 handlers som inte gör annat än showa 51 helger om året och blir föraktad :crazy:

Lejonet var supertränad att gå snyggt i trav men när vi väl skulle in en gång hade hon fått nog av tråkiga väntandet & bestämde sig för att Wiiieeee va kul att matte springer, nu ska jag leka (5 mån).. Med facit i hand skulle jag joggat med henne mer innan men man lär så länge man lever.. Grejjen är att mamma stod utanför & tittade på & fick höra riktigt syrliga kommentarer om den ouppfostrade hunden av en tant.. (Då fick jag ändå ner hennes skuttande till trav och fick omdömet välvisad till slut, efter en halv liter blod svett & tårar :o:D)

Och då var det här en lite inofficiell med enbart 2 av min ras. Därav nervositeten för stora utställningar, haha.
 
Sv: Utställning..

Äsch, det är bara att köra på!
Jag tar inte hänsyn till om det är nat/ eller internationell jag ställer, utan anmäler till de utställningar som finns i närheten som jag är intreserad av att åka till.
Jag är ganska ny inom utställningssammanhang...och första gångerna gick det som det gick. Hon fick sina tvåor, men det tror jag berodde mycket på konkurrensen och att jag mitt i bedömningen kände att "fan, det här går aldrig", och så åkte vi ut. Dock kan jag säga att lyckan var total när jag fick första ettan på hunden - det var då dessutom en väldigt hård domare som hade sorterat bort halva öppen klassen med tikar. Man behöver lite belöning ibland för mödan, annars tappar man sugen på utställning.

Sedan är det som någon säger att de kan fokusera på en viss del av hunden och glömma bort helheten, och vad jag har märkt av i många fall (tyvärr) - gått efter vem som håller i kopplet. Det är stora uppfödare som åker på varenda utställning och som känner domarna som tar hem allt. Om jag sedan har en rastypisk hund som jag ställer bra så spelar inte det någon roll. Det är väldigt trist...
 
Sv: Utställning..

Grejjen är att mamma stod utanför & tittade på & fick höra riktigt syrliga kommentarer om den ouppfostrade hunden av en tant..

Säkert samma tant som sekunden senare gnäller på att någon annan har dåligt byggda hundar, att domaren inget fattar, att den och den bara har framgång för att de är kända, att kaffet är för kallt, att kaffet är för varmt.... etc. i det oändliga. DET handlar om den människan, och inte om hur du gör ifrån dig i ringen.

Du är i gott sällskap vad det gäller att vara orutinerad. ALLA har vi varit det någon gång. Dumma kommentarer slipper man aldrig ifrån helt, det är bara att inse att somliga blivit felvaggade och ska kritisera allt. Det är dock deras problem, och inget man behöver ta fasta på.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Rubriken säger väl allt? :p I höstas började jaktprovs ettorna ramla in så nu är det på hög tid att jag tar tag i detta med...
Svar
2
· Visningar
677
Övr. Hund Har i helgen varit på internationella utställningen i sjulnäs. Och idag upptäckte jag att Maltes kritiklapp hade fel numer. Numret på...
Svar
10
· Visningar
964
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp