Utställning- nu är det på allvar- buke hjälp för nybörjare!

Is

Trådstartare
Rubriken säger väl allt? :p

I höstas började jaktprovs ettorna ramla in så nu är det på hög tid att jag tar tag i detta med utställning. Vi är anmäld till en om en månad, går de bra ska jag prova anmäla till fler innan hösten. Nu är det CK vi jagar!

Bara ett problem.... Hur gör man?! Ta med hunden och visa den för domaren -ja vist men vad ska man göra för det där lilla extra? Det där lilla som gör att betyget Excellent blir med ett CK?

Jag har ungefär 0 vana på utställningar innan (trots att jag gjorde debut i ringen som 5åring kan jag räkna antal utställningar på en hand och får endå fingrar över :p ) så alla tips mottages tacksamt. Finns det någon bra blogg/hemsida som har bra tips?

Hur sköter jag pälsen bäst så här innan och precis inför utställningen?
Tränar just nu (sedan i förrgår :p ) bara att få in ett vanligt ställande under gång och hoppas på att vi åtminstone kan uppträda lite väldresserat.:rofl:

Han är ju utställd tidigare med Excellent i betyg men de va ju unghundsklass bara för att få starta jaktprov så jag inser att jag kan putsa på honom bästa ja vill men det är inte säkert de uppskattar hans vuxna utseende i jaktklassen för det men vi ger det väl ett försök.

Vi tycker ju naturligvis att vi har en vackraste jämten i Sverige.
 
@Is Vart bor du? Har du någon som kan hjälpa dig praktiskt?

Det enklaste är väl att låta någon som är van att visa hund ställa ut den. Det gör stor skillnad i jakthundsklasserna, tycker iaf jag som har annan hundras. Iaf på den tiden jag ställde ut farsans jakthund, då den var mkt välvisad till skillnad från de flesta andra i ringen. Få jakthundsfolk är intresserade av utställning, och det syns på hundarna och gör att de heller inte kan visa sig från sin bästa sida. Man har mkt att vinna på att ha en välvisad hund som vet vad som gäller.

Träna hunden hemma i att ställas upp, att någon tittar i munnen och mäter den. Att springa runt är inte så svårt, men träna hunden i det med ett utställningskoppel så att den inte går och drar eller har nosen i backen. Det är mkt bra att träna den att springa med hundar framför och efter, annars brukar det bli roligt väl på utställningen ;)
En fördel är ju om hunden gjort detta innan som din verkar ha gjort, då hjälper det oftast att bara repetera lite.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 986
Senast: LelleLilla
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 116
Senast: Mahonia
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 727
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp