Utställningshalsband

Blueberry

Trådstartare
Jag vill ha bling!
Får man ha bling? :o

Finns det särskilda regler för hur utställningshalsband ska se ut? (Jag tänker på dressyr, där man kan bli diskad om till exempel hästen -och ryttaren?- är onödigt utsmyckad)

Och.. var finner man de allra finaste utställningshalsbanden?
Jag hittar typ bara de vanliga i nylon.

Vad har ni för utställningshalsband?
Visa gärna bilder..!

Sv: Utställningshalsband

Det finns inga regler för hur utställningskoppel ska vara, men vanligtvis strävar folk efter att ha så diskreta koppel som möjligt. Domaren ska ju inte titta på fina koppel utan lätt kunna fokusera på hunden som döms ;)

Jag kör på sådana som är ena delen strypkedja, andra delen tunt nylonkoppel.
Jag föredrar strypkedjor för att hundarna inte kan komma ur dem, och kopplen är lätthanterade för mig.

Här är bild där man ser hyfsat hur det ser ut när jag ställer. Jag har då hela nylonkopplet ihoprullat i handen och håller ett finger under ringarna på kedjan för att inte råka strypa hunden :p
dsc01365-c_93671509.jpg

Här ser man kopplet lite tydligare.
dsc01123-copy_93670064.jpg

Mina koppel är i svart och guld. Svart för att jag alltid är svartklädd och guld för att silverkedjorna får mina hundar att se smutsiga/tråkiga ut :D
Kan tillägga att mina är köpta i vanlig djuraffär. Om du specificerar lite mer vad du vill ha för koppel finns det säkert någon här som vet vart du kan hitta det! Precis som du säger är de vanliga, tråkiga bomullskopplen de som är lättast att hitta.

Senast ändrad:

Just nu har jag en jättefin halvstrypskedja som jag fått av uppfödaren, Billy börjar dock bli för stor (vårt eviga problem) och det går att få på men är svårt att få av. Inte bra!

Så en fin, tunn halvstrypkedja är nog vad jag vill ha. Och sedan själva kopplet... Jag funderar på om vit är en bra färg till en röd dvärgpinscher..?
Det där med att vara diskret är liksom inte riktigt vår grej, inte för att jag vill ha något jättepråligt - men lite bling får det gärna vara. Utställningar är ju liksom hundsportens variant av konståkning :angel:

Nu vet jag iof inte hur långa koppel det behövs till dvärgpincher, men mina koppel är 112cm långa och då är 55cm av dem en strypkedja. Helt omöjligt att växa ur det om man inte har superstora hundar. Tror du att den längden kan fungera så kan jag skicka iväg PM om vart jag köpt mina.

Jag misstänker att de kan vara väldigt korta, en dvärgpinscher är ju runt 30 cm hög... Men skicka PM ändå!

Fler tips mottages tacksamt!

Jaaaa, har gjort det i drygt 2 år - innan dess bodde jag i den gudsförgätna hålan Sunne ;)

På utställningar (större iaf) så kan man köpa diverse olika utställningskoppel/halsband som antingen är klara eller som kan matchas.

Du kan ju köpa ett som R_C har (fast med läder istället för tyg) och nita dit eget strass om du hittar att köpa (eller plocka sönder något du har hemma).

Jag satte nitar på Narmos koppel en gång för längesen. Tyvärr föll en av dem av sen, skulle ha limmat...

Jag har ett beigefärgat i nylon med koppel och halsband i ett, jag brukar föredra att ha koppel i ungefär samma färg som hunden för att det ska vara så diskret som möjligt.

Jag har dock två länkar till sidor med lite mer "bling" koppel om man nu vill ha sådana, det är några som gör kopplen själva tror jag. Skicka ett PM om du vill ha länkarna :)

Varsågod! Dock såg jag nu att en av länkarna blev fel (råkade direktlänka till en produkt) men men shit happens, det finns ju fler sen om man klickar på rubriken "franska utställningskoppel" men det har du säkert redan upptäckt ;)

Vad jag vet finns det inte några regler som förbjuder blingade koppel men alla domare uppskattar inte det pråliga. En ytligt bekant fick skrivet i kritiken att kopplet var förskräckligt samt att domaren under bedömningen menade att det tydligen inte var hunden som skulle visas upp. :grin:

Jag kan tycka att blingade koppel är snygga men skulle nog bara använda ett sådant till en veteran. :)

+ alla

Jag engagerade mig ganska rejält i utställningkoppelsjakt idag ;)

Efter mycket letande fann jag äntligen en liten enkelradig halvtrypkedja som passar en liten hund :bow: Jag köpte även ett vitt, tunnt koppel.

Och sen åkte jag till panduro :angel:

Resultat; Blygt bling:

cimg0963-copy_98929295.jpg

cimg0965_98929253.jpg

Vad tror ni?

Jättefint! :love:
Hur fick du på blinget? Går den att öppna som typ en ormlänksberlock?

tjusigt! alldeles lagomt, inget som distraherar utan bara drar blicken till sig lite grann :) åååå, jag vill också ha en korthårshund :D

Jag knipsade helt sonika upp den översta ringen :devil:

Den övre kedjan behövde kortas upp lite, och det var när jag höll på med det som jag kom på att det vore snyggt med lite bling. Och på panduro hade de EN sorts pärlor som gick att trä på den dubbla kedjan, och som tur var så var de pärlorna väldigt blingiga ;)

Laa:
Tack :D

Liknande trådar

Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
1 064
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 573
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 482
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 583
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Fodervärd