Det låter som du tänker på Ericsons utvecklingsteori, det är ju EN av många teorier inom psykologin.
Småbarnsålder
Ca 1,5-3 år.
Positivt – självständighet Negativt – tvivel och skam.
Det finns en positiv och en negativ lösning på småbarnsåldern. Den positiva
är att barnet kan utveckla självständighet och den negativa är att skam och
tvivel.
Under småbarnsperioden så utvecklas jaget intensivt, det enda man
behöver göra för att första är att lyssna på en tvååring ”jag vill, jag vill
inte, jag kan, jag själv” Barnet testar sina gränser, den söker sig bort
från mamman för att se hur långt man kan gå innan mamma säger stopp.
Genom att barnet vill göra allting själv och inte kan se sina begränsningar
kan en känsla av allsmäktighet utvecklas hos barnet som är 2-3 år.
Föräldrarnas uppgift under denna period är att se till att barnet får pröva
sina begränsningar själva och hjälpa till när det behövs, om föräldrarna gör
så kommer en självständighet utvecklas hos barnet. Men om föräldern sätter
för snäva gränser så att allt för mycket blir förbjudet så blir
konsekvenserna att barnet får mindre möjligheter att testa sina gränser och
blir att utveckla en känsla av tvivel
I småbarns ålder utvecklas motoriken, språket och tänkandet.