Utvecklingsfasen som infaller vid 65 veckor ålder?!

cassic_bambi

Trådstartare
Ni som har/haft barn runt 65 veckors ålder ( ca 15 mån) Hur har ni upplevt den utvecklingsfasen? Vad är det som "bearbetas" och utvecklas just då? Jag vet bara att det är en slags separationsfas där barnet blir allt mer medveten om sitt egna jag och sin egna individ.

Hur har barnet reagerat och hur har ni gjort för att hjälpa ert barn igenom det som ev. varit jobbigt?

Sv: Utvecklingsfasen som infaller vid 65 veckor ålder?!

Är det inte någon som märkt av denna fasen som kan berätta lite hur det var för er?

Det har jag aldrig hört talas om:o
Ändå har jag jobbat med barn i 25 år:crazy:

Visst finns det jobbigare faser i ett litet barns liv, men just detta med 65 veckor hade jag inte koll på.
Hoppas någon bättre påläst kan hjälpa dej.

* jenny *

Min dotter hade det tufft då ... drömde mycket otäckt, vaknade och skrek. Stackars liten. Och mycket sociala bitar, för första gången blev hon lite blyg och hon började få för sig saker ungefär då - små rutiner som hon uppfann själv och sånt.
Nu närmar sig terrible two :D

Det låter som du tänker på Ericsons utvecklingsteori, det är ju EN av många teorier inom psykologin.

Småbarnsålder

Ca 1,5-3 år.

Positivt – självständighet Negativt – tvivel och skam.

Det finns en positiv och en negativ lösning på småbarnsåldern. Den positiva
är att barnet kan utveckla självständighet och den negativa är att skam och
tvivel.
Under småbarnsperioden så utvecklas jaget intensivt, det enda man
behöver göra för att första är att lyssna på en tvååring ”jag vill, jag vill
inte, jag kan, jag själv” Barnet testar sina gränser, den söker sig bort
från mamman för att se hur långt man kan gå innan mamma säger stopp.

Genom att barnet vill göra allting själv och inte kan se sina begränsningar
kan en känsla av allsmäktighet utvecklas hos barnet som är 2-3 år.

Föräldrarnas uppgift under denna period är att se till att barnet får pröva
sina begränsningar själva och hjälpa till när det behövs, om föräldrarna gör
så kommer en självständighet utvecklas hos barnet. Men om föräldern sätter
för snäva gränser så att allt för mycket blir förbjudet så blir
konsekvenserna att barnet får mindre möjligheter att testa sina gränser och
blir att utveckla en känsla av tvivel
I småbarns ålder utvecklas motoriken, språket och tänkandet.

Exakt så var Tuva oxå, tyxkte det var jobbigt att somna själv och drömmde mycket!

Det har jag aldrig hört talas om:o
Ändå har jag jobbat med barn i 25 år:crazy:

Visst finns det jobbigare faser i ett litet barns liv, men just detta med 65 veckor hade jag inte koll på.
Hoppas någon bättre påläst kan hjälpa dej.

* jenny *

Jag skrev visst fel det skulle vara vid 64 v, men det är ju så gott som samma och kan ju diffa med nån vecka åt båda hållen.

Men visst är det en utvecklingsfas då, det är en vid 55 v och även 75 v också.
Iaf enligt en bok jag har över barns utvecklingsfaser, men den boken tar inte upp de 3 sista faserna som de nämner. Och jag tror att det även är baby center här på nätet som skrivit om det också om jag inte missminner mig :)

Min dotter hade det tufft då ... drömde mycket otäckt, vaknade och skrek. Stackars liten. Och mycket sociala bitar, för första gången blev hon lite blyg och hon började få för sig saker ungefär då - små rutiner som hon uppfann själv och sånt.
Nu närmar sig terrible two :D

Ja lite så är min son nu med i övrigt har det gått över och han är lika glad och go som vanligt igen men just det där med drömmandet speciellt dagtid har vi märkt ngn gång senaste dagarna. Och det där med små egna ideér stämmer verkligen här med :D

Uj uj håll i hatten ;)

Det låter som du tänker på Ericsons utvecklingsteori, det är ju EN av många teorier inom psykologin.

Småbarnsålder

Ca 1,5-3 år.

Positivt – självständighet Negativt – tvivel och skam.

Det finns en positiv och en negativ lösning på småbarnsåldern. Den positiva
är att barnet kan utveckla självständighet och den negativa är att skam och
tvivel.
Under småbarnsperioden så utvecklas jaget intensivt, det enda man
behöver göra för att första är att lyssna på en tvååring ”jag vill, jag vill
inte, jag kan, jag själv” Barnet testar sina gränser, den söker sig bort
från mamman för att se hur långt man kan gå innan mamma säger stopp.

Genom att barnet vill göra allting själv och inte kan se sina begränsningar
kan en känsla av allsmäktighet utvecklas hos barnet som är 2-3 år.

Föräldrarnas uppgift under denna period är att se till att barnet får pröva
sina begränsningar själva och hjälpa till när det behövs, om föräldrarna gör
så kommer en självständighet utvecklas hos barnet. Men om föräldern sätter
för snäva gränser så att allt för mycket blir förbjudet så blir
konsekvenserna att barnet får mindre möjligheter att testa sina gränser och
blir att utveckla en känsla av tvivel
I småbarns ålder utvecklas motoriken, språket och tänkandet.

Nja det känner jag inte igen men det kan nog vara ngt liknande kanske :idea: Men det passar in lite i den tanke jag hade om att det kan röra sig om. För nog märks det att det händer mycket just nu, han ska hjälpa till med ALLT hemma älskade barnet, han är en riktig mästare på allt vad städning gäller, hetast är att diska och dammsuga det kan roa honom tills han inte orkar stå upp längre :D Och den önskan om att hjälpa till och prova alla rutingöromål har kommit i samband med denna tidsperiod!

Senast ändrad:

KL: Räknar man verkligen i VECKOR när barnen är över ett år? Jag trodde nästan det stod 65 veckor på skoj ;)

Nja det gör man väl kanske inte men det omnämndes i boken i veckovis så det blev bara så när jag skrev :D

För nog märks det att det händer mycket just nu, han ska hjälpa till med ALLT hemma älskade barnet, han är en riktig mästare på allt vad städning gäller, hetast är att diska och dammsuga det kan roa honom tills han inte orkar stå upp längre Och den önskan om att hjälpa till och prova alla rutingöromål har kommit i samband med denna tidsperiod!

Precis så är det här hemma också, Viking ska absolut hjälpa till att tömma diskmaskinen, vika tvätt, ALLT!

Häromkvällen låg vi i sovrummet och slappade (jag slappade och Viking INTE då).
Då tyckte han att det var dags att tvätta... Han tog lilla tvättkorgen (tom) och började fylla den med smutstvätt från stora tvättkorgen. Och han var så noggrann!;) Tryckte till för att packa ihop efter varje plagg, petade in ärmar o.dyl. som blev hängande utanför o.s.v. Så när han hade fyllt hela korgen var jag ju tvungen att gå med honom och sätta igång tvättmaskinen fast jag egentligen inte hade tänkt tvätta. :love:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 482
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 450
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 283
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 432
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka