Bukefalos 28 år!

UuuÄÄÄÄ!!!!

Prosit

Trådstartare
ÄCKLIGT!!!!! :eek: Nya katten Nala (fd Azra) har mask!!!!! *kräks*
Jag har aldrig sett mask på katt förut, bara sett själva katten hur den har sett ut, men inte maskarna!!!
Satt och kelade med Nala, hon satt på min arm...... sen när hon går iväg så sitter det en liten sak på min arm.... en mjuk, vit liten grej, ca 1 cm lång... som RÖR PÅ SIG :eek:
Prosit = hysterisk!!!
Jag som igår påbörjade min arbetsträning på katthemmet, har aldrig i mitt liv sett en mask :crazy:
Ringde direkt till min kontakt på katthemmet som i morgon åker o handlar maskmedel åt mig... de står för det eftersom hon "skulle vara maskfri" när hon såldes.

När hon hittades hemlös så hängde det mask i rumpan på henne, så 3 dagars axilur tog visst inte allt :crazy: *äcklad*

Nu har jag helnoja.... ståpäls på hela kroppen, det kliar och jag mår illa. Lite kräsmagad... :o
Vad gör jag nu??!! Jag hade två tabletter Droncit hemma, så hon har fått en tablett redan för 10 minuter sen. I morgon får jag flera tabletter, för Tipex måste ju oxå maskas, och hon väger tre kg, måste ha två tabletter. Henne kan jag inte se något på, men hon får i alla fall. Man ser ju inga maskar i lådan, för all sand...

Hur smittar bandmasken mellan katter???? Kan jag bli smittad??
Ska man sanera nåt hemma?? Lådan och liggplatserna??
Hjälp!!! Jag måste i alla fall gå och bädda rent i sängen, kan INTE sova om jag misstänker att det ligger en sån där liten :devil: , äcklig sak i sängen!!!

En sista fråga.... kan innekatter få mask av något??? Typ rått kött eller så???

/hysterisk maskkattmatte :eek:
 
Sv: UuuÄÄÄÄ!!!!

Innekatter får sällan mask, utekatter är ytterst sällan maskfria. Risken att en katt ska få mask via kött avsett som föda är i princip obefintligt, tänk dig vad myndigheterna skulle ha att säga om det...
 
Sv: UuuÄÄÄÄ!!!!

Haha, visst är det äckligt!! Jag råkade ut för samma sak en gång när stallkatten satt på min arm; jag kände nåt kallt och när jag tittade så hängde det en ca 10-15 cm lång mask ur rumpan på henne. Då var jag nära att spy och det blev inte bättre när jag var tvungen att dra ut den.. :eek:
Kommer inte ihåg vad dom långa maskarna heter, men utekatter får ju alltid mask trots att man avmaskar dom regelbundet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: UuuÄÄÄÄ!!!!

De långa runda maskarna är väl spolmask? Det här som Nala har är de berömda riskornen... segment av bandmask..... Men lika äckligt är det för det!!!

De är innekatter båda två förresten.

Allmän fråga: När en mask ramlar ut, nånstans i lägenheten..... hur länge lever den då???
Vad händer när man avmaskat?? Ramlar de ur på en gång allihop, eller nån i taget tills det tar slut? Bara när de bajsar eller konstant ploppande??

Nu är jag om möjligt ÄNNU mer äcklad....
 
Sv: UuuÄÄÄÄ!!!!

Dom dör och följer med bajen ut. Inte ska dom ramla ur en i taget. Tror inte heller att dom kan leva särskilt länge utanför kroppen. Du har nog snart fått bort dom!
 
Sv: UuuÄÄÄÄ!!!!

Okej, kattan kräktes just upp maskmedlet........ kan man ge en ny tablett???
Hon är lös i magen, det har väl kanske med masken att göra. Tipex ännu opåverkad...... phu...
 
Sv: UuuÄÄÄÄ!!!!

Assch, alla katter jag känner får mask då och då...det är inte så farligt.
Maskembryon kan faktiskt gå över med modersmjölken från mamman, så det är inte säkert att just kattungen måste äta nåt olämpligt kött för att få mask. Just därför ska man ju avmaska kattungarna i förebyggande syfte...
 
Sv: UuuÄÄÄÄ!!!!

För nåt år sen fick jag en mask på handen, den rörde på sig...
Katten är tyvärr död nu, men jag är fortfarande lika "rädd" för att hitta en mask.
Startade en tråd för några dagar sen om en annan katt som spydde upp avmaskningsmedlet + en stor härva maskar som liknade spagetti...härligt...
 
Sv: UuuÄÄÄÄ!!!!

Okej, nu kräktes hon igen!!! Denna gången ett helt nystan med mask :eek: *kräk* Jag har faktiskt kräkts...... jag med :crazy: :o
det var både hel bandmask, säkert en 4-5 dm, och sen längre smala maskar, är det spolmask det????
Hur snabbt verkar maskmedlet?? Det måste ju gå jättefort om det ha verkat redan??
Bandmasken såg död ut, rörde sig inte, medan spolmasken (eller vad det är) ringlade friskt :(
Jag avmaskade ju med Droncit, o den tar ju bara bandmask, så i morgon blir det till att få tag på annat maskmedel.

Men hur ska jag kunna sova???? :cry:
 
Sv: UuuÄÄÄÄ!!!!

Tack! Min kontakt på katthemmet skulle fixa det under förmiddagen, ska hämta vid lunch!!
 
Sv: UuuÄÄÄÄ!!!!

Åh vilken myspys tråd så här på morgonen! ;) :o :D
Har aldrig sett nå andra maskar än de små som ser ut som riskorn...

Sassy:
Jag har en innekatt som jag haft i tre år, aldrig avmaskad (förutom då innan jag fick honom från katthemmet). Det är alltså inte så stor risk att han får mask? Har frågat vet i samband med vaccination men de har också sagt att man inte behöver avmaska innekatter som inte är ute något...
 
Sv: UuuÄÄÄÄ!!!!

NU vet jag vad du menar ;) det var inte mysigt som sagt..... *kräk*
 
Sv: UuuÄÄÄÄ!!!!

Jag har innekatter som jag också haft i tre år. Försökte avmaska dem en gång i början, eftersom jag inte riktigt visste vad jag drog in med stallskorna hemma. Avmaskningen gick inget vidare :angel:

Men efter det tänkte jag om. Jag tänker inte avmaska dem förrän jag ser tecken på mask och det har jag aldrig gjort. För mig verkar det onödigt att avmaska innekatter så länge det inte märks att de har mask.
 
Sv: UuuÄÄÄÄ!!!!

Innek,atter får sällan mask utifrån och har därför nästan uteslutande spolmask, den lååånga smala sortens mask som kan komma upp i nystan.
Enligt vad jag förstått så påverkar inte avmaskningsmedlet spolmask i det första stadiet, om det nu är "äggstadiet". Dessa utvecklas sällan till maskar, så egentligen vet jag inte varför man avmaskar avelshonor och ungar. Det ska vara för att "äggena" (står still vad det egentligen heter) vandrar över med mjölken till ungarna. Men om man ändå inte kommer åt masken i det stadiet så känns det lite hopplöst. Därför är det fler och fler uppfödare som slutat avmaska sina honor och ungar sålänge dom inte har nått symptom på mask. Till apotekets, medeltillverkarens och veterinärens (iaf vissa) stora fasa :smirk:
 
Sv: UuuÄÄÄÄ!!!!

Fia är ju en duktig jägare på 7 år nu och har hittills haft mask 3 ggr på dom 5 åren hon varit ute. Imun?
 
Sv: UuuÄÄÄÄ!!!!

Okej, men så då behöver jag inte känna nå samvetskval för att jag inte avmaskar. Vill ju ändå vara på den säkra sidan... :p

MissFideli:
Spolmask, vad får dom det av då?
 
Sv: UuuÄÄÄÄ!!!!

Usch ! Din stackare.

Visst är det ofräscht med mask, och jag har tackocklov aldrig sett uppkräkta nystan.

Mina katter är ute-katter oh jag behöver inte maska dem särskilt ofta, kanske en gång om året. Så jag tror inte att du behöver avmaska din andra katt.
'
Det verkar ju helt klart som om nya katten var ganska rejält angripen eftersom den redan fått en kur.

Hoppas att det reder sig.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nu är det dags, och nu finns det ingen återvändo. Jag har ringt och fått en tid, 15-45 i morgon. Min lilla tjej ska bli ängel. Hon är...
2
Svar
26
· Visningar
1 966
Senast: Onnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp