Uvex och säkerheten?

Bukefalos 30 år!

feel

Trådstartare
Jag rider i en Charles Owen Ayr8 och är jättenöjd med den förutom att den är otroligt varm på somrarna.

Har funderat att köpa en bättre ventilerad hjälm att ha till sommaren. De jag har hittat som sitter bra och som tilltalar mig utseendemässigt är Uvex och GPA.

Men vågar man köpa en Uvex efter deras tråkiga resultat i hjämtestet i höstas? Känner ni er säkra med era Uvex? Har de uppdaterat sina hjälmar sen dess?

Jo, resultatet från Folksams hjälmtest var ju inte det bästa *milt uttryckt*
Och i ärlighetens namn, så hade jag en FP3 Classic (den svarta, blanka) tidigare, men efter att ha sett testresultatet vågade jag inte rida med den längre. Och jag rider ändå bara dressyr.
Mig veterligen har de inte gjort några förbättringar heller...

Mig veterligen har de inte gjort några förbättringar heller...
Mig veterligen var Uvex den enda tillverkaren som tog tillbaka hjälmarna.

För att svara på frågan så har jag en Uvex, men inte modellen som testades. Problemet som jag förstod det som var de stora luftinsläppshålen, den modellen jag har har mycket mindre ventilationshål.

Jag är inne på min tredje lättviktshjälm och just denna är hittills den bästa. Men hade jag tävlat terräng hade jag nog kört mer på klassisk kruka.

John Whitaker har ju en ny lättviktshjälm (den med ett stort V fram) som så vitt jag förstått dansat igenom alla tester, den köpte jag när den kom ut och har trivts bra.

@lady_vip Jo, den där första, redan 2013, tog de ju tillbaka. Men de slog ju helt ifrån sig ang. Folksams test nu i somras. Finns någon tråd om det här på utrustning tror jag, eller om det var Hästmänniska.

John Whitaker har ju en ny lättviktshjälm (den med ett stort V fram) som så vitt jag förstått dansat igenom alla tester, den köpte jag när den kom ut och har trivts bra.

Precis! Jag kommer att köpa en sådan (John Whitaker Victory) till sommaren just därför! Min nuvarande "sommarhjälm" Casco Mistral fick i samma test så dåliga resultat vid sneda islag att den inte rekommenderades alls, så med den är det definitivt färdigridet...!

Har fortfarande inte återhämtat mig efter den hjärnskakning jag fick i samband med omkullridning 18:e december då jag tyvärr hade en hjälm som bara var CE-märkt... Nu har jag köpt en Charles Owen Ayr8 att ha som vinterhjälm när jag kan börja rida igen. (BoT var visserligen bäst i test, men den passar inte min huvudform tyvärr...)

Har provat den men den var alldeles för rund för mitt huvud... Trist, för den verkar vara bra och till bra pris dessutom!

Liknande trådar

• Uvex exxential passform?
  • Beställa hjälm?
  • Säkerhetsväst och ny hjälm
  • Skillnad på olika ridhjälmar?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat