V!lken sida?

F

fnorr

Min man som är i Sverige och bygger stall samt sätter upp staket ringde och frâgade vilken sida han skulle sätta plankorna pâ.....alltsâ pâ innsidan MOT hästarna eller pâ utsidan.....vet att folk gör olika men varför?

De ska kompletteras med eltrâd....hur har ni och som sagt...varför?
 
Sv: V!lken sida?

Jaa du, ska det kompletteras med eltråd är det ju estetiskt snyggare med plankorna på utsidan!

Hade en häst i en hage med plankorna på utsidan utan eltråd o hon hade eksem så hon fnattade svansen på staketet så plankorna trycktes ut.

Hade jag satt upp staket med eltråd oxå hade jag satt plankorna ute eftersom det ser snyggare ut o eltråden ju gör att dom inte kommer åt dom
 
Sv: V!lken sida?

Jag tolkade det som att planka och eltråd satt på olika höjder. Men det kanske bara var för att vi planerat så. Uppifrån: planka, el, planka, el. (Vi tänkte ha stor häst + shettis + ett par får i hagen, det kräver sitt stängsel.)

Vill också gärna ha tips. Tror ni att det går bra att ha plankorna på utsidan i mitt fall också:confused:
 
Sv: V!lken sida?

Jag skulle nog ha satt dem på insidan för jag har varit med om en häst som gärna ville ute och ställde sig och tryckte och tryckte tills plankorna trycktes ut och då var det bara att sticka sen...

Men som någon annan skrev, om du har eltråd i samma höjd som plankorna så kan du nog ha plankorna på utsidan eftersom det är snyggare.
 
Sv: V!lken sida?

Stolparna är 2 m höga, 2 plankor pâ utsidan av stolparna samt en trâd pâ insidan av stolparna för att hindra dom frân att bita ellet "skava" mot träet. Även en trâd satt ovanpâ stolparna för att fâ lite mer höjd och sâ att dom inte "hänger" över. Sâ ungefär blir nog bra.......
 
Sv: V!lken sida?

Jag har också vart med om hästar som lutat sig mot plank när dom vart spikade på utsidan...en del har släppt i spikarna, en del blivit snea. Vill man inte att hästen ska tugga på plankorna tycker jag det är bättre med distansisolatorer så tråden kommer ut en bit.
 
Sv: V!lken sida?

När jag gick kurs på Flyinge för många år sedan skulle man sätta planken på hästsidan. Just för att det är så lätt för en häst att trycka ut dem annars.
Även om man har eltråd så skulle det sitta så som en extra säkerhet om elen av någon anledning skulle försvinna.
 
Sv: V!lken sida?

Trästaket skall alltid ha plankor/slanor på hästsidan för att minimera skaderisken. Detsamma gäller för elband och trådstaket.
 
Sv: V!lken sida?

Jag har lärt mig från femårsåldern (det som krokigt ska bli.. ;) ) att all tråd/band/plankor ska stta på insidan, på hästarnas sida. Får någon för sig att helt sonika gå ut blir det svårare när den ska "ta med sig" hela staketet, än bara en planka som det blir om de är på utsidan. Skaderisken ökar också om du har tråd/plank på usidan, om hästen kliar sig mot stolpen och fastnar tex.
 
Sv: V!lken sida?

Jag tycker det verkar logiskt och har ändrat mig....plankorna samt trâden ska jag ha pâ insidan.....tack för alla svar:)
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 956
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 808
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp