Bukefalos 28 år!

Va tycker du om Kimblewick/Jaktkandar?

Sv: Va tycker du om Kimblewick/Jaktkandar?

Det där med hur hårt kedjan skulle sitta osv. tyckte jag va jätteknepigt i början men som tur är har jag en väldigt tydlig häst.:p

Första gången jag använde bettet och satte upp för att rida bara BLÅVÄGRADE han allt jag bad om, ville inte gå fram överhuvudtaget, bara ställde sig på bakbenen och körde upp huvudet.. jag hoppade av och justerade kedjan, satte den lösare och sen gick han som på räls:)

Jag undrar, brukar ni rida på jaktkandaret på uteritter och i skogen också, eller endast när det står "arbetspass" på schemat?
 
Sv: Va tycker du om Kimblewick/Jaktkandar?

Ja precis, det är väldigt olika från häst till häst. Därför tycker jag att man skall vara försiktig i början.
Jag red ut på det först eftersom hon var väldigt het men har börjat att rida på det allt mer vid träningspass.
 
Sv: Va tycker du om Kimblewick/Jaktkandar?

Ja precis, det är väldigt olika från häst till häst. Därför tycker jag att man skall vara försiktig i början.
Jag red ut på det först eftersom hon var väldigt het men har börjat att rida på det allt mer vid träningspass.

Exakt, som när det gäller det mesta får man pröva sig fram, FÖRSIKTIGT.. Och använda mycket sunt förnuft.
Okej, hur går hon på det när ni är ute då? Hon trivs lika bra med det då? Brukar hon va het ute eller av vilken anledning använder du det vid de tillfällena?
 
Sv: Va tycker du om Kimblewick/Jaktkandar?

Hon var stark och dragig och ville inte alls sammarbeta när man var ute och red, öppnade munnen och stod emot..
Och eftersom hon går så bra på kandar så ville jag hitta något bett som hon trivdes med även fast man var ute och red, så jag provade lite olika och hon trivs helt klart bäst med ett rakt Kimbelwick med lite tungfrihet.
Nu går hon med stängd mun även fast drar järnet på åkrarna (och även när man skall ha stopp!;))
 
Sv: Va tycker du om Kimblewick/Jaktkandar?

Ja, det e precis detsamma jag har, rakt med tungfrihet.. ville ha så "lite skarpt" som möjligt om jag nu skulle ha det. Och han går ju som sagt som en klocka, så jag fick verkligen en aha-upplevelse, att bettet verkligen kan betyda SÅ mycket:smirk:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag står i valet mellan happy tongue eller lock up vad gäller inköp av ett kimblewickbett till min häst. Det kommer endast...
Svar
13
· Visningar
1 972
Senast: caballus
·
M
Utrustning Syster har ett varmblod som ridningen har strulat med sen hon köpte honom för dryga året sedan. Visade sig att han problem i ryggen, var...
Svar
6
· Visningar
1 081
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 295
Senast: -Catherine-
·
L
Utrustning Med risk för att bara få massa skäll om att det redan finns en miljon trådar om detta ska jag till mitt försvar säga att jag har sökt...
Svar
3
· Visningar
1 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp