Vabb och föräldraledighet utbruten ur Barnlös slash barnfri i ett samhälle

Inte_Ung

Trådstartare
Det var ju inte vad om stod. Jag tror vi alla är medvetna om att vi bidrar till bland annat andras barnomsorg när vi arbetar, däremot är det ju inte rättvist att många barnfria får dra ett större lass på arbetsplatsen bara för att de valt att inte få barn/inte kan få barn. Det är väldigt vanligt.
Det finns ju vissa rättigheter som barnen har via sina föräldrar.
Föräldraledighet t.ex. som kan tas ut när barnen behöver sina föräldrar hemma t.ex. under skollov.
Föräldrar har dessutom rätt till 75% arbetstid och helt ledigt barnets första 18 månader.
Den lagstadgade rätten påverkar såklart arbetsplatsen men är inte chefens fel.

https://www.ledarna.se/din-anstalln...att-till-foraldraledighet-och-annan-ledighet/
 
Det finns ju vissa rättigheter som barnen har via sina föräldrar.
Föräldraledighet t.ex. som kan tas ut när barnen behöver sina föräldrar hemma t.ex. under skollov.
Föräldrar har dessutom rätt till 75% arbetstid och helt ledigt barnets första 18 månader.
Den lagstadgade rätten påverkar såklart arbetsplatsen men är inte chefens fel.

https://www.ledarna.se/din-anstalln...att-till-foraldraledighet-och-annan-ledighet/

Nä, men det är arbetsgivarens fel om hen inte har tillräcklig täckning för det och andra anställda hamnar o kläm pga det.
 
Det finns ju vissa rättigheter som barnen har via sina föräldrar.
Föräldraledighet t.ex. som kan tas ut när barnen behöver sina föräldrar hemma t.ex. under skollov.
Föräldrar har dessutom rätt till 75% arbetstid och helt ledigt barnets första 18 månader.
Den lagstadgade rätten påverkar såklart arbetsplatsen men är inte chefens fel.

https://www.ledarna.se/din-anstalln...att-till-foraldraledighet-och-annan-ledighet/
Det är inte chefens fel men det kan skötas bättre eller sämre, jag har varit med om båda. :) Det är hur som helst inte vad tråden handlar om så jag släpper det härifrån. Jag vet att det funnits trådar om det tidigare också.
 
Det finns ju vissa rättigheter som barnen har via sina föräldrar.
Föräldraledighet t.ex. som kan tas ut när barnen behöver sina föräldrar hemma t.ex. under skollov.
Föräldrar har dessutom rätt till 75% arbetstid och helt ledigt barnets första 18 månader.
Den lagstadgade rätten påverkar såklart arbetsplatsen men är inte chefens fel.

https://www.ledarna.se/din-anstalln...att-till-foraldraledighet-och-annan-ledighet/
Visst är det så, problemet uppstår när vi barnlösa förväntas att utföra de frånvarande föräldrarnas arbete år efter år efter år.
Mycket beror på hur chefen och de andra kollegorna väljer att hantera det. I vissa arbetsgrupper tas det för givet att de utan barn alltid och utan diskussion ska täcka upp, i andra utgår man mer från arbetsbelastning och möjligheter.
 
Det finns ju vissa rättigheter som barnen har via sina föräldrar.
Föräldraledighet t.ex. som kan tas ut när barnen behöver sina föräldrar hemma t.ex. under skollov.
Föräldrar har dessutom rätt till 75% arbetstid och helt ledigt barnets första 18 månader.
Den lagstadgade rätten påverkar såklart arbetsplatsen men är inte chefens fel.

https://www.ledarna.se/din-anstalln...att-till-foraldraledighet-och-annan-ledighet/
Ett exempel är från en arbetsplats jag tidigare jobbade på. En kvinna som hade tre barn valde att i nästan tio år lägga ut föräldraledighet i nästan en månad över jul och nyår. De som blev drabbade var hennes två närmsta kollegor. Som också hade små barn men de försökte att komma överens med varandra. Men denna kvinna vägrade och sa bara att hon tänkte ta föräldraledighet.
Jag jobbar inte kvar där nu men har ibland undrat hur det är nu. Nu är hennes barn för stora för FL, så undrar vad hon säger då.
 
Ett exempel är från en arbetsplats jag tidigare jobbade på. En kvinna som hade tre barn valde att i nästan tio år lägga ut föräldraledighet i nästan en månad över jul och nyår. De som blev drabbade var hennes två närmsta kollegor. Som också hade små barn men de försökte att komma överens med varandra. Men denna kvinna vägrade och sa bara att hon tänkte ta föräldraledighet.
Jag jobbar inte kvar där nu men har ibland undrat hur det är nu. Nu är hennes barn för stora för FL, så undrar vad hon säger då.
Jag kan visst inte släppa ämnet ändå. 😅

Vi hade senast ifjol en medarbetare som meddelade att hon minsann aldrig tänkte jobba en storhelg "Because that is FAMILY TIME!" (inte en tanke på att även vi som är barnfria har familjer.) och som slutade när chefen sade att så fungerar det inte riktigt.
Generellt funkar det så att om man får ledigt jul jobbar man nyår, och tvärt om. Oavsett barnstatus.

Sedan brukar de som har barn få ledigt ändå eftersom vi är tillräckligt många som gärna jobbar och tjänar OB, men attityden är rätt bekant.
 
Jag kan visst inte släppa ämnet ändå. 😅

Vi hade senast ifjol en medarbetare som meddelade att hon minsann aldrig tänkte jobba en storhelg "Because that is FAMILY TIME!" (inte en tanke på att även vi som är barnfria har familjer.) och som slutade när chefen sade att så fungerar det inte riktigt.
Generellt funkar det så att om man får ledigt jul jobbar man nyår, och tvärt om. Oavsett barnstatus.

Sedan brukar de som har barn få ledigt ändå eftersom vi är tillräckligt många som gärna jobbar och tjänar OB, men attityden är rätt bekant.
Ja det är så konstigt med de som hävdar att "på julen ska man vara med familjen och barnen." Men samtidigt skiter de i andras barn...
 
Fast då får de i så fall också räkna med att de där barnfria medarbetarna de bygger verksamheten på eventuellt ger upp och slutar, det är inte heller bra. Vad gör man då? På något sätt får ju AG fixa så att det blir hyfsat rättvist på arbetsplatsen.
Ibland så är det inte möjligt.
Om det inte finns någon att anställa så gör det ju inte det.
De kör på så länge som det går och när det tar stopp så får de stänga eller dra ner på verksamheten under semestertider.
Tyvärr är det den bistra verkligheten.
 
Ibland så är det inte möjligt.
Om det inte finns någon att anställa så gör det ju inte det.
De kör på så länge som det går och när det tar stopp så får de stänga eller dra ner på verksamheten under semestertider.
Tyvärr är det den bistra verkligheten.
Att de som har barn frivilligt drar sitt strå till stacken finns ju också som alternativ, men det kan givetvis inte AG påverka. Förutom att göra som vår chef då, som helt enkelt sa att det inte går att garantera ledighet varje gång, varje högtid, varje år.
Vissa verksamheter går ju inte heller stänga ned.

Mor min arbetade inom vården när vi växte upp, hon jobbade i princip varje jul. Antingen förmiddag eller kväll, vi fick fira när hon var hemma. 🤷‍♂️
 
Visst är det så, problemet uppstår när vi barnlösa förväntas att utföra de frånvarande föräldrarnas arbete år efter år efter år.
Mycket beror på hur chefen och de andra kollegorna väljer att hantera det. I vissa arbetsgrupper tas det för givet att de utan barn alltid och utan diskussion ska täcka upp, i andra utgår man mer från arbetsbelastning och möjligheter.

Och i andra är det den med barn som har (näst) tyngst arbetsbelastning och mest plus på flexen.

(Men jag vet att jag inte följer normen i just det avseendet).
 
Att de som har barn frivilligt drar sitt strå till stacken finns ju också som alternativ, men det kan givetvis inte AG påverka. Förutom att göra som vår chef då, som helt enkelt sa att det inte går att garantera ledighet varje gång, varje högtid, varje år.
Vissa verksamheter går ju inte heller stänga ned.
Det förväntas av samhället att föräldrar skall prioritera sina barn i första rummet.
Det är därför rätten till föräldraledighet finns.
Barnen är just barn en mycket kort tid och om det blir fel där så blir det mycket dyrt och besvärligt samt medför framtida lidande för barnen om föräldrarna inte gör just det, tar hand om sina barn.

I Sverige så överrider föräldraledighet semester.
Man kan liksom bara meddela när man tänker ta ut den och det finns inget som en arbetsgivare kan göra åt den saken.
 
Det förväntas av samhället att föräldrar skall prioritera sina barn i första rummet.
Det är därför rätten till föräldraledighet finns.
Barnen är just barn en mycket kort tid och om det blir fel där så blir det mycket dyrt och besvärligt samt medför framtida lidande för barnen om föräldrarna inte gör just det, tar hand om sina barn.

I Sverige så överrider föräldraledighet semester.
Man kan liksom bara meddela när man tänker ta ut den och det finns inget som en arbetsgivare kan göra åt den saken.
Ja absolut, men man kan ju välja att inte lägga föräldraledigt under de mest önskade veckorna på sommaren tillexempel. Jag tycker det är idiotiskt att alla förskolor stänger samtidigt på sommaren men ofta har ju barn två föräldrar och man kanske då får tänka att man inte kan ha alla de veckorna båda två.
 
Ja absolut, men man kan ju välja att inte lägga föräldraledigt under de mest önskade veckorna på sommaren tillexempel. Jag tycker det är idiotiskt att alla förskolor stänger samtidigt på sommaren men ofta har ju barn två föräldrar och man kanske då får tänka att man inte kan ha alla de veckorna båda två.
Men prioriteringen enligt samhällets behov är att barnen måste få komma först.
Det är ju de som skall bära samhället framöver.

Det tar en By för att fostra ett barn.
Och alla barn är allas barn.
Den delen ligger i samhällskontraktet.
 
Det förväntas av samhället att föräldrar skall prioritera sina barn i första rummet.
Det är därför rätten till föräldraledighet finns.
Barnen är just barn en mycket kort tid och om det blir fel där så blir det mycket dyrt och besvärligt samt medför framtida lidande för barnen om föräldrarna inte gör just det, tar hand om sina barn.

I Sverige så överrider föräldraledighet semester.
Man kan liksom bara meddela när man tänker ta ut den och det finns inget som en arbetsgivare kan göra åt den saken.

Men du måste förstå att det kan bli ett stort bekymmer för de barnlösa kollegorna, som kan få ökad arbetsbelastning och inte få önskad ledighet? Händer det gång på gång, år efter år, så kan den som inte har barn ledsna och söka sig till annat jobb med en annan sammansättning av kollegor. De med barn kan också ta hänsyn till sina kollegor och inte alltid vara lediga den mest attraktiva tiden varje år. Genom åren har jag sett hur kollegor som är föräldrar hanterar detta olika, vissa hävdar sina rättigheter hela tiden och har ingen förståelse för att det påverkar kollegorna negativt medan andra är smidiga och söker samarbete.

Det finns chefer som förstår problemet och försöker ge de utan barn andra lättnader/fördelar. Hos en sådan arbetsgivare stannar man, hos en där den utan barn alltid förväntas ställa upp söker man sig vidare.
 
Men prioriteringen enligt samhällets behov är att barnen måste få komma först.
Det är ju de som skall bära samhället framöver.

Det tar en By för att fostra ett barn.
Och alla barn är allas barn.
Den delen ligger i samhällskontraktet.
Ja, den prioriteringen ligger på samhällsnivå och behöver inte förstärkas av arbetsgivare genom att ha olika förväntningar på prioritet vid uttag av semester med avseende på om man just har barn eller inte. Den respekterar de genom att följa regler kring föräldraledighet och organisera för det. Jag tror de flesta har förståelse för att ensamstående med enskild vårdnad har en situation som kan bli supersvår, särskilt om man saknar nätverk kring sig - men just det är en extremt liten del av alla föräldrar.

Jag tror de flesta är beredda att lyssna och kompromissa och hitta lösningar, problemet är om det är på förhand givet att någon/några alltid drar kortaste strået.
 
Det förväntas av samhället att föräldrar skall prioritera sina barn i första rummet.
Nja. De ska prioriteras högt. Men att det alltid ska göras före allt annat oavsett konsekvenser på andra plan -och oberoende av om det gäller verkliga, angelägna behov eller egna önskemål och preferenser - håller jag inte med om att det finns allmän konsensus om.

Är ju bl.a. därför som vi har en lagstadgad rätt till barnomsorg - för att föräldrarna ska kunna arbeta på så lika villkor som andra och oberoende av om skolan har undervisningsdagar eller inte. För att barnen inte ska ställas emot arbete, som att det är oförenliga saker att prioritera emellan.

Avsikten bakom regeln att AG inte kan neka FL har inte varit att de arbetstagarnas behov av ledighet ska sättas framför andra arbetstagares behov av ledighet. De reglerna har tillkommit av andra anledningar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 640
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp