Bukefalos 28 år!

Snart sjuåringen gick på lov igår. Några timmar efter att han slutat skolan började han spy… Magsjukan var inte välkommen hit men tog sig tydligen in i alla fall :( Han som skulle åka till mormor och morfar idag för att sova där några nätter och göra roliga saker, han har planerat det i flera veckor med dem :(
Så typiskt. Jag vet inte hur många höstlov/påsklov/ jullov/sportlov dottern tillbringat i sjuksängen. Det är så tråkigt.
 
Vi hann spendera fyra dagar på förskolan denna vecka men nu verkar det vara en ny förkylning på gång med riktigt jobbig hosta. Innan dess var vi hemma 1,5 vecka med först ögoninfektion och sen feber. Så vabruari verkar stämma bra i år. 🙃 Lyckligtvis hade vi en rätt lugn höst med få sjukdagar. Första året på förskolan så tror jag vi räknade ut att vi vabbade i snitt två dagar i veckan och då har vi bara ett barn... Så väldigt tacksam att senaste året varit betydligt bättre.
 
Lillpluttan har sån fruktansvärd hosta, framför allt första timmarna efter att hon somnat. Vaknade nyss av ännu en hostattack och var helt otröstlig. På 1177 känns det nästan som att de avråder från hostmedicin, att de inte hjälper typ.

Har någon erfarenhet av receptfri hostmedicin på barn? Hon är 2 år..
 
Lillpluttan har sån fruktansvärd hosta, framför allt första timmarna efter att hon somnat. Vaknade nyss av ännu en hostattack och var helt otröstlig. På 1177 känns det nästan som att de avråder från hostmedicin, att de inte hjälper typ.

Har någon erfarenhet av receptfri hostmedicin på barn? Hon är 2 år..
Vår dotter har också en riktigt gräslig hosta. Den har suttit i i tre veckor nu tror jag, så fort vi tror den är på väg bort så kommer den tillbaka. Läkaren på VC sa slemlösande hostmedicin som tips om vi vill ge något men vi har avvaktat hittills pga låg evidens för att hostmedicin ger mer effekt än bara vätska. Går den inte bort snart så måste vi dock köpa hostmedicin, så jag hoppas på bra tips i tråden!
 
Lillpluttan har sån fruktansvärd hosta, framför allt första timmarna efter att hon somnat. Vaknade nyss av ännu en hostattack och var helt otröstlig. På 1177 känns det nästan som att de avråder från hostmedicin, att de inte hjälper typ.

Har någon erfarenhet av receptfri hostmedicin på barn? Hon är 2 år..

Vi har gett receptfri hostmedicin flera gånger till vår fyraåring. Tycker det har hjälpt en hel del i princip alla gånger. Bronwel kids+ family är den barnet gillat bäst.

Har aldrig hört att det avråda men har aldrig heller pratar med 1177 om det. När barnet hostar så mycket på natten att ingen får sova så provar jag nästan vad som helst som inte verkar direkt olämpligt 😅
 
Senast ändrad:
Lillpluttan har sån fruktansvärd hosta, framför allt första timmarna efter att hon somnat. Vaknade nyss av ännu en hostattack och var helt otröstlig. På 1177 känns det nästan som att de avråder från hostmedicin, att de inte hjälper typ.

Har någon erfarenhet av receptfri hostmedicin på barn? Hon är 2 år..
Vi har gett Coldy honey efter tips från vänner, vet inte om den egentligen hjälper men stundtals verkar det i allafall sammanfalla med en något bättre natt 😬. Min ena son har dessutom efterfrågat den själv den här omgången av hosta så den verkar ju helt okej smakmässigt.
 
Vår dotter har också en riktigt gräslig hosta. Den har suttit i i tre veckor nu tror jag, så fort vi tror den är på väg bort så kommer den tillbaka. Läkaren på VC sa slemlösande hostmedicin som tips om vi vill ge något men vi har avvaktat hittills pga låg evidens för att hostmedicin ger mer effekt än bara vätska. Går den inte bort snart så måste vi dock köpa hostmedicin, så jag hoppas på bra tips i tråden!
Då har vi tolkat det lika då..men känner mig lite desperat nu så skadar väl inte att testa. Om det bara kan ta bort udden av det är det ju värt.
 
Vi har gett Coldy honey efter tips från vänner, vet inte om den egentligen hjälper men stundtals verkar det i allafall sammanfalla med en något bättre natt 😬. Min ena son har dessutom efterfrågat den själv den här omgången av hosta så den verkar ju helt okej smakmässigt.
Tack för tips!
 
Vi har gett receptfri hostmedicin flera gånger till vår fyraåring. Tycker det har hjälpt en hel del i princip alla gånger. Bronwel kids+ family är den barnet gillat bäst.

Har aldrig hört att det avråda men har aldrig heller pratar med 1177 om det. När barnet hostar så mycket på natten att ingen får sova så provar jag nästan vad som helst som inte verkar direkt olämpligt 😅
Har inte pratat med 1177 om det, utan läst på deras sida. Avråda var väl fel ord, men står typ att det inte brukar hjälpa, utan mer vätska, höja huvudändan i sängen osv. Det sistnämnda går dock inte här då hon ligger åt olika håll hela tiden..

Tack för tipset om Bronwel!
 
Vår dotter har ju förkylningsastma och hennes inhalator Flutide gör underverk för hennes hosta. Hon fick inhalatorn förra vintern då hon varit rosslig i lungorna en längre tid, och det försvann när hon började inhalera. Sedan behövdes det inte under vårhalvåret och när förkylningarna kom tillbaks på hösten så blev hon aldrig sådär rosslig igen, men däremot fick hon alltid hemsk hosta. Jag tänkte inte alls på att hon skulle behöva inhalatorn igen eftersom andningen lät bra. Sedan började sonens andning bli ansträngd, det pep och knarrade när han blev förkyld så vi sökte vård för honom och även han fick Airomir och Flutide. I samband med det frågade jag om dotterns hosta och de sa att det kunde hjälpa att inhalera så de skrev ut till henne också. Då har hon fått kraftiga hostattacker på nätterna i flera veckor, och det försvann direkt med Flutide. Nu var ju inhalatorerna slut när hon blev sjuk förra veckan och hon låg en hel natt och hostade med bara sekunders uppehåll. Dagen efter inhalerade hon två gånger med Flutide och ingen hosta den natten.

Nu har ju hon som sagt förkylningsastma men jag skriver det för att den var svår att upptäcka hos båda våra barn, och det gick månader innan vi förstod det och sökte vård. Så om någon i tråden har omfattande problem med hostan, rosslighet eller ansträngd andning/andfåddhet så kolla upp det direkt. Vi trodde det var helt normal andning/hosta under förkylning men läkarna tyckte vi skulle testa att inhalera och det har gjort underverk för båda barnen.
 
@Midsommarblomster Bra tips! Vi har astma i släkten så vi har alltid det lite i bakhuvudet. Vi sökte vård för dotterns hosta redan efter någon vecka och allt var ok enligt läkare efter att ha lyssnat på lungor etc.
 
Vår dotter har ju förkylningsastma och hennes inhalator Flutide gör underverk för hennes hosta. Hon fick inhalatorn förra vintern då hon varit rosslig i lungorna en längre tid, och det försvann när hon började inhalera. Sedan behövdes det inte under vårhalvåret och när förkylningarna kom tillbaks på hösten så blev hon aldrig sådär rosslig igen, men däremot fick hon alltid hemsk hosta. Jag tänkte inte alls på att hon skulle behöva inhalatorn igen eftersom andningen lät bra. Sedan började sonens andning bli ansträngd, det pep och knarrade när han blev förkyld så vi sökte vård för honom och även han fick Airomir och Flutide. I samband med det frågade jag om dotterns hosta och de sa att det kunde hjälpa att inhalera så de skrev ut till henne också. Då har hon fått kraftiga hostattacker på nätterna i flera veckor, och det försvann direkt med Flutide. Nu var ju inhalatorerna slut när hon blev sjuk förra veckan och hon låg en hel natt och hostade med bara sekunders uppehåll. Dagen efter inhalerade hon två gånger med Flutide och ingen hosta den natten.

Nu har ju hon som sagt förkylningsastma men jag skriver det för att den var svår att upptäcka hos båda våra barn, och det gick månader innan vi förstod det och sökte vård. Så om någon i tråden har omfattande problem med hostan, rosslighet eller ansträngd andning/andfåddhet så kolla upp det direkt. Vi trodde det var helt normal andning/hosta under förkylning men läkarna tyckte vi skulle testa att inhalera och det har gjort underverk för båda barnen.
Bra tips! Vad var det som gjorde att ni kom på att det kunde vara astma? Min son har haft lite ansträngd andning ibland vid förkylning och hosta men när jag ringt vården har de aldrig tyckt att vi behöver åka dit utan har fått hostmedicin utskrivet eller bara de vanliga tipsen om varm saft (mina barn avskyr både saft och varma drycker så det är totalt bortkastat).
 
@Midsommarblomster Bra tips! Vi har astma i släkten så vi har alltid det lite i bakhuvudet. Vi sökte vård för dotterns hosta redan efter någon vecka och allt var ok enligt läkare efter att ha lyssnat på lungor etc.

Dotterns första läkare bedömde också att hennes lungor lät bra, så det var därför vi lät det vara i flera månader. Tillslut kände jag att det här känns ju inte normalt, såhär ska man ju inte låta? Då var maken iväg till VC och vi fick direkt remiss till astmaläkare som gjorde en annan bedömning. Med sonen var det lite samma visa. Husläkaren tyckte att hans lungor lät bra, men han sa också att det kan vara en ögonblicksbild så han skrev en remiss för säkerhets skull. Nästa läkare sa direkt ”det här låter inte bra alls” och han fick något hon kallade ”akutsänka”, alltså 4 puffar med Airomir på raken.

Så det jag tagit med mig är att man dels kan träffa läkare som tycker att det är helt normalt, särskilt i början av en förkylning och att det kan vara övergående. Man får komma tillbaks om det blir ett mer långdraget problem. Men också att andningen verkligen kan variera och att den låter bra just under läkarbesöket behöver inte betyda mer än just det.
 
Bra tips! Vad var det som gjorde att ni kom på att det kunde vara astma? Min son har haft lite ansträngd andning ibland vid förkylning och hosta men när jag ringt vården har de aldrig tyckt att vi behöver åka dit utan har fått hostmedicin utskrivet eller bara de vanliga tipsen om varm saft (mina barn avskyr både saft och varma drycker så det är totalt bortkastat).

Jag tyckte att det var jättesvårt att upptäcka. Med dottern hade vi ingen tanke om det, bara att det inte kändes normalt att det rosslade flera månader. Man kunde känna hur bröstkorgen vibrerade när hon andades. Så vi valde att kolla upp det en gång till utan egna tankar om vad det skulle kunna vara. Jag hade bara tänkt att hon lät slemmig och förkyld, men det kändes som sagt inte bra att det aldrig gick över.

Sonen lät ofta andfådd, men han är å andra sidan väldigt aktiv och lite hetsig som person så det hade ju också varit rimligt att han andades häftigt av den anledningen. Men jag sökte vård för att jag upptäckte att det kom ett knarrande ljud när han andades. Jag upptäckte det först på natten och då trodde jag att han gnisslade tänder. Han hade precis fått sina främre tänder uppe och bet ofta ihop hårt för att det var nytt och kändes väl annorlunda, så när det knarrade om nätterna så antog jag att det var det. Han sov dessutom, om möjligt, ännu sämre de nätterna. Om ens alls. Sen upptäckte jag det dagtid, när han bara satt still och slappnade av. Förstod då att det var andningen som lät och kunde lägga ihop 1 och 1 med sömnen. Spelade in det på telefonen och var beredd att visa läkaren. Men hon hörde direkt att han lät ansträngd, och det var en sån dag när han bara lät som vanligt enligt mig. Lite andfådd kanske, men han höll ju också på att flaxa runt. Så hon frågade ”låter han alltid såhär” och ja, jag tror det? Så nej, inte världens enklaste sak att upptäcka.

Så tips, boka tid på VC och be dem lyssna när han är sjuk men spela också in på telefonen om du tycker att det låter konstigt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 155
Senast: Dimmoln
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 659
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag håller på att bli tokig... I torsdags var jag i stallet och det fullkomligt kryllade av knott, kände att de va i håret och kröp...
Svar
19
· Visningar
2 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp