Jag tyckte att det var jättesvårt att upptäcka. Med dottern hade vi ingen tanke om det, bara att det inte kändes normalt att det rosslade flera månader. Man kunde känna hur bröstkorgen vibrerade när hon andades. Så vi valde att kolla upp det en gång till utan egna tankar om vad det skulle kunna vara. Jag hade bara tänkt att hon lät slemmig och förkyld, men det kändes som sagt inte bra att det aldrig gick över.

Sonen lät ofta andfådd, men han är å andra sidan väldigt aktiv och lite hetsig som person så det hade ju också varit rimligt att han andades häftigt av den anledningen. Men jag sökte vård för att jag upptäckte att det kom ett knarrande ljud när han andades. Jag upptäckte det först på natten och då trodde jag att han gnisslade tänder. Han hade precis fått sina främre tänder uppe och bet ofta ihop hårt för att det var nytt och kändes väl annorlunda, så när det knarrade om nätterna så antog jag att det var det. Han sov dessutom, om möjligt, ännu sämre de nätterna. Om ens alls. Sen upptäckte jag det dagtid, när han bara satt still och slappnade av. Förstod då att det var andningen som lät och kunde lägga ihop 1 och 1 med sömnen. Spelade in det på telefonen och var beredd att visa läkaren. Men hon hörde direkt att han lät ansträngd, och det var en sån dag när han bara lät som vanligt enligt mig. Lite andfådd kanske, men han höll ju också på att flaxa runt. Så hon frågade ”låter han alltid såhär” och ja, jag tror det? Så nej, inte världens enklaste sak att upptäcka.

Så tips, boka tid på VC och be dem lyssna när han är sjuk men spela också in på telefonen om du tycker att det låter konstigt.
Jag har ju tänkt tanken, men känns typ som att "alla" barn får den diagnosen?

Vi har ju varit hos läkare 2 gånger som lyssnat och de säger bara att så är det första året på förskola. :cautious:
 
Jag har ju tänkt tanken, men känns typ som att "alla" barn får den diagnosen?

Vi har ju varit hos läkare 2 gånger som lyssnat och de säger bara att så är det första året på förskola. :cautious:

Ja, jag upplever också att det är vanligt och att de är generösa med att skriva ut inhalatorer. För att de ska kunna ställa diagnos måste det upprepas vid minst 3 tillfällen så de skriver ju ut inhalatorer som en del i att se om mönstret upprepar sig, med arbetsnamnet ”förkylningsastma” under tiden. Små barn med små luftvägar får det ju lätt tufft, och för de flesta växer det bort.

Det låter som ett konstigt svar. Att barn blir sjuka ofta på förskolan är väl helt normalt men de ska ju kunna andas ändå. Det är ju två olika saker tänker jag.
 
Har hört samma, det går egentligen inte att ställa diagnosen på så små barn så man testar med att skriva ut inhalator, funkar det så är det troligen det. Och ofta växer det bort inom något-några år.

Min son fick också en för 1,5 år sedan, ihop med uppföljning några månader senare hos KOL-sköterska på vårdcentralen. Mycket gulligt väntrum där, 80-åringar och en liten parvel! :D
På honom verkar det ha vuxit bort nu, vi har inte haft behov av att använda inhalatorn på över ett halvår.
 
Jag har ju tänkt tanken, men känns typ som att "alla" barn får den diagnosen?

Vi har ju varit hos läkare 2 gånger som lyssnat och de säger bara att så är det första året på förskola. :cautious:
Vi har samma erfarenhet med segdragen hosta som störde sömnen tills barnet fick flutide och airomir. Det tog rätt lång tid att få det utskrivet då gamla BVC inte tyckte man kunde utreda så små barn. Det finns ju inget direkt farligt med de medicinerna men om man som tex vårat barn behöver stå på kontinuerlig behandling september-april så ska man vara extra noga med tänderna då flutiden ökar risken för karies.
 
Vi har samma erfarenhet med segdragen hosta som störde sömnen tills barnet fick flutide och airomir. Det tog rätt lång tid att få det utskrivet då gamla BVC inte tyckte man kunde utreda så små barn. Det finns ju inget direkt farligt med de medicinerna men om man som tex vårat barn behöver stå på kontinuerlig behandling september-april så ska man vara extra noga med tänderna då flutiden ökar risken för karies.
Och @Midsommarblomster

Tack för era erfarenheter!

Nu har vi fått tid till jourcentralen idag kl 11..Får se vad de säger denna gången..
 
Nu kör vi på med lite vabruari här. Yngsta snorar och har feber. Lediga idag men blir ju vab imorgon då. Hade tänkt åka till åka till biblioteket idag ju... :(
 
Nu har vi varit hos doktorn. Han tyckte lungor lät bra, så ingen astma utan väldigt slemmiga luftrör. Skrev ut Mollipect. Tog även snabbsänkan som var under 5. Hoppas hon får lite lindring av slemlösande 🙏
 
Nu har vi varit hos doktorn. Han tyckte lungor lät bra, så ingen astma utan väldigt slemmiga luftrör. Skrev ut Mollipect. Tog även snabbsänkan som var under 5. Hoppas hon får lite lindring av slemlösande 🙏

Varnar lite för mollipect, vi fick den utskriven vid en RS-infektion vid 10 månaders ålder. Den har visat sig ha så låg evidens att den inte är med i högkostnadsskyddet så ni kommer få betala den med egna pengar trots att den är till barn. Och den smakar inte gott, vi hade en kamp att få i barnet varje dos. Inte kul :( När läkaren sedan skickade oss till barnakuten under samma infektion avrådde barnläkaren från Mollipect och tyckte att den kunde vi sluta med direkt.

Även senare har VC försökt skriva ut Mollipect för "det är det vi har att skriva ut" men då har vi faktiskt avstått den och fått bekräftande från läkaren att den ändå inte hjälper, men den ville kunna ge oss "något" åtminstone.
Tycker barnet den smakar okej är det kanske värt att testa men här har det inte gått tyvärr.
 
Varnar lite för mollipect, vi fick den utskriven vid en RS-infektion vid 10 månaders ålder. Den har visat sig ha så låg evidens att den inte är med i högkostnadsskyddet så ni kommer få betala den med egna pengar trots att den är till barn. Och den smakar inte gott, vi hade en kamp att få i barnet varje dos. Inte kul :( När läkaren sedan skickade oss till barnakuten under samma infektion avrådde barnläkaren från Mollipect och tyckte att den kunde vi sluta med direkt.

Även senare har VC försökt skriva ut Mollipect för "det är det vi har att skriva ut" men då har vi faktiskt avstått den och fått bekräftande från läkaren att den ändå inte hjälper, men den ville kunna ge oss "något" åtminstone.
Tycker barnet den smakar okej är det kanske värt att testa men här har det inte gått tyvärr.
Det lät ju hoppfullt haha hämtade ut direkt, visste inte ens att man inte brukar betala medicin till barn.

Vi får väl se hur det går, testar iaf. Det är redan kamp med alvedon så vi är vana tyvärr. 😫
 
Nu har vi varit hos doktorn. Han tyckte lungor lät bra, så ingen astma utan väldigt slemmiga luftrör. Skrev ut Mollipect. Tog även snabbsänkan som var under 5. Hoppas hon får lite lindring av slemlösande 🙏
Vill du prova huskurer så stäng in er i badrummet och spola varmvatten så hon får andas ånga. Varmt vatten med honung har också hjälpt dottern när hon haft långvarig hosta, och nån gång har hon fått varm mjölk med Kanolds ectalyptus-menthol tabletter upplösta i, som hjälpt när hon haft hosta tillsammans med halsont.
 
Vill du prova huskurer så stäng in er i badrummet och spola varmvatten så hon får andas ånga. Varmt vatten med honung har också hjälpt dottern när hon haft långvarig hosta, och nån gång har hon fått varm mjölk med Kanolds ectalyptus-menthol tabletter upplösta i, som hjälpt när hon haft hosta tillsammans med halsont.
Tack för tips! Är ju svårt när det endast är nattetid det blir kaos..åsså är hon så ledsen att det är svårt att få henne att dricka nåt. Men tar med mig tipsen! 🙌
 
Jag har läst att vissa tycker den hjälper! Men att det kanske tar ett par dagar? Har ni gett även under dagen eller på kvällen bara?
Har nog oftast gett till natten. Ibland mitt i natten om han vaknar och hostar mycket. Han gillar den inte så kan ibland vara lite svårt att motivera tyvärr…

(Konstigt nog åt han penicillinet utan knorr O_o)
 
Har nog oftast gett till natten. Ibland mitt i natten om han vaknar och hostar mycket. Han gillar den inte så kan ibland vara lite svårt att motivera tyvärr…

(Konstigt nog åt han penicillinet utan knorr O_o)
Okej. Näe vår dotter gillar inte alvedon heller, och det är den enda medicinen hon fått så hon börjar ju gråta bara man nämner ordet medicin tyvärr..
 
Hur mår ni ute i stugorna?

Här har alla blivit sjuka nu. Det känns tufft att ta hand om små när man är så sjuk själv. Ingen sömn. Uppe vid 5. Jag funderar på hur vi ska fördriva dagen. Vad gör ni när barnen är sjuka? Vi tittar mer på barnprogram än vanligt men det kan heller inte bli allt för mycket, eftersom de är så små. Själv funderar jag om jag måste uppsöka vården för mitt öra. Det känns som att trumhinnan spricker då och då när jag sväljer eller snyter mig. Hemskt ont, och har hållit i sig sedan i torsdags morse nu.

Hur mår ni? Vad gör ni? Jag tänkte att en tråd för lite gnäll och tröst kan vara på sin plats. Förstår att många har kräksjuka. Ni är i mina tankar!
Här började vi den 3/1 med 2 veckors influensa (har aldrig varit så sjuk som vuxen) på mig. En halv vecka in blev dottern sjuk i samma. 3 dagar efter att vi var friska så blev mannen sjuk och sedan sonen. 2 dagar efter att sonen blev frisk kräktes dottern. Detta var i tisdags. Och nu har sonen öroninflammation 🙈 och mannen har feber igen 🙄

2024 är året då vi tänkte ta alla sjukdomar på en gång och få det överstökat 🤣

Barnen är 6 resp 9 år så det här med en massa sjukdomar borde man ju få slippa vid det här laget..
 
Barnen har klarat sig ganska bra från sjukdomar, två minsta hostar lite nu men är pigga och som "vanligt". 13åringen verkar ha ngt, sen innan jul har hon har ofta ont i huvudet och känner sig hängig.
Ska nog boka en läkartid till henne och be om ett blodprov, kanske har hon brist på ngt.

Jag själv började året med covid som följdes upp med det värsta skrovet i min reumatism som jag har haft. Har inte helt tagit mig ur det än, värken är bättre men känner mig helt slut och energilös. Jag hoppas att vi slipper sjukdomar för jag vet inte riktigt hur jag ska orka det just nu.

Här verkar det annars inte gå så mycket magsjuka just nu, det var en topp med det runt jul. Förra veckan var det sportlov (då är även förskolan stängd) men innan det sätt det en lapp om att det var många sjuka, halsfluss, scharlakarnsfeber och influensa +vanliga förkylningar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 823
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 039
Senast: Dimmoln
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 411
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag håller på att bli tokig... I torsdags var jag i stallet och det fullkomligt kryllade av knott, kände att de va i håret och kröp...
Svar
19
· Visningar
2 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Ultraljud

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp