Jag kommer ihåg för ganska precis ett år sen när alla var sjuka i en fruktansvärd influensa. Jag var på gränsen att behöva sjukintyg för dag 8, aldrig någonsin hänt i mitt liv för influensa.

Barnen började först med en intensiv magsjuka som sen övergick i feber, vi vuxna hade hög feber i en veckan. Jag var helt slut, helammade ettåringen som vägrade äta något annat pga sjukdom, åt knappt själv så bara det gjorde mig slut och så 39-40 graders feber på det.

Vid ett tillfälle satt jag och bölade med ettåringen i knäet och sjöng "klappa händerna när du är riktigt glad". Det sammanfattar den veckan bra! Fy fan.

När jag kom till vc och tog snabbsänkan bölade jag igen när sköterskan konstaterade att "ja ni har nog haft en helvetesvecka".

Det är inte lätt att vara sjuk och ta hand om barn. Speciellt inte sjuka barn som kräver extra av en när man knappt orkar med kvartsfart.

Men herregud vad tufft. Man blir ju så utsatt också som inte kan ta hjälp av någon, man måste liksom orka. Oavsett om man gör det eller inte.

Det fina i kråksången är att jag tycker att man lär sig mycket om sig själv, och sin familj, när man hamnar i sådana lägen. Man lär sig vad som fungerar och inte, hur man kan ta genvägar, vad vi vuxna behöver när det blir som mest kritiskt och hur vi kan hjälpa varandra. Det är väl inte värt mödan, men jag försöker i varje fall tänka att jag får med mig något av allt.
 
Hur mår ni ute i stugorna?

Här har alla blivit sjuka nu. Det känns tufft att ta hand om små när man är så sjuk själv. Ingen sömn. Uppe vid 5. Jag funderar på hur vi ska fördriva dagen. Vad gör ni när barnen är sjuka? Vi tittar mer på barnprogram än vanligt men det kan heller inte bli allt för mycket, eftersom de är så små. Själv funderar jag om jag måste uppsöka vården för mitt öra. Det känns som att trumhinnan spricker då och då när jag sväljer eller snyter mig. Hemskt ont, och har hållit i sig sedan i torsdags morse nu.

Hur mår ni? Vad gör ni? Jag tänkte att en tråd för lite gnäll och tröst kan vara på sin plats. Förstår att många har kräksjuka. Ni är i mina tankar!
Vi är faktiskt superfriska (ta i trä) men var å andra sidan sjuka (inte barnet dock lol) typ hela hösten. Mådde riktigt röv nov-Dec så tänker att vi slipper nu som kompensation. Jinxar säkert nu så återkommer nog om nån dag 😂
 
Jobbigt med 72h men samtidigt är det nog bra, hade behövts hos oss just nu. Då kanske de som fular med 48h i alla fall håller hemma barnen i 48 h😅

Däremot är ju frågan om de kan kräva det om bara ni vuxna är sjuka? Vuxna är rekommenderade att stanna hemma ett kräkfritt dygn. Det finns ju inte underlag för varken sjukskrivning eller vab i 72 h om alla är friska.
Kan och kan...dom har det som regel och jag tycker själv 24 rimmar känns lite. Är aldrig pigg efter bara ett kräkfritt dygn.
 
Vi har alltid tur med sjukdomar. Vi kanske har vabbat en vecka totalt hela hösten och fram tills nu, och då har det handlat om lite hosta som vi inte har vetat hur den ska utvecklas. Oftast konstaterar vi att det var lite morgonrossel, så har man vabbat ett friskt barn… peppar peppar!

Där emot är det tufft att vara gravid i vecka 32 med en treåring att tänka på. :heart
 
Vi har alltid tur med sjukdomar. Vi kanske har vabbat en vecka totalt hela hösten och fram tills nu, och då har det handlat om lite hosta som vi inte har vetat hur den ska utvecklas. Oftast konstaterar vi att det var lite morgonrossel, så har man vabbat ett friskt barn… peppar peppar!

Där emot är det tufft att vara gravid i vecka 32 med en treåring att tänka på. :heart

Ja fy tusan, jag har förträngt det. Det sägs ju att ”graviditet är ingen sjukdom” och det stämmer ju - men det är fasen värre 😅
 
Vi var på förskolan och hälsade på i fredags, dit vi ska söka för killarna från augusti. Det var enda gången vi träffade andra människor på ett par dagar. Alla barnen var ute o lekte, vi släppte våra att leka inne en stund medan vi pratade med pedagogerna.

Sedan igår lunch är vi golvade alla fyra. Kaskad ur båda ändar plus förkylningssymptom inkl feber, på alla fyra. Killarna sover ju kasst redan innan.

Första gången vi sätter foten där, tjugo minuter. De borde skylta med BIOHAZARD, och plasta in hela stället som i E.T. :wtf:
 
Vi var på förskolan och hälsade på i fredags, dit vi ska söka för killarna från augusti. Det var enda gången vi träffade andra människor på ett par dagar. Alla barnen var ute o lekte, vi släppte våra att leka inne en stund medan vi pratade med pedagogerna.

Sedan igår lunch är vi golvade alla fyra. Kaskad ur båda ändar plus förkylningssymptom inkl feber, på alla fyra. Killarna sover ju kasst redan innan.

Första gången vi sätter foten där, tjugo minuter. De borde skylta med BIOHAZARD, och plasta in hela stället som i E.T. :wtf:
Åh fy! Håller fullständigt med dig 🙈
Som Leif GW sa en gång, små barn kan användas som biologiska stridsvapen 😅
 
Dottern kom hem med snuva i fredags och fick feber på kvällen. Men det är årets första förkylning så vi klarade oss åtminstone hela januari. Tycker det blev klart bättre med sjukperioder efter femårsdagen (hon är sju nu) men det är säkert individuellt. Sist hon var sjuk var nog i början av jullovet? Sen är det så mycket lättare med barn som kan roa sig själva en stund utan problem.
 
Den lilla (5 år) har de senaste veckorna varit hemma för förkylning - vattkopppor - förkylning igen. Den stora (10 år) är just nu förkyld med världens hosta, har dubbelsidig öroninflammation OCH vattkoppor. Jippie.

Edit: Jag är själv pangförkyld också. Sambon verkar dock ha klarat sig. Än så länge.
 
Vi fick förra veckan på förskolan, nu vab igen. Feber och förkyld. Mitt barn blir dock aldrig lugn och mysig när han är sjuk, samma energi men sämre tålamod och humör.

Tror inte att alla i familjen varit friska eller symtomfria samtidigt sedan september när sonen började på förskola
 
Det känns som att vi var sjuka halva december och sen var januari en skitmånad. Tror vi barnet vistades ca 4 dagar på förskolan i januari. 😅 och vi vuxna var också sjuka, på riktigt. Trodde ett tag att jag skulle dö. Sjukt härligt. Så vi har *peppar peppar* klarat oss än så länge i februari. Men nu har ungen gått 2,5 vecka på förskolan igen så nu bara väntar vi på nästa släng. Den lär komma när som... vi försöker bara överleva dagarna så smärtfritt som möjligt vilket innebär en del mer tv-tittande men försöker ändå begränsa det i övrigt så målar vi mycket, pysslar lite (äntligen landat in lite mer hos grabben som nu kan sitta lite still och pyssla), läser böcker, pusslar och brukar försöka göra någon "sensory box"i något tema som passar för dagen och av vad som finns hemma. 🙂 lite friskare barn försöker vi vara ute med också, vi bor på gård så att hjälpa till med djuren (framförallt hämta ägg och kratta är roligt) och gräva i sandlådan brukar vara bra aktiviteter som är lugnare men ändå är utomhus! Äter säkert för mycket glass också! Sänker kraven helt enkelt och försöker hålla det vilje/ork-styrt och friktionsfritt.

Jag har alltid varit en väldigt frisk person, dvs tror jag hade i snitt 1-2 sjukdagar per år innan, knappt. Nu = sjuk så fort ungen är sjuk. När han blir sjuk vet jag att det är 2-4 dagar så är jag också sjuk... men tror pandemi - gravid (helt hemma) - litet barn under delvis riktigt tuff RS-säsong (mest hemma) totalt kvaddade mitt immunförsvar. Känns mer som jag är en börda för min arbetsgivare just nu... men tröstar mig med att det löser sig och blir bättre 😊
 
Vi fick förra veckan på förskolan, nu vab igen. Feber och förkyld. Mitt barn blir dock aldrig lugn och mysig när han är sjuk, samma energi men sämre tålamod och humör.

Tror inte att alla i familjen varit friska eller symtomfria samtidigt sedan september när sonen började på förskola

Det har inte vår heller varit, dvs lugn. Det var först sista sjuktillfället när han under flera dagar hade 40,5-41.3 graders feber som han var lugn. Då nästan död. Upp till 40 graders feber kan nästan gå obemärkt förbi 😒 men blir gärna också sämre humör, gnälligare och betydligt sämre tålamod!
 
Hur mår ni ute i stugorna?

Här har alla blivit sjuka nu. Det känns tufft att ta hand om små när man är så sjuk själv. Ingen sömn. Uppe vid 5. Jag funderar på hur vi ska fördriva dagen. Vad gör ni när barnen är sjuka? Vi tittar mer på barnprogram än vanligt men det kan heller inte bli allt för mycket, eftersom de är så små. Själv funderar jag om jag måste uppsöka vården för mitt öra. Det känns som att trumhinnan spricker då och då när jag sväljer eller snyter mig. Hemskt ont, och har hållit i sig sedan i torsdags morse nu.

Hur mår ni? Vad gör ni? Jag tänkte att en tråd för lite gnäll och tröst kan vara på sin plats. Förstår att många har kräksjuka. Ni är i mina tankar!
Barnet är tonåring nu men när han var liten så kände jag inte att jag hade någon begränsning på barnprogram om jag också var sjuk är jag rädd. Om jag var frisk läste jag mycket saga. Om jag var sjuk kunde jag ligga runt barnet och halvsova igen från ingen sömn på natten medan barnet såg TV. Fick ta igen med mindre skärm efter (han har aldrig varit skärmberoende).

Just nu vet jag inte om barnet är hemma sjukt eller ej 50/50 när jag stack hemifrån. :(
 
Jag håller tummarna att barnen håller sig friska över sportlovet.

Förra året var det ena barnet sjukt på sportlovet och missade allt kul som var planerat och på höstlovet var det andra barnets tur. Så segt att gå tillbaka till skolan och det enda man har gjort på lovet är att tittat på tv.
 
Barnens inhalator är slut i lager. Ringde VC idag och sköterskan skulle be läkaren skriva ut något annat. Maken åkte iväg efter middagen för hämta ut den. Slut i centrum. Åker till grannkommunen. Jag väntar hemma med båda i stöket innan läggning. Visar sig att nya inhalatorn är från 5 år och apotekaren får inte lämna ut den utan att prata med läkaren först. Kul. Nu blev det ensamkväll, sen läggning och ingen inhalator inför natten.
 
Fortsatt frisk unge och man men jag ska äta 50 tabletter antibiotika efter ett mindre ingrepp (inte skönhetsrelaterat haha, måste tillägga det för ingrepp i min värld är alltid skönehtsrelaterade) som jag fick feting-infektion efter konstaterat idag. Mår ändå bra bara lite trött men skönt att inte februarimånaden fick va helt frisk, hade ju känts superkonstigt 😂
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 769
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 010
Senast: Dimmoln
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 234
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag håller på att bli tokig... I torsdags var jag i stallet och det fullkomligt kryllade av knott, kände att de va i håret och kröp...
Svar
19
· Visningar
2 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp