Vacc/hösilage

A

Anne

Hur är det egentligen med dessa botulism-vaccinationer?

Han är grundvacc och skulle ha haft en påfyllnads-spruta i nov-02. Men då jag bytte stall var det ingen idé då där bara fanns vanligt hö. Men nu ska vi flytta igen och där finns hösilage som ges till hästarna.

Han kommer flytta nu nästa vecka och jag undrar om jag kan börja slussa in honom på hösilaget igen, utan att först vacc. Måste han grundas igen eller kan jag bara "ta upp" vacc och fortsätta med vanlig vacc en gång per år. Har det gått för lång tid?? Hur skulle ni gjort? Botulism är ju väldigt ovanligt men vågar jag chansa? Anne :confused:
 
Du måste grundvaccinera igen. Det blir mer och mer vanligt med botulism. En i vårt stall fick avliva sin häst förra veckan pga av det. Det var hemskt, hästen blev helt förlamad, ramlade ihopa och kunde inte komma upp igen. De fick avliva den i stallgången.
 
Jag vaccinerar, vågar inte chansa.

Men som tidigare talare har nämnt; du behöver grundvaccinera igen.

Förövrigt finns det en hel del botulism-trådar, sök så hittar du nog svar på alla dina frågor.
 
Tack för svar. Jag grundvacc om honom igen. Som sagt det är dumt att chansa. Anne
 
Sv: Vacc/hösilage

de kan lika gärna få botulism om de äter hö, det där med att de bara kan få botulism när de står på hösilage/ensilage är en myt.

juice
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 370
Senast: Skye
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 046
Senast: QueenLilith
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp