Vaccination föl-4mån?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare armaani
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 210

armaani

Trådstartare
Hej!
Har dom ändrat från 3 till 4 månader för första vaccinationen, det hade en veterinär för sig nu när jag sklulle beställa tid

Sv: Vaccination föl-4mån?

Jag vaccinerade min förra veckan, 3 månader och 15 dagar gammal.

Mitt föl har fått ett litet balltramp så därför tänker jag vaccinera mot stelkramp redan idag, hon är 3 mån.

Min fick Prequenza TE nu vid fyra månader när vi ändå chippade och gjorde pass till henne:D

Man kan vaccinera mot stelkramp vid 3 mån och influensa vid 4 mån.

Jag vaccinerar heller inte förrän fölen är runt 6 mån. Varför stressa med det?

Någon som vet om ensilage då?? När kan jag börja vaccinera mot det ??

För att skyddet i mjölken börjar avta vid ca 3 mån ålder. Det är oftast smidigare att förebygga istället för att behandla efteråt...

*knapplån*

Vi har tidigare påbörjat vaccinationerna vid 3 månaders ålder men sedan ett par år tillbaka avråder veterinärerna här omkring från att vaccinera före 6 månaders ålder och stödjer sig på någon forskning som enligt uppgift vísar att fölen vid tidigare vaccinationer inte bildar antikroppar i önskvärd utsträckning - så nu lyder vi det rådet.

Precis vad jag också har lärt mig. Min veterinär vill inte vaccinera innan 6 månaders ålder.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag undrar om någon vet vart jag kan hitta om mitt sto har haft föl innan? Veterinären såg att hon har blivit sytt i vulvan och då...
Svar
5
· Visningar
867
Senast: Tuppis
·
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
454
Senast: Rosett
·
Avel Årets första föl nedkom igår kväll lite tidigare än väntat (bf 7 mars). Pigg liten krabat med bläs och två vit strumpor 💕 Svårt att se...
Svar
2
· Visningar
417
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
500
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Hur vet man material i trappa?
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur