Vaccination på valp....

C

claraswe

Hej behöver lite hjälp utav er duktiga hundmänniskor. :)
Jag ska ju få ta hem min lilla goa valp nu den 7 januari. Samma datum som hon får alla vaccinationer och blir chippad.
Vad jag har hört nu så måste valpen vaccineras när den är 8 veckor annars får den inte ställas ut. Min lilla dam kommer att vara 11 veckor då hon får sin första vaccination. Har det verkligen så stor betydelse?? Har ju inte planerat några utställningar förrän till hösten eller ngt sådant men ändå? Har det så stor betydelse??
Och eftersom det är min första hund nu på några år så kommer jag inte riktigt ihåg hur man ger grundvaccinationen. Hur lång tid behöver det gå mellan 1,2 och 3 sprutan?? Eller är det som med hästar? Räcker det med 2. Samt när behöver hon avmaskas igen. det vet jag att hon blev när hon var 8 v.
Känner mig allmänt förvirrad då jag hör olika från olika håll men ingen vet säkert.. :confused:
Vore väldigt tacksam för alla svar. :)
 
Grundvaccineringen är 2 sprutor med en månads mellanrum. Det innebär att om din hund får sin första spruta samma dag som du hämtar henne så skall du till veterinären en månad därefter. Hunden måste ha grundvaccineringen för att få delta i utställning, om den är gjord vid 8 eller 11 veckor spelar inte så stor roll. Hur hon skall vaccineras efter grundvaccineringen får du prata med din veterinär innan. Det beror nämligen lite på vilket vaccin som används. Vanligen är det varje till vartannat år.
 
Tack! :bow:

Hur farligt är det att träffa en vuxen hund som är vaccinerad och sedan träffa den ovaccinerade valpen?? (har naturligtvis inte gjort detta) Men är lite nyfiken på hur stora riskerna är att valpen kan åka på ngt. Eller är jag bara överbeskyddande nu?
Orolig :confused:
 
S. k. avdödat vaccin tillverkas inte längre och numer behöver parvovacc end ges vartannat år. Det betyder följande:
Parvovirus 8 v, DHP 4 veckor efter, därefter DHP vid 1-års ålder. Resten av hundens liv DHP vartannat år.

DHP- innehåller vacc mot parvovirus,valpsjuka och HCC(smittsam leverinflammation, hepatit)

Man ska inte låta sin lilla valp träffa andra hundar innan de 2 grundvacc. Alla de sjukdomar som man vacc mot är var och en dödlig om man har otur. Virus är alltid svåra eftersom antibiotika inte har effekt på dem, utan man får behandla symtomen. Så ta det lugnt med din lilla hund ett tag.
Häls Lena
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
788
Senast: Habina
·
Hundträning Nu har jag äntligen hittat min valp (Isländsk fårhund) och om allt går som det ska flyttar hon in om 3 veckor 💖 Finns ju många erfarna...
Svar
3
· Visningar
1 182
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 822
Senast: Nota
·
Hundträning En av mina intentioner för året är att jag ska bli bättre på att planera och följa upp min träning med hundarna. Men det är så svårt...
Svar
3
· Visningar
940
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp