Bukefalos 28 år!

Vaccination

W

Warmia

För vaccinets skull behöver man ju bara vacc varannat år. Hur är det på hundklubben när man går kurser, vad är det för regler där?
Ska ej tävla el utställning mm men kommer gå kurser....
 
Sv: Vaccination

för SBK's kurser borde det vara samma regler som för deras tävlingar, d v s vacc vart fjärde år. hur det är med privata aktörer vet jag inte.
 
Sv: Vaccination

Enl SKK/BK räcker det med vart 4e år. Men de flesta vaccinerar sina hundar vart annat år.
Om man vill ha skydd mot kennelhosta (frivillig), så är det varje år.

mvh
 
Sv: Vaccination

Okej!

Har inte kollat detta förut utan kommit på vacc varje år i 13år utan att få reda på att man inte behöver det. Dom skickar ut en lapp från kliniken där det står "Dags att vacc" varje år, är det bara för att tjäna pengar. Har aldrig haft tanken på detta förut bara kommit när jag fått lappen.....

Då kan man vacc varannat år i fortsättningen utan att det är sämre för hunden....
 
Sv: Vaccination

Jag vaccinerar min hund varje år för att vara på den säkra sidan då vi är mycket nere på brukshundsklubben.
 
Sv: Vaccination

Men varför inte vaccinera vart fjärde år då i stället för varje eller vart annat år? Jag är av den uppfattningen att man inte ska vaccinera mer än man behöver.
 
Sv: Vaccination

därför att de olika vaccinen varar olika länge. kennelhosta varar inte ens i ett år t ex medan jag antar att det är parvo som varar i fyra år. sedan vaccinerar man väl även mot hepatit tror jag det är som varar 2-3 år.
 
Sv: Vaccination

Okej!

Har inte kollat detta förut utan kommit på vacc varje år i 13år utan att få reda på att man inte behöver det. Dom skickar ut en lapp från kliniken där det står "Dags att vacc" varje år, är det bara för att tjäna pengar. Har aldrig haft tanken på detta förut bara kommit när jag fått lappen.....

Då kan man vacc varannat år i fortsättningen utan att det är sämre för hunden....

Kan skilja lite mellan olika vaccin, men absolut senaste budet är var tredje år. Man blir alldeles yr i luvan av hur de ändrar. Men är ju BRA att de ändrar sina rek när de får ny kunskap, så det inte övervaccineras.

Kliniken gör inte fel, ska du ha skydd mot kennelhosta så måste du vacc varje år. Dock så kunde ju kliniken påpeka att det är bara om du vill ha kennelhostevaccin du behöver vacc årligen. (Det gör t ex min veterinär, om man ringer ett år efter frågar han om man vill ha kennelhostan, annars är det längre intervall).

Jag har skippat kennelhostan, vaccinerade mot det i många år, men det är såpass litet skydd, och mina träffar inte så mycket horder med hundar, så jag har slopat det. Kört på vartannat år hitills, men nu blir det var tredje.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 881
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 164
Senast: hundtant
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 040
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Hej! Jag har pluggat heltid på universitet 2 år och har nu påbörjat sista året. Har alltså 120 hp då jag är i fas med allting. Jag läste...
Svar
3
· Visningar
457
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp