Vaccinera och utställning

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Venus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 696
V

Venus

Min kisse är vaccinerad med FEL-O-VAX IV VET.
Jag har fattat det som att det är mot kattpest, kattsnuva och chlamydia. Stämmer det?
Behöver jag vaccinera mot något mer om han ska ställas ut?
Har läst om FIP och FeLV, är det något som man bör vaccinera mot?

Sv: Vaccinera och utställning

För utställning är väl endast kravet att vaccination mot kattpest och kattsnuva finns.

Sv: Vaccinera och utställning

Det man normalt vaccinerar mot är kattpest och kattsnuva. Chlamydiavccin är mycket ovanligt i Sverige, det har väldigt dålig effekt.
FIV och FeLV brukar man inte vaccinera mot. Det finns bra vacciner mot FeLv, men inte mot FIV. FeLV lever bara kort tid utanför katten, och FIV smittar via kroppsvätskor, så om man inte är framme och pillar på andras katter/tvättar sig som man ska på utställning så är risken för smitta mycket liten.
På utställning räcker det med pest och snuvvaccinet, efter grundvaccination ska katten revaccineras vartannat år (och senast 15 dagar innan utställning)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag har ett stort dilemma kring mina två katter. Jag har en hona på snart 10 år, som jag haft sedan hon var kattunge och en hane på...
Svar
18
· Visningar
989
Senast: Bison
·
Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 224
Senast: Asko
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 517
Senast: Tiger tok
·
Katthälsa Jag har två katter, honor, båda kastrerade. Efter sommaren slutade den ena att kissa på lådan. Jag har provat allt, fler lådor, annan...
Svar
2
· Visningar
528
Senast: MajaKattis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka