Vaccinering av bebisar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vaccinering av bebisar

" lånar tråd"

Min son var 3 1/2 innan han hade fått alla vaccinationer.

Han hade många infektioner som liten och min bestämda uppfattning var att INTE vaccinera under pågående infektion så det blev liksom aldrig av.

När vi sedan blev bjudna till Mallorca så blev jag rädd att åka, om inte han fått ett fullgott skydd, vilket resulterade i att han fick resterande vaccineringar.

Idag skulle jag förmodlingen inte ens tveka.
 
Sv: Vaccinering av bebisar

Nu har jag gjort en riktig brutalrensning i den här tråden. Den var för lång för att jag skulle kunna plocka inlägg ett och ett utan orimligt mycket arbete, därför har jag helt enkelt kapat där urspårningen började.

Jag vill be er: låt inte diskussioner urarta i tjafs om vem som har rätt att diskutera barn eller inte.

Jag vill också be er: försök behålla en lite annorlunda samtalston härinne, en samtalston som skiljer sig från exvis Senior. Jag vet inte hur ni ser det, men själv ser jag barnforumet som ett forum får råd och tips om barn, inte som ett debattforum i samhällsfrågor i första hand. Slagkraftiga argument och snärtiga formuleringar i all ära, men de ger inte alltid svar på de frågor som ställts i tråden.


mandalaki/moderator
 
Sv: Vaccinering av bebisar

Har du något underlag för ditt uttal om samband mellan autism och MPR vaccinet?
Jag hittade denna och den måste väl vara ett av dom bästa underlag då det sammanfattar en studie på ca 2 miljoner barn (andra artikeln uppifrån):
Studien om autism och MPR vaccin
Har du bättre studier som jag kan få se?
 
Sv: Vaccinering av bebisar

slice skrev:
"När ditt barn är ungefär tre till fem dagar får det genomgå ett så kallat PKU-prov. Provet tas genom ett stick i en ven, på hälen eller handryggen. Finns de inga mindre barbariska metoder att ta till? :crazy:

Hmm, jag tror bebisen redan varit med om 10 gånger så onda ting, dvs när den föddes... (Oavsett vaginalt eller snitt, det är nog en MYCKET mer traumatisk upplevelse än ett litet stick :smirk: )
 
Sv: Vaccinering av bebisar

Tack för en intressant artikel att läsa. :bow: Äntligen lite fakta och inte bara vilda fantasier. :bow: :bow:
 
Sv: Vaccinering av bebisar

mandalaki skrev:
Jag vet inte hur ni ser det, men själv ser jag barnforumet som ett forum får råd och tips om barn, inte som ett debattforum i samhällsfrågor i första hand.
Jag ser barnforumet som en plats där de barnintresserade kan diskutera barn utan att irritera de som vill ha det barnfritt.
Och jag tycker då att de som t.ex. irriteras av föräldrar kan hålla en litet låg profil här inne nu när de slipper oss på Senior.
Dessutom så tycker jag att det är bra att även Unga föräldrar eller barnintresserade nu kan diskutera barn på samma ställe som Seniorerna.
 
Sv: Vaccinering av bebisar

Vad är TB?

Något som vi glömmer är att vi idag också har en invandring i vårt land - en invandring som också betyder att de för med sig smittor som finns i deras hemländer (där de tyvärr inte har fått samma fina möjlighet till vaccinationer som finns här i Sverige).

Dessa smittor är bl a det som vi idag vaccinerar mot och därför många av oss slipper :bow: det kan vara något att tänka på innan man tackar nej till sitt barns vaccinationer. Så smittorna finns i Sverige idag men få insjuknar tack vare våra vaccinationer.

Javan
 
Sv: Vaccinering av bebisar

TB = tuberkulos.
Jag blandade en stund ihop det med TBE, fästingburen Encefalit.

Minns några fler än jag Tuberkulintesterna i skolan?
Jag är i alla fall vaccinerad och immun mot tuberkulos men dock ej mot TBE.
 
Sv: Vaccinering av bebisar

Ah.,.. då förstår jag (inte så hemma på medicinska förkortningar). En god vän till mig som är läkare berättade att just tuberkulos är en av de vanligaste smittor som "följer" med flyktingar till Sverige. Särskilt de som kommer från hårda förhållanden som svält, kyla mm.

Javan
 
Sv: Vaccinering av bebisar

Minns några fler än jag Tuberkulintesterna i skolan?
Jag är i alla fall vaccinerad och immun mot tuberkulos men dock ej mot TBE.
O ja... jag minns..
Jag fick vaccinera om mig då det begav sig, men är nog en av ytterst få som inte ens fick en yttepytteliten sårskorpa efter vaccinationen... :p
De andra tjejerna i klassen var det tydligen jääättesynd om när de hade en liten sårskorpa.. :crazy:

För övrigt så är mina barn vaccinerade enligt gällande rekommendationer. Det finns ju någon anledning till att vaccin rekommenderas, det är inget man hittat på för att plåga bäbisar... Det finns alltid en liten risk för reaktion av något slag vid vaccination, men nyttan med vaccinet är ju långt mkt större än den risken.
 
Sv: Vaccinering av bebisar

Inte_Ung skrev:
Och jag tycker då att de som t.ex. irriteras av föräldrar kan hålla en litet låg profil här inne nu när de slipper oss på Senior.
Jag hör inte till den skara som tydligen jagade ut föräldrarna från Senior så rya på någon annan. :smirk:
 
Sv: Vaccinering av bebisar

Usch ja, överarmen togs testen i och det sved vill jag minnas. Sen kollade man väl storleken på blåsan eller hur.........eller var det röda hund testen?
Minns också att innan jag fick gå ut på prktig i vårskolan så stoppade de i en en massa sprutor till, difteri oh något mer. Det var tuffa tider det ;)
 
Sv: Vaccinering av bebisar

Det där med vaccinering är alltid lika omdiskuterat. Som lärare måste jag säga att jag föredrar om alla elever är vaccinerade upp över öronen och sprutade mot både det ena och det andra. Smittor sprids fort i skolan och det är skitsvårt att få till någon meningsfull undervisning om klassens elever blir sjuka omlott med röda hund, vattenkoppor, påssjuka och allt vad det är. Det räcker med influensa och förkylning. Stackarna har ju dessutom hemskt mycket att ta igen då de väl blir friska igen.

Som privatperson har jag en mer restriktiv hållning gentemot vaccinering. Jag är för generell vaccinering vad gäller dödliga och farliga sjukdomar. Stelkramp och polio är två exempel på det. När det handlar om relativt harmlösa barnsjukdomar tycker jag att det vaccineras i onödan, men jag är inte heller säker på om det är bättre att låta bli. Jag tror dock inte att det är nyttigt att vaccinera mot precis allt. Immunförsvaret måste få jobba för att hållas i trim och jag vill inte se vaccinen tappa verkan för att virusen förändrat sig.

Vad gäller röda hund och vattenkoppor/bältros så ser jag det som onödigt att vaccinera barn. Det är först i vuxen ålder som vi verkligen har behov av skydd. Om vi har dessa sjukdomar som barn och får chans att ha dem så får vi det skyddet gratis av naturen.

Själv valde jag bort trippelvaccinet mot röda hund och allt det där pga att jag är hysteriskt rädd för att sprutas. Den skulle tas i sexan, vill jag minnas, men var frivillig och mina föräldrar beslöt att det var upp till mig att bestämma. Jag hade ju redan haft alla sjukdomar förutom mässlingen och röda hund och man kan ju alltid vaccinera sig senare.
 
Sv: Vaccinering av bebisar

Man vaccinerar inte mot vattkoppor.
De anses harmlösa.

Man vaccinerar mot Mässlingen, fär den kan man få permanenta hjärnskador utav.
Och om man inte är vaccinerad, så brukar man behandla med antibiotoka vid sjukdomstillfället för att unvika dessa hjärnskador, och det är sämre än vaccination för immunförsvaret.

Man vaccinerar mot påssjuka för att män kan bli sterila av den och alla kan få pankreatit av den.
Jag fick en skadad bukspottkörtel, d.v.s. pankreatit.

Man vaccinerar mot röda hund för att det kan bli fosterskador av det om mamman får röda hund så hon är gravid. Och den skulle ju du som inte skall ha barn och alla män kunna skippa.
Men, då skulle ju risken för att andra mammor som inte har kunnat vaccinera sig bli större, då massvaccinationseffekten avtar.
Så av solidaritets-skäl, är det bra att vaccinera sig mot röda hund, vem vet det kanske räddar ett litet barn.
Och då så är det ju värt det, eller hur?

Det som man måste komma ihåg, det är ju att vaccinationerna inte bara är en personlig angelägenhet utan också en fråga om solidaritet för att tillsammans minska smitt-trycket.
 
Sv: Vaccinering av bebisar

Inte_Ung skrev:
Det som man måste komma ihåg, det är ju att vaccinationerna inte bara är en personlig angelägenhet utan också en fråga om solidaritet för att tillsammans minska smitt-trycket.

Absolut! Det behövs att ca 80-90% av befolkningen är vaccinerade för att de övriga 10-20% (ja, jag minns inte den exakta siffran) ska ha skyddet och s a s åka snålskjuts.
 
Sv: Vaccinering av bebisar

Inte_Ung skrev:
Man vaccinerar mot Mässlingen, fär den kan man få permanenta hjärnskador utav.
Och om man inte är vaccinerad, så brukar man behandla med antibiotoka vid sjukdomstillfället för att unvika dessa hjärnskador, och det är sämre än vaccination för immunförsvaret.

Måste rätta dig där, mässling är ett virus och således hjälper det inte med antibiotika.
 
Sv: Vaccinering av bebisar

CillaW skrev:
Måste rätta dig där, mässling är ett virus och således hjälper det inte med antibiotika.
Men varför fick jag det då?
Antibiotika alltså?
Var det för att förhindra följdsjukdomar eller för att man inte visste det för 35 år sedan?

**** xxxx******

Kollade i min bok om barn och sjukdomar, där så står det ju virus.
Och så står det om just följdsjukdomar.
Det var väl det som jag fick då, och så antibiotika mot det.
Jag var i alla fall alldeles ruskigt sjuk.
 
Sv: Vaccinering av bebisar

Kan tillägga att jag hade mässling som 4-åring och usch vad trist det var. Jag fick ligga still i sängen i uppåt ett par veckor, persiennerna fördragna, ingen lampa tänd. Fick ingen följdsjukdom vad jag minns, men det var verkligen oerhört jobbigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 065
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 356
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 954
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp