Vaccinering, bieffekter?

smulan87

Trådstartare
Igår vaccinerades min nu 2-åriga Dvärgschnauzer hane och i natt så började han må dåligt och spydde flera gånger. Även under dagen idag har han mått dåligt och är allmänt låg och hängig. Vi lyckades få i honom lite mat och vatten i förmiddags men det spydde han upp lika fort. :( Därefter han har helt vägrat att äta och jag har inte heller sett honom dricka något vatten. Han har nu igen på kvällen spytt ett par gånger. Han har så vitt jag vet inte fått i sig något konstigt och är för övrigt bra i magen och gör sina behov ute precis som vanligt. Är han inte bättre i morgon så kommer jag givetvis ta kontakt med veterinär då jag är rädd för att han får vätskebrist eller att det är något annat allvarligt. Men min fråga är nu om detta kan vara någon bieffekt från vaccineringen mot kennelhosta som han fick igår?? Vad ska jag göra för att få min älskade lilla vän att må bättre?? Har hört att torsk eller kokt ris ska vara bra. Men jag är mycket tveksam till att jag kommer lyckas få i honom det nu. Vad ska jag göra? :confused:
 
Sv: Vaccinering, bieffekter?

Jag skulle väntat med att ge mat, men se till så att hunden får i sig vatten, och kontakta veterinär imorgon.
 
Sv: Vaccinering, bieffekter?

Vätska är det väsentligaste.
Blanda i lite druvsocker eller honung, samt pytte med salt.
Har du en spruta hemma så droppa i mungipan (eller var du känner dig bekväm med), samt massrea strupen för att aktivera svälj reflexen.

Lycka till!
 
Sv: Vaccinering, bieffekter?

Reaktioner på vaccinering brukar vad jag vet komma väldigt snart från att spruten getts. Inte efter x antal timmar, så jag personligen skulle inte sätta dessa händelser i samband med varandra.

Vätska är som sagt viktigare än mat och en matsked honung + en tesked salt som blandas med en liter vatten fungerar utmärkt.

Honungen rörs förslagsvis ned när vatten/saltblandningen svalnat till ljummet.
 
Sv: Vaccinering, bieffekter?

Tack snälla för era goda råd. Jag och sambon har nu lyckats få i honom 2 matskedar honungsvatten. Förhoppningsvis får han behålla detta nu så ger vi honom lite mer om någon timme igen. Usch vad hemskt det är att se sin lilla älskling må såhär dåligt. :( Om nu inte det blir bättre, var tusan ringer man då? Är rädd att jag kommer bli alltför orolig för att vänta tills i morgon. :( Jag försökte googla, men är det bara de stora djurklinikerna som har jourveterinärer?
 
Sv: Vaccinering, bieffekter?

Det lär stå på djursjukhusets hemsida om de har jourvet/vad de har för öppettider. På vår veterinärs hemsida står det också var de hänvisar när de har stängt.

Edit: Såg sen att tråden är några dagar gammal. Hoppas det gick bra i alla fall.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 856
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 232
Senast: zelma123
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Icfafn
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
647
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp