Vackraste hundrasen

Har svårt att välja en ras tycker det skiljer mycket inom raserna.

Överlag tycker jag funktionella vältränade hundar helt utan exteriöra överdrifter eller överdriven päls är vackra. Älskar att se hundar "in action" i arbete som de är avlade för. Utställningsvarianter har jag svårt för ovavsett ras.

Är nog en av dem som inte tycker "min" ras nödvändigtvis är den "vackraste". Jag har inte valt ras baserat på utseendet (men till viss del storleken). Sen tycker jag såklart att det finns individer som är trevliga att se på. Jag tycker de är finare nu än när vi köpte vår första.
 
Airedaleterrier :love:
301-airedaleterrier.jpg

Kan egentligen inte specificera varför jag gillar dem så mycket men jag tycker helt enkelt bara att de är otroligt vackra!
Så fin! Varför har de blivit så ovanliga? Bara omoderna eller är det något som är krångligt med Airedale?
 
Om man tänker rent vacker så är det nog Chinese crested som tilltalar mitt öga, den nakna varianten och med mycket man och benhår.

Sen finns det många fina hundar men just vacker så är det nog den. Och Saluki har något där också.
 
Boxer. :heart En med riktigt tight päls och framträdande muskler, i precis rätt balans mellan substans och elegans. Tigrerad med vita tecken, men helst inte så mycket i ansiktet, och en riktigt röd ton i basfärgen. Och så ska det vara en hane med tydlig men inte överdriven könsprägel.

Sen tycker jag beagle är oerhört söta, speciellt som valpar, och så finns det onekligen många huskies med fantastiska uttryck.
356934737_10159476482867747_1548853021525136850_n.jpg
 
Spetsar, och särskilt de med kort/normal päls som våra nordiska jaktspetsar eller de japanska. Med för mycket fluff blir de söta snarare än vackra. Jag kan inte heller komma ifrån att jag tycker det är någonting magiskt med "varghundar" som Vlciak och Sarloos.

Vinthundar och andra långbenta atleter som mallen och HH fångar också ögat på rätt sätt, särskilt om de har upprättstående öron som Farao. :heart
 
Jag är svag för skotsk hjorthund, så elegant och coolt bohemisk på samma gång. Saluki, elegans och styrka. Svart riesenschnauzer! Pga denna tråd har jag just nu ha-begär efter både en Bedlingtonvalp och en Airedaleterrier.
 
En svart/vit border collie med fina tecken, lagom pälsad och med sådär mittemellan hängande öron. 🥰

Eller min förra hund lite modifierad. Welsh corgi cardigan, röd o vit med fluffpäls. Hon skulle haft långa ben bara. Älskar de korta men det är inte funktionellt.

IMG_1600.jpeg
 
Jag har verkligen funderat sen jag såg denna tråd. Jag är riktigt svag för en snygg australian cattledog, och inget är ju någonsin sötare än en shih-tzu-valp.

Men det vackraste ansikte jag vet, det tillhör faktiskt min egen Lars. Den raraste själ som vandrat denna jord, det är jag minsann övertygad om.

1000005598.jpg
 
Om vi bortser helt ifrån hur passade rasen är för dig, mentalitet, hälsa… Bara utseende och absolut ingenting annat. Vilken ras/typ är enligt dig snyggast? Vad är det du gillar med dem? Någon specifik färg/frisyr ovanpå det? :)

Jag tror det var en blandras faktiskt. Men möjligen någon vall- och eller herdehund i. Har tyvärr ingen bild.

Jaktgolden är också fina!

Gul Buhund (särskilt tikar) och Norrbottenspets.

Isländsk fårhund.

Shelties, somliga av dem 😇
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sel
DSG och beagle. Även cavaliers, när de inte är jättepälsade och småhuvade.
Minns när jag var med i en uppfödargrupp med min ena Dsg-tik på en SKK-utställning. När vi kommer in med våra hundar för slutbedömning i stora ringen, så säger speakern:
- Och här kommer en ras som ju inte är så speciellt vacker... (så gör han en konstpaus)... men den är oerhört charmig!
Speakern var själv en mycket välkänd Dsg-uppfödare - tur för honom det annars hade vi nog blivit lite sura på honom :D

Och charmiga är dom i alla fall!
 
Jag tror det var en blandras faktiskt. Men möjligen någon vall- och eller herdehund i. Har tyvärr ingen bild.

Jaktgolden är också fina!

Gul Buhund (särskilt tikar) och Norrbottenspets.

Isländsk fårhund.

Shelties, somliga av dem 😇
Ibland blir blandraser också läckra. Tror jag nämnt tidigare att vi har en lurcher här i byn som är Saluki x BC, och jösses vilken dröm som dansar fram i parken... men den verkar vara mer än en handfull. Ehum.
Här finns också en Schäfer/husky/bc som ibland besöker parken i kvarteret, och jag tror jag talat om för ägaren typ tre gånger vilken vacker hund hen har. 😅 Den är himla trevlig också! Det är dock enligt utsago den enda hunden i kullen som ser ut så, och beter sig så.
 
IMG_0627.png

Finns ingen snyggare än en dalmatiner säger jag helt opartiskt 😍😅

Har alltid tyckt de är så otroligt snygga. När jag sedan kom fram till att de faktiskt skulle kunna passa mig även som hundras så var lyckan gjord.
 
Den här typen av dobermann 🥰

Inga tunga utställningslik, utan eleganta hundar med vackra huvuden 😍
Tyvärr har många brukslinjer rätt fula huvuden med - men i slutändan är det ju funktion som är viktigast.

En av de vackraste hundar jag någonsin sett var mammas väninnas dobermanntik :love: Kraftfull men ändå elegant.
 
Så fin! Varför har de blivit så ovanliga? Bara omoderna eller är det något som är krångligt med Airedale?
Omoderna. Stor, men terrier med allt det innebär. Dessutom ganska mycket av enmanshund skulle jag säga. Lägg till det pälsvården. Handstrippa en hund i den storleken är ingen lek.
Jag tilltalas också väldigt mycket rent utessendeässigt av den mindre Welsh terriern. För mig faller det dock på mentaliteten. Föredrar en mer tillgänglig och social hund.

welsh.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 773
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 877
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 093
Senast: DeCloe
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
254
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp