Vackraste hundrasen

Jag bara älskar utseendet på både Border Collie och Shetland Sheepdog. Deras hängande öron gör de så fruktansvärt söta och pälsen gör att de ser ut som gosiga nallebjörnar.

Hade det inte varit för aktiveringsbehovet och storleken hade jag alla dagar i veckan velat ha en Border Collie … men jag bor i lägenhet och har inga får, så det fick bli en dvärgpudel istället.
 
Skotsk hjorthund, riesenschnauzer, strävhårig vorstehoch airedaleterrier är några raser vars utseende jag gillar. Olika men ändå lika - atletiska och skäggiga!
Men jag tycker att korthårscollien är en vacker ras också.

Visa bifogad fil 141002
Vi verkar ha ganska mycket samma smak låter det som. Vorsteh tycker jag har fina ögon också, tycker inte om alldeles svarta ögon på hundar. Hellre gula då. Vill tillägga bruksschäfer i traditionell teckning eller svart med mycket tantecken. Men det finns väl knappt längre?

Sen tycker jag att min svarta kelpie är rätt snygg också
FB_IMG_1710497597542.jpg
 
Vi verkar ha ganska mycket samma smak låter det som. Vorsteh tycker jag har fina ögon också, tycker inte om alldeles svarta ögon på hundar. Hellre gula då. Vill tillägga bruksschäfer i traditionell teckning eller svart med mycket tantecken. Men det finns väl knappt längre?

Sen tycker jag att min svarta kelpie är rätt snygg också
Visa bifogad fil 141099

Det är nåt med kelpies! :heart
 
xilla_240314.jpg

Jag har svårt att välja något annat än en riktigt vacker korthårig chow chow! Balansen, styrkan, utstrålningen hos en riktigt fin korthårig chow chow är magisk.
 
Vi verkar ha ganska mycket samma smak låter det som. Vorsteh tycker jag har fina ögon också, tycker inte om alldeles svarta ögon på hundar. Hellre gula då. Vill tillägga bruksschäfer i traditionell teckning eller svart med mycket tantecken. Men det finns väl knappt längre?

Sen tycker jag att min svarta kelpie är rätt snygg också
Visa bifogad fil 141099

Kelpie nämnde jag inte eftersom jag inte tycker att de bruna är särskilt fina, men de svarta :love:
Samma med bruksschäfer, jag tycker de svarta eller svarta med "klassiska" tantecken bäst(bara markeringar på huvud och ben. Däremot är jag inte särskilt förtjust i den klassiska sadelteckningen. Men jag håller med om att den verkar vara väldigt ovanlig på bruksschäfer.
 
Kelpie nämnde jag inte eftersom jag inte tycker att de bruna är särskilt fina, men de svarta :love:
Samma med bruksschäfer, jag tycker de svarta eller svarta med "klassiska" tantecken bäst(bara markeringar på huvud och ben. Däremot är jag inte särskilt förtjust i den klassiska sadelteckningen. Men jag håller med om att den verkar vara väldigt ovanlig på bruksschäfer.

Jag tycker att de som är mörkt chokladbruna är superfina! Mindre förtjust de som är rödbruna.
 
Greyhounds och magyar agár. Det är något speciellt med stora vinthundar, just den där smidigheten och kraftfulla utstrålningen tillsammans med farten.

Sen är ju min brötbulle typ den gulligaste som finns i mina ögon men det är ju för att han är min.
 
Jag tycker att de som är mörkt chokladbruna är superfina! Mindre förtjust de som är rödbruna.
Jag tycker inte heller att de bruna är så fina. Slemhinnorna blir så rosa och det gillar jag inte. Fast jag har en brun också, och nästa lär med största sannolikhet också bli brun.

Sen finns det kelpie som oavsett färg är rätt fula pga kroppsform. Tycker att det är hemskt när de blir spinkiga eller blir kutryggiga. De ska ha en aning bredd mellan frambenen och en stark rygg.
 
Sen finns det kelpie som oavsett färg är rätt fula pga kroppsform. Tycker att det är hemskt när de blir spinkiga eller blir kutryggiga. De ska ha en aning bredd mellan frambenen och en stark rygg.
Ja! Jag tycker också de spinkiga är fula. I mitt instagramflöde verkar de dock jättepopulära.
 
Jag tycker inte heller att de bruna är så fina. Slemhinnorna blir så rosa och det gillar jag inte. Fast jag har en brun också, och nästa lär med största sannolikhet också bli brun.

Sen finns det kelpie som oavsett färg är rätt fula pga kroppsform. Tycker att det är hemskt när de blir spinkiga eller blir kutryggiga. De ska ha en aning bredd mellan frambenen och en stark rygg.

Ja! Jag tycker också de spinkiga är fula. I mitt instagramflöde verkar de dock jättepopulära.
Intressant.

Jag får ofta höra att mina kelpies är vackra just för att de inte är grova. Nu tycker jag inte de kan klassas som spinkiga heller men min första hane var verkligen av den lättare modellen. Han fick oerhört många uppskattande kommentarer från folk som eg. tyckte kelpies var fula enligt dem själva.

1000002962.jpg
 
Jag är väldigt förtjust i utseendet hos jaktspaniels.
Utställningsavlade varianter brukar vara för håriga för min smak. En riktigt fin jaktcocker är :love:.

Men spanielmentaliteten är inget för mig. Jag trivs bra med "min" ras (dvärgschnauzer). De är också väldigt fina, men är inte den ras jag nödvändigtvis tycker är vackrast.
 
Intressant.

Jag får ofta höra att mina kelpies är vackra just för att de inte är grova. Nu tycker jag inte de kan klassas som spinkiga heller men min första hane var verkligen av den lättare modellen. Han fick oerhört många uppskattande kommentarer från folk som eg. tyckte kelpies var fula enligt dem själva.

Visa bifogad fil 141127
Ja, det finns ju verkligen enorm variation när det gäller kroppsform hos kelpie. Har en bild på tre kelpies som i princip hade kunnat vara olika raser. 😅

Min tidigare fick också många kommentarer om att han var snygg ”för att vara kelpie”. Själv är jag såklart partisk, men jag höll med, han var en av de snyggaste jag stött på då, varken grov eller spinkig (dock stor).

47C4194F-6F5A-4136-9634-4E34FD6AF953.jpeg
 
Ja, det finns ju verkligen enorm variation när det gäller kroppsform hos kelpie. Har en bild på tre kelpies som i princip hade kunnat vara olika raser. 😅

Min tidigare fick också många kommentarer om att han var snygg ”för att vara kelpie”. Själv är jag såklart partisk, men jag höll med, han var en av de snyggaste jag stött på då, varken grov eller spinkig (dock stor).

Visa bifogad fil 141129
Ja variationen i rasen är väldigt stor. Finns många jag inte alls tycker är vackra men att de kan jobba är ju oerhört mycket viktigare än utseendet.

Den kelpien på din bild är en lagom grov hane för min smak. Min första hane var både lätt och liten på 48 cm och 16 kg.
 
Intressant.

Jag får ofta höra att mina kelpies är vackra just för att de inte är grova. Nu tycker jag inte de kan klassas som spinkiga heller men min första hane var verkligen av den lättare modellen. Han fick oerhört många uppskattande kommentarer från folk som eg. tyckte kelpies var fula enligt dem själva.

Visa bifogad fil 141127
Min svarta är ännu nättare. Men det finns de som ser ut att vara korsade med vinthundar...

Jag gillar bäst när de har lite massa utan att bli tunga.
Screenshot_20240315_224243_Facebook.jpg
 
Intressant.

Jag får ofta höra att mina kelpies är vackra just för att de inte är grova. Nu tycker jag inte de kan klassas som spinkiga heller men min första hane var verkligen av den lättare modellen. Han fick oerhört många uppskattande kommentarer från folk som eg. tyckte kelpies var fula enligt dem själva.

Visa bifogad fil 141127
Alltså de jag menar ser ut som korsningar whippet/kelpie typ. Inte alls som den på bilden!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 702
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 700
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 008
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 720
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp