Vad är arbetsförmåga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är alltid en tolkning när någon skriver - oavsett om man prickar rätt eller inte. Visst en del feltolkar å det gruvligaste och läser in saker man inte alls skrivit men här är det så att det du skriver nog av många tolkas som att du tycker det är för tungt när du skriver att du inte orkar lyfta. Det finns dessutom ingen direkt vinning med att feltolka avsiktligt, som att vinna en diskussion.

Detta är ett exempel på hur tokigt det kan bli. Du tror att jag attackerar dig och medvetet hånar dig eller något och blir direkt otrevlig (nej jag tar inte illa upp). Vet inte riktigt vad och jag försökte bara ge dig tips.

Jag har inte medvetet behandlat dig som mindre vetande, var tolkar du in det?
Men om det nu är så att du inte vet om "orkar" menas att det är den psykiska orken eller den fysiska så kan du väl fråga det innan du ger ett svar så du vet hur du ska svara? Du måste ju också förstå att när någon skriver att den inte orkar det och det att det kan menas att det är psykiskt tungt. Istället för att tro vad som menas så fråga istället.
 
Du skrev "För mig tar det långt mer energi att inte diska (och tro mig jag har varit där) än att ta hand om disken."

Du tror uppenbarligen att jag 1) Inte begriper det 2) Funkar likadant som du.

Och du väjer att tolka "orkar lyfta" med att det väger för mycket för att du saknar insikt i att det finns fler alternativ till att inte orka. Tycker du ska ta några steg tillbaka för att du faktiskt inte begriper bättre.



Nu tolkar du in saker jag inte skrivit.

1.) Jag reflekterar inte över om någon begripit något själv eller inte innan jag skriver något, det skulle liksom inte bli något skrivet alls om jag försöker analysera allt i det oändliga. Jag hade alltså ingen åsikt alls i om du begripit eller inte.

2. Om jag trott att alla och därmed du funkade likadant som mig hade jag generaliserat och skrivit man och inte jag. När någon skriver "jag" menar de vanligtvis inte att det gäller alla. Hur menar du att jag skulle skrivit om jag bara menade mig själv om jag inte är okej?

Jag är ledsen att jag misstolkade "orka lyfta" men det är inte en ovanlig betydelse att det är för tungt man avser. Det hade lätt kunnat avhjälpas om du rättat mig. Jag förstod inte mitt misstag förrän du idiotförklarade mig.
 
Det var du som gjorde tolkningen att tyngden var ett problem. Det var inget jag sa. Jag tycker heller inte att jag behöver förklara allt i minsta detalj. Och jag tror ändå att du inte kommer att greppa det här med att ha svårigheter med exekutiva funktioner.

Sen tycker jag du ska sluta behandla mig som mindre vetande. Och jag behöver inte tro dig. Jag vet hur jag själv fungerar.


Problemen fanns långt innan jag ägde en mobiltelefon och hade dator. Så det blir lite fel att skylla på att mina problem handlar om att jag sitter på sociala medier.
Jag har inte skyllt dina problem på någonting, enbart skrivit att det med tanke på förutsättningarna verkar oklokt att göra saker som bevisligen kan förvärra problemet med motivationsbrist. Jag ser ingen anledning till att riskera att göra problemet värre bara för att det alltid funnits.

Det finns massor med andra lösningar också om det är så att det enda som hjälpt är boendestöd. Diskutera arbetstiderna med din arbetsgivare, finns möjlighet att jobba en helgdag istället för en vardag, börja tidigare och gå tidigare någon dag, ta långlunch eller arbeta in tiden andra dagar istället. De flesta arbetsgivare är inte omöjliga för sådana lösningar bara man är öppen med varför.

Är huvudproblemet för att det inte blir bättre just nu att du inte har råd att byta en kran och installera en diskmaskin? Det finns massor med instruktioner på youtube om hur man gör som är helt gratis och är det helt omöjligt att orka så får vi väl skaka fram en bukeinsamling till en hantverkare.

Jag förstår att du har enorma svårigheter med det här men just grundinställningen att det ”går inte” är inte hjälpsam. Självklart går det under rätt förutsättningar och med rimligt ställda krav, det gäller bara att hitta hur de ser ut. Att så många skriver förslag på saker är ju inte för att bevisa att du har fel utan för att vi tror att du kan 🙂
 
Senast ändrad:
Men om det nu är så att du inte vet om "orkar" menas att det är den psykiska orken eller den fysiska så kan du väl fråga det innan du ger ett svar så du vet hur du ska svara? Du måste ju också förstå att när någon skriver att den inte orkar det och det att det kan menas att det är psykiskt tungt. Istället för att tro vad som menas så fråga istället.
Måste och måste, jag uppfattade det som det var för tungt som avsågs. Hade TS skrivit "inte orka" så hade jag troligen inte missuppfattat det, det var "inte orka lyfta" som lurade mig.
 
I all kommunikation är det 2 parter som är delaktiga. Så länge inte någon medvetet missförstår så är det väl bara att förklara vad som gick snett istället för att skylla på någon och för att undvika framtida missförstånd kolla på det man skrivit och se om man kan uttrycka sig klarare.

Det finns väl ingen anledning att skylla på någon, eller menar du att jag medvetet missuppfattat?
Men ta förklaringen bara, "ok jag missförstod!" istället för att fortsätta mala på om att @Wille uttryckt sig fel.
 
Jag har inte skyllt dina problem på någonting, enbart skrivit att det med tanke på förutsättningarna verkar oklokt att göra saker som bevisligen kan förvärra problemet med motivationsbrist. Jag ser ingen anledning till att riskera att göra problemet värre bara för att det alltid funnits.

Det finns massor med andra lösningar också om det är så att det enda som hjälpt är boendestöd. Diskutera arbetstiderna med din arbetsgivare, finns möjlighet att jobba en helgdag istället för en vardag, börja tidigare och gå tidigare någon dag, ta långlunch eller arbeta in tiden andra dagar istället. De flesta arbetsgivare är inte omöjliga för sådana lösningar bara man är öppen med varför.

Är huvudproblemet för att det inte blir bättre just nu att du inte har råd att byta en kran och installera en diskmaskin? Det finns massor med instruktioner på youtube om hur man gör som är helt gratis och är det helt omöjligt att orka så får vi väl skaka fram en bukeinsamling till en hantverkare.
Jag har inte råd att avstå lönearbete. Jag kan flexa men vet inte när jag ska orka arbeta in tid som jag har flexat. Är så jävla slut jämt. Igår hade jag en semesterdag och gjorde inte många knop. Idag sov jag till halv elva, men har nu orkat plocka och diska lite i köket. Det är inte klart men bättre än förut.

Jag har pengar för att installera diskmaskinen, men panikar hela tiden över att jag inte har råd eftersom jag kan drabbas av oförutsedda utgifter. Har ju ett avloppsbyte framför mig som jag inte har tillräckligt med pengar till än. Jag måste alltså hela tiden se till att spara pengar och ha stora marginaler.
 
Om du vill ha tips eller hjälp med brainstorming kring problemområden så säg till.
Vi är nog många som fått anpassa vardagens måsten för att orka med dem.

Ex . Jag tycker tvätten är ett jävla skit. Blev värre efter utbrändheten .
Själva tvättningen går bra, men sortera och lägga in hade jag svårt för så den tvättade tvätten blev ståendes i sina kassar vilket gjorde att de blev ett ännu större hinder att ta itu med.
Så jag började sortera kläderna INNAN tvätt, nu tvättar jag alltså enbart tröjor, enbart byxor osv. Det blev mindre jobbigt att ta itu med en tvättad kasse när jag bara behövde vika och lägga in tröjor. Nu är tvätten ett lite mindre jäkla skit.

Sånt tampas många med, och det finns många lösningar för att förenkla svårigheter där ute i världen.
Så smart! Jag brottas med samma grej, har inget emot allt fram till att tvätten är torr och kommer upp från tvättstugan. Allt därefter är pest och pina. Kanske ska testa detta!
 
Tänkte att arbetsterapeut skulle kunna hjälpa mer med hur du skulle kunna göra visa grejer. Få in vanor osv. En nära familjemedlem är just arbetsterapeut eller har varit snarare innan pensionen och just viktigt att anpassa sig efter personen. Vilka svårigheter som finns och mer spåna och ge konkreta förslag/lösningar. Sen är det såklart upp till personen att genomföra men just att få bra verktyg och input till att klara av livet. Kanske någon annan arbetsterapeut skulle passa dig bättre än den du har haft? Tycker det skulle vara värt att prova igen då du behöver mer stöd och vägledning inte enbart ett mindre köksbord som tips
 
Jag har inte råd att avstå lönearbete. Jag kan flexa men vet inte när jag ska orka arbeta in tid som jag har flexat. Är så jävla slut jämt. Igår hade jag en semesterdag och gjorde inte många knop. Idag sov jag till halv elva, men har nu orkat plocka och diska lite i köket. Det är inte klart men bättre än förut.

Jag har pengar för att installera diskmaskinen, men panikar hela tiden över att jag inte har råd eftersom jag kan drabbas av oförutsedda utgifter. Har ju ett avloppsbyte framför mig som jag inte har tillräckligt med pengar till än. Jag måste alltså hela tiden se till att spara pengar och ha stora marginaler.
Huvudproblemet är alltså för dålig lön sett till hur mycket du jobbar? Har du undersökt möjligheten att jobba helger ibland istället? Bättre betalt för samma tid och kan då även ge ledighet vardagar som kompensation. Alternativ är då förstås att hitta ett bättre betalt jobb och gå ner i tid eller hitta ett jobb som tillåter visst arbete hemifrån.

Jag har jobbat natt massor med år av den anledningen att det är bättre betalt för färre arbetade timmar även om det klassas som heltidsarbete. Dessutom så finns ibland orken att ta extrapass och dryga ut lönen mer, det skulle den knappast göra annars. Visst att man betydligt mer sällan kan göra något med vännerna en kväll men det orkar jag ändå inte så ingen större uppoffring.
 
Din kunskap om utbrändhet/depression är på en skosulenivå. Det fungerar liksom inte som du tror.
För att jag ska kunna ge förslag behöver du definiera problemet bättre.

Jag var inte på plats när arbetsterapeuten var på plats, det kan vara hur du presenterade problemen, vad du presenterade för problem eller att arbetsterapeuten var ett stolpskott. tar vi det här inlägget till exempel så talar du om för stora förpackningar du inte klarar av att slänga. Bland mina hushållssopor har jag hittills inte stött på en enda sådan så det kan vara på plats att istället för att dissa mitt förslag tala om vad det rör sig om för typ av sopor om du verkligen vill ha tips. Men om det bara krävs en hushållssax för att råda bot på att vikten är för hög känns det inte direkt oöverkomligt rent arbetsmässigt. Det låter mer som tanken på det stoppar dig. Och den typen av sopor låter konstig om man har var dag (som sagt jag vet inte vad det är du verkligen har för skräp här.

Ja om det är som du skriver att du hellre ligger i soffan och ägnar dig åt sociala medier än att ägna en del av din tid åt hushållsarbete så är det lättja. Du skrev inget om att du inte orkade utan det hela handlade om att du prioriterade soffa/sociala medier högre. Om jag är elak som påpekar det eller snäll beror på hur man ser det, jag gör det i all välmening för att peka på det du själv skrivit.
När du skriver om lättja. Du är ute o seglar. Långt ut.
 
Tänkte att arbetsterapeut skulle kunna hjälpa mer med hur du skulle kunna göra visa grejer. Få in vanor osv. En nära familjemedlem är just arbetsterapeut eller har varit snarare innan pensionen och just viktigt att anpassa sig efter personen. Vilka svårigheter som finns och mer spåna och ge konkreta förslag/lösningar. Sen är det såklart upp till personen att genomföra men just att få bra verktyg och input till att klara av livet. Kanske någon annan arbetsterapeut skulle passa dig bättre än den du har haft? Tycker det skulle vara värt att prova igen då du behöver mer stöd och vägledning inte enbart ett mindre köksbord som tips
Jag vet inte om det finns en annan arbetsterapeut. Kanske kan fråga om det. Den jag hade tyckte jag var så högfungerande, mot andra hon träffade.

Vi sköljer av typ kycklingförpackningar eftersom de blir äckliga så fort, inget annat. Har återvinning i köket och kör iväg 1ggr/ veckan utan problem med lukten. 😊
Ok, här kan det nog gå en månad eller så mellan besöken på återvinningen.

Huvudproblemet är alltså för dålig lön sett till hur mycket du jobbar? Har du undersökt möjligheten att jobba helger ibland istället? Bättre betalt för samma tid och kan då även ge ledighet vardagar som kompensation. Alternativ är då förstås att hitta ett bättre betalt jobb och gå ner i tid eller hitta ett jobb som tillåter visst arbete hemifrån.

Jag har jobbat natt massor med år av den anledningen att det är bättre betalt för färre arbetade timmar även om det klassas som heltidsarbete. Dessutom så finns ibland orken att ta extrapass och dryga ut lönen mer, det skulle den knappast göra annars. Visst att man betydligt mer sällan kan göra något med vännerna en kväll men det orkar jag ändå inte så ingen större uppoffring.
På helger är grinden låst så jag kommer varken in eller ut med fordon. Får i så fall höra mig för hur man öppnar den. Men annars är det ingen som jobbar på helger mer än om det behövs någon akututryckning för att vattna blommor som försmäktar i värmen.

Jag har inte orkat söka mer än ett jobb sedan jag började min säsongsanställning. Men det är tre månader kvar av den nu så det är väl läge att börja söka igen. Innan jag fick det här jobbet sökte jag många administratörsjobb, men kom inte till intervju för ett enda. Så det är jobb som är svåra att få. Och jag vet inte om jag skulle klara ett sådant jobb heller. Har ju blivit varse att jag fortfarande är lite pantad efter min utmattning.
 
Jag har inte råd att avstå lönearbete. Jag kan flexa men vet inte när jag ska orka arbeta in tid som jag har flexat. Är så jävla slut jämt. Igår hade jag en semesterdag och gjorde inte många knop. Idag sov jag till halv elva, men har nu orkat plocka och diska lite i köket. Det är inte klart men bättre än förut.

Jag har pengar för att installera diskmaskinen, men panikar hela tiden över att jag inte har råd eftersom jag kan drabbas av oförutsedda utgifter. Har ju ett avloppsbyte framför mig som jag inte har tillräckligt med pengar till än. Jag måste alltså hela tiden se till att spara pengar och ha stora marginaler.
Alltså det är verkligen skitbra att du har pengar sparade till oförutsedda händelser (cudos, really!!) och det är ju sjukt bra att du kan använda pengarna till att installera diskmaskinen.

Ibland behöver jag själv tänka att ibland är det en investering i saker, ibland i min mentala hälsa. Skulle det gå att försöka se en diskmaskin som en investering i dig själv och din ork, med pengar för den oförutsedda händelsen "jag är inte hundra procent, jag behöver investera NU för att inte må än sämre". Den oförutsedda händelsen kan ju lika gärna vara ens hälsa, psykisk som fysisk, och behöver lösas lika mycket som ett avlopp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
875
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
648
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
782
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 524
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp