Vad är bäst för miljön att bada i badkar eller duscha? Spinoff renlighetstråden.

KungTulle

Trådstartare
Jag får rätt ofta höra att eftersom vi har badkar så är vi inte miljövänliga.

Men det måste väl ändå bero på HUR man använder sin dusch respektive badkar?

Jag ser stor.skillnad på tex hur jag gör och sambon.

Jag fyller badkaret ungefär till hälften med varmt vatten och sen badar jag tills vattnet börjar bli kallt. Tvättar då håret och sköljer av hår och mig lite snabbt med duschen. Det tar ju bara en liten stund för badkaret att fyllas med den mängd vatten jag badar i och när jag tvättar håret så schamponerar jag, sköljer ur snabbt, stänger duschen, tar i balsam och låter det verka och så sköljer jag ur snabbt.

Sambon däremot hade fyllt badkaret minst 4-5 gånger till bredden om han hade haft proppen i, eftersom han gärna står minst 20 minuter i duschen.

När jag nån enstaka gång duschar så blöter jag ner mig, stänger duschen, schamponerar hår och tvålar in mig, sätter på duschen och sköljer av, stänger duschen, tar i balsam låter det verka, startar duschen, sköljer av och är färdig. Tar max ett par minuter totalt som duschen är på.

Vi värmer vårt vatten med jordvärme.

Själv hade jag gärna sett en tank som kunde ta emot vattnet från när vi badar pga av att man kan använda det vattnet för att bevattna i trädgården på sommaren, men huset är inte riktigt byggt för att kunna ha en sån lösning.

Sen om man har ett badkar så kan man ju använda det för att tvätta av mattor och annat som man annars hade fått lämna in på kemtvätten och det är ju också ett plus att kunna rengöra dessa hemma vid med bara vatten och lite såpa.
 
Sv: Vad är bäst för miljön att bada i badkar eller duscha? Spinoff renlighetstråden.

Jag sitter i karet.Först sköljde jag snabbt av mig. Sen sätter jag i proppen och duschar sittandes en kort stund. Då får man dusch och bad samtidigt.
 
Sv: Vad är bäst för miljön att bada i badkar eller duscha? Spinoff renlighetstråden.

Har duschen på hela tiden, annars fryser man ju! Men jag är snabb, kanske 2-3 minuter, kort hår, tar inte lång tid att tvätta.

Badar jag badkar så gör jag som du, fyller till drygt hälften, badar tills det är kallt, tvättar hår, rakar ben, filar fötter eller vad jag nu behöver, duschar sen av mig snabbt.

Har förresten bergvärme.
 
Sv: Vad är bäst för miljön att bada i badkar eller duscha? Spinoff renlighetstråden.

Normalt sett är ju duschen bäst för miljön. Tänk på att flödet i duschen oftast är mycket lägre än när du fyller direkt i badkaret.
 
Sv: Vad är bäst för miljön att bada i badkar eller duscha? Spinoff renlighetstråden.

Hos oss är dusch definitivt mer miljövänligt. I stugan har vi utebastu och där går det åt 20L vatten per person för att tvätta sig ordentligt och tvätta håret. Går inte mycket mer för mig i duschen heller då jag inte är särskilt intresserad av att stå där och trycka länge.
 
Sv: Vad är bäst för miljön att bada i badkar eller duscha? Spinoff renlighetstråden.

Om din sambo provar att duscha med proppen i i badkaret får ni se hur mycket vatten som går åt.

Som TomasN skriver är duschmunstycken gjorda för att vara vattensnåla och har ett lägre flöde än tappvattenkranen, som ju ska fylla badkaret på kortast möjliga tid.

Personligen gör jag av med långt mycket mindre vatten när jag duschar än när jag badar. Fast jag tar förstås sällan långduschar.
 
Sv: Vad är bäst för miljön att bada i badkar eller duscha? Spinoff renlighetstråden.

För mig går det ungefär tre duschar på ett bad, om man ser till vattenförbrukningen. Det är nackdelen med att ha långt och tjockt hår, samt ett jobb där man blir skitig - det går åt mycket vatten för att bli ren :(
 
Sv: Vad är bäst för miljön att bada i badkar eller duscha? Spinoff renlighetstråden.

Klipp, klipp, klipp! Otroligt praktiskt och bekvämt!:D
 
Sv: Vad är bäst för miljön att bada i badkar eller duscha? Spinoff renlighetstråden.

Jag har för mig att en dusch på 10-15 minuter kräver lika mycket energi som ett bad, men det är taget ur huvudet och beror säkert på massa olika saker.

Jag duschar i 15 minuter och vet att det inte är bra, men jag fryser så jäkla mycket. Saknar badkar och hade gärna gjort som du, fyllt lite halvfullt och sedan legat kvar tills det blir kallt. Tycker det känns dumt att varmvatten rinner ut i avloppet direkt.

Men allra bäst är ju en snabbdusch, så man kan ju försöka varva med det ibland. :)
 
Sv: Vad är bäst för miljön att bada i badkar eller duscha? Spinoff renlighetstråden.

Min Exmake duschade länge och väl varje morgon, 45min utan vidare.
Vi mätte hans förbrukning genom att han duschade i badkar med proppen i och det blev mindre än ett halvt badkar/gång.
Så även den vattenmannen var mera miljövänlig i duschen.
 
Sv: Vad är bäst för miljön att bada i badkar eller duscha? Spinoff renlighetstråden.

Nu ska jaggöra bort mig igen.

På vilket sätt är det skadligt för miljön att förbruka vatten?

Jag duschar ofta med proppen i, det värmer frusna fötter! Först spolar jag av mig sedan i med proppen och så duschar jag gärna 15 minuter eller så.

Åh jag måste bada i kväll, här är så kallt!
 
Sv: Vad är bäst för miljön att bada i badkar eller duscha? Spinoff renlighetstråden.

Det krävs energi för att rena och värma vatten, och energi för att få det från källa till kran. Allt förbrukar energi ;)
 
Sv: Vad är bäst för miljön att bada i badkar eller duscha? Spinoff renlighetstråden.

Det krävs energi för att rena och värma vatten, och energi för att få det från källa till kran. Allt förbrukar energi ;)

Hm.... :o Tänkte inte så långt, var helt låst i själva vattnet! :D

Jag värmer mitt badvatten med ved och har egen brunn, är jag lite mindre skadlig då? :D
 
Sv: Vad är bäst för miljön att bada i badkar eller duscha? Spinoff renlighetstråden.

För mig går det ungefär tre duschar på ett bad, om man ser till vattenförbrukningen. Det är nackdelen med att ha långt och tjockt hår, samt ett jobb där man blir skitig - det går åt mycket vatten för att bli ren :(

Jag har oftas håret fullt med halm, ensilage och annat boss.
Gjorde nytt badrum i våras, och både takduschen och handduschen är av modernt snitt. Dvs snålspolande.

Det är inget bra. Jag måste byta ut handduschen i alla fall så jag kan få sånt tryck att jag får håret rent.
Eller installera en högtryckstvätt i duschen.
 
Sv: Vad är bäst för miljön att bada i badkar eller duscha? Spinoff renlighetstråden.

För mig är iaf dusch mest ekonomiskt (nu har vi inte badkar där vi bor heller).

Jag tar i tex bikarbonat eller annat hemmagjort "schampoo" i håret torrt, kliver sen in i duschen och duschar ur, kladdar i balsam (hemmagjort givetvis :D) och tvålar/peelar vad jag nu gör och sedan duschar jag ur allt.

Det brukar nog ta max 5 minuter, jag gillar inte att stå i duschen :o Särskilt inte nu när det är så kallt!
 
Sv: Vad är bäst för miljön att bada i badkar eller duscha? Spinoff renlighetstråden.

Hm.... :o Tänkte inte så långt, var helt låst i själva vattnet! :D

Jag värmer mitt badvatten med ved och har egen brunn, är jag lite mindre skadlig då? :D
Du har förmodligen en brun som är grävd. det vattnet sipprar ändå snart ner till ngt vattendrag

och ved är väl tämligen miljöneutralt.

Så du kan nog både bada o duscha med gott samvete.
 
Sv: Vad är bäst för miljön att bada i badkar eller duscha? Spinoff renlighetstråden.

För mig är iaf dusch mest ekonomiskt (nu har vi inte badkar där vi bor heller).

Jag tar i tex bikarbonat eller annat hemmagjort "schampoo" i håret torrt, kliver sen in i duschen och duschar ur, kladdar i balsam (hemmagjort givetvis :D) och tvålar/peelar vad jag nu gör och sedan duschar jag ur allt.

Det brukar nog ta max 5 minuter, jag gillar inte att stå i duschen :o Särskilt inte nu när det är så kallt!
Har du provat med varmvatten:D:D;)
 
Sv: Vad är bäst för miljön att bada i badkar eller duscha? Spinoff renlighetstråden.

Om din sambo provar att duscha med proppen i i badkaret får ni se hur mycket vatten som går åt.

Som TomasN skriver är duschmunstycken gjorda för att vara vattensnåla och har ett lägre flöde än tappvattenkranen, som ju ska fylla badkaret på kortast möjliga tid.

Jag skulle tro vårt duschmunstycke är från ca 1972- det var då som badrum och kök renoverades här på gården. ( Innan vi köpte alltså).
 
Sv: Vad är bäst för miljön att bada i badkar eller duscha? Spinoff renlighetstråden.

Jag ÄLSKAR att duscha. Nu duschar jag nog oftast 10-20 minuter men får jag välja skulle jag absolut kunna duscha 40-45 minuter. Jag tänker så bra i duschen, står där och filosoferar...

Sen är halva vitsen att det ska bli så varmt i badrummet att jag inte fryser när jag är klar :).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag söker alla tips på hur man på ett mindre smärtsamt sätt reder ut trassligt hår. Källan till problemet är ett litet barn med...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 875
Senast: Ms_Antrop
·
  • Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
730
Senast: Albatross
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Kläder & Bli fin Tvättade håret imorse men när jag masserat in schampot och skulle skölja ur så kom inget vatten ur kranen. Visade sig vara grannen som...
Svar
8
· Visningar
1 392
Senast: Farfalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp